HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kontraster inom hifin!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/05 :  13:11:21  Show Profile Send Majjen03 a Private Message

När jag köpte mina Infinity Kappa 90 högtalare förra året, så behövde jag en förstärkare till denna. Jag kontaktade då Hifi-Consult för rådgivning. Försäljaren sade då att de hade en häftig PA förstärkare på flera hundra watt som verkligen skulle passa till mina högtalare.
Infinity och PA var ju verkligen som gjorda för varandra, dessa skulle få mitt tak att lyfta. När jag sade att jag hellre ville lyssna på klassisk musik m,m än tex rave så frågade han hur gammal jag var när jag sade att jag var över 40 så rekommenderade han mig att köpa en Krell förstärkare istället. Krell och Infinity var ju som gjorda för varandra. Viss kontrast tyckte jag dåeller hur.
Det blev dock inget PA- steg och taket är var.
Mvh
Kenth

"Hifibranschen är verkligen neutral och seriös"

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/05 :  13:22:12  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Vissa PA-steg har faktiskt riktiga hi-end ambitioner. Kolla t ex på Norska Dynamic Precision ... kanske inte som Krell dock

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2002/12/05 13:22:40
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/12/05 :  13:24:15  Show Profile Send Gebex a Private Message
Säljaren försökte faktiskt att modifiera sitt erbjudande efter det han trodde du ville ha. Det enda problemet var att han glömde att göra en behovsanalys. Det behöver inte vara fel att göra olika rekommendationer till olika kunder.

Edit: Stavfel

Edited by - Gebex on 2002/12/05 16:35:32
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/05 :  13:30:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Säljaren visste väl ändå hyfsat vad han pratade om?! Han erbjöd ju först mkt kraft och sen ännu mer kraft. Att han sedan föreslog Krell är väl för att den är dyrare; han vill ju sälja så dyrt som möjligt eller hur. Vill inte alla säljare det, om han bedömer att köparen har råd?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2002/12/05 :  13:51:43  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message
Ta det som en komplimang, han missbedömde bara din ålder och trodde att du ville ha något som du kunde blåsa av taket med. Men vad sa du till honom som fick honom att rekomendera en PA-förstärkare??

/Janne

Edited by - JaLa on 2002/12/05 13:53:04
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/05 :  15:45:51  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Han sa väl att han var LTS:are och hade rosa signalkablar från Biltema




Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/05 :  16:44:36  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Han sa väl att han var LTS:are och hade rosa signalkablar från Biltema







Hej allihop!

Det enda jag sade var att jag ville ha en passande förstärkare i 15- 50 000 kr klassen, helst begagnad. Tyvärr Sladd så var han nog inte från LTS, han rekommenderade ju inte NAD. Att han hade rosa kablar från Biltema är nog sant,för finns det något annat?
Jag upplevde nog att han först inte tyckte att Infinity var så bra, och att han därför rekommenderade ett PA-steg för 5.500 kr begagnat, för att sedan ändra sig till att Infinity plötsligt var High End och rekommenderade då en Krell för 50.000kr i stället.
Jag visste dock inte att PA fans för audiofiler som Neriks säger.
Mvh
Kenth

" Biltema rockar fett"
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/05 :  20:28:18  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Kör du klassisk musik på Kappa 90?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/12/05 :  20:29:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Äh... Krell är ju Pa-stärkare i lådor med glitter och blå lampor på!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/05 :  23:20:23  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Kör du klassisk musik på Kappa 90?




Hej Sladd!

Självklart "kör" jag t ex Brandenburg konserten på Kappa 90, med rätt förstärkare så lovar jag att basen är under full kontroll.
Högtalaren kräver en mycket "kraftig" kontrollerad förstärkare som kan styra basarna fullt ut. Hifi- Consult hade ett rätt åtminstående dvs Krell + Infinity = Sant
Mvh
Kenth
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000