HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Seriösa golvhögtalare och seriös subbas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2002/12/05 :  23:15:03  Show Profile Send redestad a Private Message
Har funderingar kring fördelarna med att använda en bra subbas tillsammans med riktigt bra golvare. Har själv Von Schweikert VR-4 G2 så det är i den klassen jag undrar om någon har erfarenheter av att använda aktiva subbar till så pass kompetenta högtalare. Finns det något att vinna när man redan har högtalare som går ned runt 20 Hz och vilka problem kan uppstå, homogenitet, upplösning, m m?

Om stora fördelar finns hur pass "bra", påkostad sub måste man använda, och hur bör den kopplas in och placeras? Vilka tillverkare kan vara aktuella, Von Schweikert har ju en seriös bas, någon som har erfarenheter av denna? Tänkte att det kanske finns fördelar i att använda produkter från samma tillverkare för bästa "kompabilitet" i ljudet. Alla funderingar och svar är av intresse!

MVH

Redestad

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/12/05 :  23:26:55  Show Profile Send David A a Private Message
Jag har använt både velodyne HGS-12 och FSR-18(HGS-18) med VR-4, trots att VR-4orna har en kapabel djupbas så finns lite mer att hämta med dessa subbar. Det blir en ganska mycket mer "fysisk" upplevelse med subbarna inkopplade än utan. HGS-12an är rappare vid högre delning, men går å andra sidan inte lika djupt. Och med tanke på att du endast kommer att använda den under 40hz (antar jag) så har du nog ändå mest användning av HGS-18. Den är grym i den lägsta oktaven!
Placering mellan högtalarna har alltid funkat bäst för mig.
PS: om du överväger Velodyne så se till att få en senare modell utan nätbrum
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/06 :  08:14:49  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Ju större och mer kompetent system du skall ha en sub i. ju större och mer kompetent sub måste du ha. VR4:orna är ju inga bassvaga prylar direkt och går djupt i original gör de. Innebär att du kan glömma allt som skall lägga sig "ovanpå" standardbasen och störa ljudet för mycket (om du inte behöver MER bas?). Det finns inte så många subar som bara jobbar från ca 30 Hz och nedåt.

Audio Physic Minos klarar det för 60 lapp, Velodyne har säkert något i samma område.


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000