Author |
Topic |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/07/23 : 12:32:20
|
Säkert har detta ämne varit uppe tidigare men jag är nyfiken:
Har fått för mig att det som får ex.vis trafovolym och LCR-RIAA att låta bra är de låga eller näst intill frånvarande serieresistanserna.
Men vad är det som får ex.vis en Silonex optokopplare att låta bättre än en riktigt fin potentimeter? Är det möjligtvis frånvaron av kontaktövergångar i optokopplaren som är det fina i kråksången?
Jag laddade ner Silonex application note http://www1.silonex.com/audiohm/pdf/levelcontrol.pdf och noterade att det blir distortions-tillskott när man använder den här typen av motstånd. Ser också att det bara är andratons-distortion på en mycket låg nivå. Mao behaglig, mjuk distortion om den nu är märkbar ?
Har också fått för mig att det är bättre att lägga optokopplaren parallellt med signalen istf i serie. Mao borde en sån här volymkontroll göras med shuntkoppling( fast seriemotstånd av så lågt värde som möjligt följt av reglerbart motstånd till jord i sin enklaste form) för att ställa till minst.
Jag ser fördelarna med styrningen via DC men förstår inte varför passiva olinjära komponenter skulle bidra till en förbättrad ljudkvalitet?
Vad är det jag har missat? Om nu någon orkar "förklara för en som inget begrip"(citat: Ingemar Stenmark).
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2007/07/23 13:51:08 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/23 : 14:35:16
|
Prova och lyssna. Resultatet är mycket förvånande. Frånvaron av kontaktövergångar kan mycket väl vara hemligheten. Jag kör opto både i serie och mot jord. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2007/07/25 : 15:05:27
|
Tack för länken reVintage! Den skall kollas närmare!
Jag upplever att en konstantimpedans-kopplad pot (192 fasta Vishaymotstånd i ladderkonfigurering) får pisk av att direktkoppla en DAC (volymstyra digitalt) direkt till slutsteget.
Trots att "alla" säger att man tappar upplösning, så störs jag inte av att styra volymen digitalt. För att anpassa signalnivån har jag lagt ett seriemotstånd i kabeln till slutsteget.
Detta borde ju rimligtvis ge samma effekt som seriemotståndet i Pot:en, med skillnaden att jag inte har parallell-motståndet till jord.
Alltså (i mitt fall) borde ju parallellmotståndet orsaka skillnaden
Eller så är det kontaktövergångarna i pot:en som ställer till det.
Hursomhelst så skall jag testa optovolym nu.
Bernt - borde man inte kunna slänga in optoresistorer i din rörbuffert R3/R4 och R9/R10?
mvh
|
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/25 : 16:46:12
|
quote: Bernt - borde man inte kunna slänga in optoresistorer i din rörbuffert R3/R4 och R9/R10?
Nej, opto har för låg resistans. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 09:48:16
|
Citat deerhunt: "Jag upplever att en konstantimpedans-kopplad pot (192 fasta Vishaymotstånd i ladderkonfigurering) får pisk av att direktkoppla en DAC (volymstyra digitalt) direkt till slutsteget."
Du lastar ju CDn med två olika impedanser när du kopplar direkt alt. via poten. Säkerligen är poten lågohmigare än varianten med seriemotstånd. Kanske är det så att CDn inte tål att lastas ner av poten?
Testa först genom att koppla en ladder med tre Vishay-motstånd som lastar Cdn med samma impedans som seriemotstånd+slutsteg. Annars riskerar du att "jämföra äpplen med päron". |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 10:00:41
|
Du har rätt i att jämförelsen är "äpplen och päron". Jag gillar dock päron, och eftersom detta låter bättre får det vara så så länge.
Jag har relativt låg inimpedans i slusteget - 7,5kOhm. Pot:en är på 10kOhm.
Det fasta motståndet som ligger i serie mellan DAC och slusteg idag är på 5kOhm (om jag minns rätt). Så därmed bör väl lasten för DAC:en vara 12,5kOhm idag.
Tidigare (med Pot) var lasten sett från CD:n 4,28kOhm (full volym) till 10kOhm (tyst). |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 15:21:11
|
Bernt: Har simulerat optovolymen och kommit fram till att man, om man kör RS2, hamnar runt 6-7k in med variation beroende på läge inom 2kohm. Med RS3 bör man hamna på kanske 10k. Hur ser det ut när du mätt IRL?
Rent allmängiltigt, oavsett trafo, opto eller pot, är en lågohmig volymkontroll att föredra speciellt om man matar in i ett rörsteg där Millerkapacitansen kan ställa till problem. Seriemotstånd i signalvägen bör också minimeras för bra dynamik. När vi driver från vanlig CD lär det inte vara något problem, men......
Däremot kan det bli lite värre med rörbestyckad utrustning: rör-CD, rör-RIAA etc. Viktigt är att man har den lågohmiga utgång som krävs, tillräcklig storlek på utgångskondensatorn samt att det finns nog med ström i utgångssteget för att klara belastningen med låg dist.
För den som har en signalkälla som inte räcker till kan en buffert kopplas in/utgångssteget byggas om. Exempelvis skulle en White-follower(0,5*Zout, 2*Iout rel. CF) eller enkel CF med 6N30 kunna göra nytta (Rin=Rg) om det blir problem:
www.revintage.se/follower.pdf
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 15:36:03
|
Dina simuleringar stämmer rätt bra. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
|
Topic |
|