HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Negativ biasspänning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/27 :  19:40:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vi har diskuterat fast och flytande bias förut, men jag undrar lite sådär. Om jag vill gå från flytande (floating) till fast (fixed) bias. Hur gör man då?
Vanligast är att man redan från planeringssatdiet ser till att nättrafon har en extra lindning för biasspänning men om jag nu vill gå från flytande till fast bias, hur gör man då?
Jag notera att en del hakar sig på en av anodspänningslindningarna med en bakvänd diod, trycker på en konding och lite motstånd för att få ner spänningen. Är det så enkelt?

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/27 :  19:46:54  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
9V-batterier på rad, en potentiometer och en kondensator parallellt.
Klart och betalt. Batteriladdare finns på din lokala billighetsbutik. :-)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/07/27 :  23:34:03  Show Profile Send Lord a Private Message
Vad är det du skall bygga ?? biasen brukar ju sällan vara några problem, så länge man inte kör A2. Flytande bias äe väll sällan man använder , jag har i och för sig använt de i min OTL.
Du kan precis som du säger ta biasen från högspänningslindningen ev via en konding eller så , även om jag föredrar en separat lindning.
Är det lägre spänning det handlar om kan man låna en glödlindning ev med en dubblare.
Från flytande till fast . det är bara att jorda en ände , givetvis se till att biasen blir rätt relativt katoden.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2007/07/28 11:43:55
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/27 :  23:51:18  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Tjosan. Jag kanske var snabbare än min egen skugga där.
Har ingen aning om vad "floating" bias är, utan tänkte genast på bias medelst katodmotstånd.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/07/28 :  00:08:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Vet ej om det är någon fördel mot att sno volt från anodlindningen,men,jag har nån gång använd liiiten trafo från skrotlådan,från typ minibandspelare.Eller kanske rentav back2back med glödlindningen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/28 :  10:55:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det som fick mig att fråga var att jag har ett slutsteg (GU50 fast ombyggt för 6550). Nättrafo har ingen biastapp. Nu ska jag slänga in ett par GU50 och driva med en 6EE5P (6#1069;5#1055;). Den varianten kräver en biasspänning på runt 50V. Vill inte ha nya nättransformatorer, vill inte plocka in en trafo till i lådan. Alltså hur gör man?
Jag har sett att Fender plockar en spänning från (ett extra uttag på) anodspänningslindningen.

(Jag går från bias via biffigt katodmotstånd till en saftig minusspänning på gallret.)
Go to Top of Page

Äpplet
Starting Member

43 Posts

Posted - 2007/07/28 :  11:53:12  Show Profile Send Äpplet a Private Message
Om jag förstår dig rätt så är det Marshalls (m fl) lösning som gäller:
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=409

Johan H
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/28 :  12:30:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Väldigt enkel lösning i Mashall-schemat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/28 :  15:30:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Exakt så!
Jag labbar lite så får vi se hur mycket av mustaschen som brinner upp innan jag är klar...

Blir lite bilder inom sinom tid. Min andra GU50-SE. Den första kör med EC52 som drivrör och det är lite bökigt eftersom det inte växer på träd och sitter i en udda dj*kla 12-polig sockel där bara 5 ben används (singel-triod). Läge för laborationer tror jag.

Edited by - soundbrigade on 2007/07/28 15:34:10
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/28 :  15:36:56  Show Profile Send reVintage a Private Message
Marshalls lösning fungerar helt OK till gitarr. Om man vill ha lite mer optimering för hajfaj så att inte "sagget" vid hårdare belastning i trafon(gäller klass B och AB) ställer till något så kompletterar man med en zenerdiod också.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/28 :  19:00:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Bra att veta. Tack R. E. Vintage.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/28 :  20:03:15  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Varsågod!

/R.E.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000