HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Peter Frampton & Joe Bonamassa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/07/16 :  16:56:05  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Tjenare,

Bernt har ju ett tag talat sig varm om Joe Bonamassa´s musik och jag har nu förstått vad det är han har pratat om.

Min riktiga inkörningsport var att jag "ramlade" över plattan A new day yesterday live 12-21-01 hos en av mina lokala skivaffärer och kom ihåg att det skulle vara bra, så jag stoppade den i min övriga hög.

Jag är så glad att jag gjorde det för det är en kanonplatta!!!
Givetvis dröjde det inte mer än en vecka så hade jag köpt Blues Deluxe, had to cry och You & me. Tack Bernt för dessa tips.


För att försöka återgälda lite så måste jag tipsa om Peter Frampton - Live in Detroit.


Peter Frampton är tillsammans med Bon Jovis gitarrist Richie Sambora och Eagles Joe Walsh de som fört ut gitarr-talkboxen till världen.

En underbar platta som borde tilltala alla som gillar bluesrock.

/P

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/16 :  17:04:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Tack Bernt för dessa tips.
Det är roligt att dela med sig av sina erfarenheter, ännu roligare om nån får glädje av dom!

Så nu måste jag genast kolla upp ditt tips här.

Håller även med om att Joe Walsh är otroligt häftig, Richie Sambora känner jag inte till - måste kollas upp också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/16 :  17:11:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Frampton har jag på DVD. Osäker dock om det är den ovan länkade... Bra är den iaf och rekommenderas.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/16 :  17:40:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Hehehe, jag har också köpt de Bonamassa-plattorna. Jag håller helt med dig Tux, liveplattan är superbra!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/07/17 :  11:33:12  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Peter Frampton är tillsammans med Bon Jovis gitarrist Richie Sambora och Eagles Joe Walsh de som fört ut gitarr-talkboxen till världen.


Eftersom jag är Joe Walsh's största fan i Sverige måste jag påpeka att det var han som gjorde den första inspelningen med talkbox.
Detta gjordes på den suveräna låten "Rocky Mountain Way" från den lika suveräna skivan "The Smoker You Drink, The Player You Get..." från 1973.

Sedan måste jag ju naturligtvis tacka för det fina Frampton-tipset, ska kollas snarast

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/07/17 :  12:49:20  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Köpte faktiskt Framptons "I´m in you" bara för att Zappas låt "I Have been in you" skrevs efter att Zappa hört den.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/07/17 :  21:06:27  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
CarlssonH: Tack för den upplysningen!
Ytterligare en platta att lägga till min inköpslista.
Det skall ha funnits med talkbox på steelguitar redan 71 på George Harrisons All things must pass. Men det är ju inte på vanlig elgitarr.

Peter Frampton har för övrigt en egen firma som tillverkar just talkboxar.
http://www.frampton.com/theframp.html

Jag har själv sneglat på att köpa en sådanhär:

1600 lusidoler plus frakt ungefär.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/07/17 :  23:02:49  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Tux/

Alltid intressant att gräva fram upplysningar på nätet (och i olika tidningar), och när du säger att det kanske ska finnas en tidigare inspelning än Rocky Mountain Way måste jag kolla om Joe Walsh avsiktligt eller oavsiktligt ljugit i en intervju jag läst.

Så detta fick jag fram på nätet (Wikipedia):
quote:
The talk box was created by Bill West (Husband of Dottie West) in 1971 for Joe Walsh to play "Rocky Mountain Way" live.

It was later patented by Bob Heil of Heil Sound. Then later by Rocktron Banshee Amplified Talk Box, and the Danelectro "Free Speech" Talk Box

In 1973, Heil gave his talk box to Peter Frampton as a Christmas present. Frampton used it extensively on his album Frampton Comes Alive! Due to the success of the album, and particularly the hit singles "Do You Feel Like We Do" and "Show Me the Way", Frampton has become somewhat synonymous with the talk box.

In 1988, Heil sold the manufacturing rights to Dunlop Manufacturing, Inc. who currently builds the Heil Talk Box to the exact standards that Bob Heil designed in 1973. Peter Frampton also now sells his own line of custom designed "Framptone" products, including a talk box.


Det fanns tydligen en tidigare variant oxå:
quote:
Sonovox

An earlier voice effect using the same principle of the throat as a filter was the Sonovox. Instead of a tube, it uses small loudspeakers attached to the performer's throat.[2] It was used in a number of songs from the 1940s to the 1960s, and is used to create the voice of Casey Junior the train in Dumbo and The Reluctant Dragon, the instruments in Rusty in Orchestraville and the piano in Sparky's Magic Piano. The Sonovox was also used in many radio station ID's produced by PAMS of Dallas and JAM Creative Productions. Lucille Ball appeared in one of her earliest film appearances during the 1930s in a Pathe Newsreel demonstrating the Sonovox.


Det kanske var den tidigare varianten på Harrisons inspelning?

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Zeebop
Member

84 Posts

Posted - 2007/07/18 :  11:09:39  Show Profile Send Zeebop a Private Message
Såg och hörde Joe Bonamassa i North Sea Jazz Festival i Rotterdam för några dar sedan.
En kanon konsert med en hög luftgitarrfaktor...

Gillar att han blandar ihop en egen go gryta av en jäkla massa influenser och musikgenrer.
Det spretade åt alla möjliga håll utan att kändes för spretigt.
Han sjunger bra också.

Det var en av festivalens höjdpunkter för min del.

Skall jag gnälla lite så (liten radanmärkning bara.)
saknar jag en smula den där personliga tonen i gitarrspelet, ni vet den där tonen som
gör att han inte försvinner bland alla andra tusentals duktiga gitarrister...

Men vafan, ibland räcker ett gott hantverk med lite feeling alldeles utmärkt.

/z
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000