HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 A tribute to Joni Mitchell
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/18 :  10:35:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Måste bara skriva några rader om en skiva som kom ut i år och som jag köpt helt nyligen.

Det är en hyllningsskiva till Joni Mitchell, en av mina husgudinnor. (Kan man skriva så? Så är det i alla fall.)

Alla låtarna på skivan är skrivna av Joni Mitchell, och framförs av olika andra artister, nämligen Sufjan Stevens, Björk, Caetano Veloso, Brad Mehldau, Cassandra Wilson, Prince, Sarah McLachlan, Annie Lennox, Emmylou Harris, Elvis Costello, k.d. lang och James Taylor.

Det som fick mig att köpa skivan var Prince´s version av "A Case Of You". Den är minst sagt spännande tycker jag.

Skivan har en egen site - http://www.atributetojonimitchell.com
Där kan man lyssna på smakprov från skivan och även originalversionen av låtarna med Joni. Artisterna berättar även lite om varför det valt den låten de valt och lite annat. Annie Lennox säger t.ex
quote:
I pretty much doubt that I would have gone on to become a singer songwriter if I hadn´t encountered Joni Mitchell. The expression of her extraordinary artistic powers gave me the blueprint and inspiration to pursue my own creative calling.


Ett besök på siten och lite provlyssning rekommenderas!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/18 :  10:44:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man kan förresten läsa på http://jonimitchell.com också, där står att Herbie Hancock håller på med en hyllningsskiva också:

quote:
More news on Herbie Hancock's upcoming project, which will be a tribute to Joni's music and artistry; Joni may be contributing vocals on "In My Solitude", and such notables as Norah Jones, Tina Turner and British soul singer Corrine Bailey Rae will be covering Joni selections on the disc. Also featured on the album will be a version of one of Joni's favorite compositions, "Nefertiti" by her close friend and musical partner Wayne Shorter. According to Herbie himself, Joni was challenged to write lyrics and sing on the track (as she previously did with the music of Charles Mingus) but was unable to do so as she is working to complete her own album, "Shine".


Det där kan nog bli hur bra som helst.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/07/18 :  13:50:59  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
A tribute to Joni Mitchell följde med mig hem från skivaffären senast.
Jag har dock inte hunnit lyssna på den ännu, men det verkar ju lovande!


Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000