HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 OTL vs SET
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/15 :  14:38:57  Show Profile Send Marc a Private Message
Har ingen erfarenhet av rörförstärkare men har blivit lite sugen på att testa.

Det verkar finns två konstruktioner som sticker ut vad gäller välljud: OTL och SET (klass A).

Det jag framför allt eftersträvar med min anläggning är live-realism och musikalitet.

Finns det några generella för- och nackdelar man kan förvänta sig av respektive förstärkartyp?


Förstärkaren ska driva ett par Focal Micro Utopia Be.
Känslighet: 89dB
Nominell impedans: 8 Ohms
Lägsta impedans: 5 Ohms


Tack på förhand!

/Marc

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/15 :  14:46:44  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Båda systemen har sina för och nackdelar. I SET har man en utångstransformator som är mycket kritisk,I OTL får man brottas med den läbbiga strömmotkoppling som uppstår samt en skog av rör som blir knepiga att hålla igång. Det är pest eller kolera
jag föredrar dock pesten (SET). Om inte annat så av praktiska och elekonomiska skäl.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/15 :  14:57:10  Show Profile Send Marc a Private Message
Erik, vore intressant att veta om de tekniska skillnaderna också för med sig några ljudmässiga skillnader, eller om de stannar vid konstruktörens huvudbry så att säga?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/15 :  15:21:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Bandbreddslimiteringen (fint namn) som uppstår i utgångstrafon är ej hörbar då den i regel ligger utanför vårt hörbarhetsområde. Detta förutsatt att transformatorn är välkonstruerad. I en OTL däremot orsakar strömmotkopplingen en avsevärd dynamikförlust, men det kan ibland vara en fördel om man tex har en vassig högtalare, men det kan man förstås undvika.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/07/15 :  17:00:40  Show Profile Send Apinator a Private Message
Siffrorna säger inte allt om Micro Utopiorna, som jag upplever som relativt svåra att driva om man vill ha ut mesta möjliga prestanda ur dom. En lite kinkig högtalare vad gäller matchning. Men jag kan tänka mej att en potent rörhäck kan sitta som gjuten!

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/15 :  17:01:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Båda kan låta kalas.

Som kanske en del vet så har jag byggt Transcendent T8 OTL och ett par experimentella OTL-konstruktioner signerade Morgan Lundberg och delvis är även mina egna idéer inbyggda i dessa. Sen har jag lyssnat på Atma-Sphere M-60 OTL vid ett par tillfällen och även en modell av Einstein OTL. Alla har låtit alldeles utmärkt tycker jag i de flesta kombinationer.

Det finns klara nackdelar med OTL. De är framför allt känsliga för last. Går högtalarens impedans för lågt kan de inte leverera strömmen som behövs, de tröttnar och man råkar ut för klippning. Sen går de väldigt varmt också, trots att OTL i allmänhet aldrig går i ren klass A.

Fördelarna tycker jag dock överväger. OTL ger ett kristallklart, lättflytande och behagligt ljud med rätt högtalare. Då ger de bra med effekt också. (Beroende på storlek givetvis, men ofta 50-100W per kanal i 8 ohm.)

SET går alltid i klass A, vilket innebär att de också går varmt, men de ger å andra sidan väldigt begränsat med effekt. (Nästan alltid under 20W, beroende på rörtyp.) Men med rätt högtalare, lättdrivna, ger de ett mycket bra ljud också. Minst lika bra om trafon håller måttet.

Med tröga högtalare kan man glömma de här förstärkartyperna tycker jag, SET komprimerar vid hård last även om de inte låter illa på samma sätt som OTL som till och med klipper och låter riktigt elakt i såna lägen.

Nu har ju du enligt siffrorna ovan ganska snälla högtalare så det kan nog funka bra med vilket som för dig. Prova!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/15 :  17:11:30  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har själv arbetat ut en del OTL kopplingar under årens lopp. Ingen av dem blev lämpliga för serieproduktion pga drift säkerhetsmässiga skäl. Det som lät bäst var en plus-minusmatad historia utan kopplingskondensator till högtalarna. Den spelade fint
men ett rör havererade (6AS7) varvid högtalarna fick full anodspänning och det blev inte populärt. Om man bygger en OTL själv och har kontroll på vad man gör är det bra. Men för övriga är det säkrast att använda en förstärkare med utgångstransformator som stoppar all form av likströmsutsläpp. Och helst även med auto-bias.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/15 :  17:22:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller faktiskt med dig Erik. Mina OTLer har alla varit av typen du beskriver fast med triodkopplade PL519 i stället för 6AS7.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/15 :  17:39:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Hur var det Bernt, spelade inte du på ett par högtalare från JM labs Utopia-serie för några år sedan? Var det kanske till och med "Utopia"?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/15 :  19:26:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, det var Utopia. Det spelade så in i h-e på ren svenska!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22537


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/15 :  21:12:29  Show Profile Send time a Private Message
Hrmm, ja... jag har aldrig haft så mycket dynamik som nu med OTL, ett antal av Eriks konstruktioner har också passerat som rep.
Jag tror att det hela tiden är kombinationer som avgör välljudet.
Om man gillar rock och vill ha drag i grejorna så tycker jag PP är roligast men det måste man prova själv...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/15 :  21:37:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo PP brukar ju ge mera "bett" tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/07/15 :  21:57:09  Show Profile Send Guru a Private Message
Lite OT: Om man blandar in PSE i detta sällskap, vad är för och nackdelar jämfört med SET och OTL ?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/15 :  23:00:25  Show Profile Send time a Private Message
Det är ungefär samma sak som SET, lite mer effekt men karaktären är densamma.
Man kanske ska vara förskiktig med generaliseringar men grovt sett så verkar det vara på det viset. PP i klass A är det som varit roligast hos mig i alla fall.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2007/07/16 :  00:06:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Man kan faktiskt få båda delarna samtidigt: Transcendent Sound säljer en byggsats på en liten SE OTL- förstärkare. Rekordlåg verkningsgrad och förhållande mellan pris och uteffekt, men jag misstänker att den spelar fint med rätt högtalare. Jag har byggt en liknande histria själv och den spelar väldigt fint ihop med lättdrivna bredbandare.



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/16 :  00:28:22  Show Profile Send Marc a Private Message
Tack för alla svar!

Både Bernt och Fuling nämner Transcendent. Finns de även som färdigbyggda för oss som har tummen mitt i handen? Efter att ha läst tråden om Bernts stärkare med Utopiorna blev jag minst sagt sugen på att prova en sådan!

Time, skulle du kunna förklara lite närmare hur du menar när du säger att du aldrig haft så mycket dynamik som med OTL men mer drag och roligare med PP? Låter lite motsägelsefullt i mina öron.

Kan man få samma drag med OTL och SET genom att öka antalet watt? Gillar ju rock och vill ha bra drag men jag har en känsla av att många förordar SET eller OTL framför PP vad gäller den sista biten av realism och musikalitet - fast det kanske inte stämmer?

Guru, vad är PSE?

Just det, en sak till, är det någon av varianterna som kräver mer underhåll, skötsel, justerande etc? Eriks erfarenheter av OTL pekar nästan på det, eller? Det ligger nämligen utanför min kompetens än så länge så ju enklare desto bättre.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/07/16 00:33:55
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2007/07/16 :  00:32:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag *tror* att Transcendents prylar går att köpa färdigmonterade också, men gratis är de inte... Det är iofs ingenting i den här klassen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/16 :  00:42:28  Show Profile Send Marc a Private Message
Hm, det var ju inte så svårt att hitta Transcendents hemsida .

De har ju flera olika modeller som kan köpas färdigbyggda. Ska studeras närmare!

Bernt och Time: har ni jämfört era respektive förstärkare Transcendent/Atma-Sphere mot varandra någon gång

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/07/16 00:44:41
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/16 :  00:45:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Transcendents produkter:
http://www.transcendentsound.com/T16OTL.htm
http://www.transcendentsound.com/Beast%20OTL.htm
OTL är oftast PP, här är undantaget som Fuling nämnt:
http://www.transcendentsound.com/single%20ended.htm

Sen finns ju http://www.atma-sphere.com , den här t.ex:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9547

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/16 :  01:18:40  Show Profile Send Marc a Private Message
Tack för tipsen Bernt. Jag har den där annonsen under bevakning. Har du jämfört denna Atma-Sphere med din Transcendent någon gång?

Nu fattar jag att OTL är i stort sett alltid PP...med deras Single-Ended OTL som undantag (hittade denna också, David Bernings Siegfried http://www.davidberning.com/siegfried.htm). Hm, undrar om ett par bryggkopplade SE-OTL skulle orka med mina Micro Utopia...skulle säkert låta fantastiskt i så fall

But then again...mer drag med PP sa Time...och bättre driftsäkerhet med SET sa Erik...det är svårt att veta var man ska börja!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/07/16 01:27:46
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/16 :  02:09:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej, jag har som sagt hört båda - men inte i samma uppställning på samma högtalare osv.
Törs nog säga att de är liknande i sin karaktär i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/07/16 :  07:41:14  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Guru, vad är PSE?



Paralell SE
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/16 :  08:02:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
But then again...mer drag med PP sa Time...och bättre driftsäkerhet med SET sa Erik...det är svårt att veta var man ska börja!

Marc, de riktigt effektsvaga förstärkarna är ämnade för högtalare med verkligt *hög* verkningsgrad. En 8W-förstärkare på dina micro utopior kan vara alldeles för lite beroende på ditt rum och vad du vill spela. Om man däremot kopplar in Siegfried på Times system som har en verkningsgrad på *över* 110dB så kan du spränga både huset du bor i och dina egna öron oavsett musikmaterial och rum.
Å andra sidan har jag spelat HFLS1(mindre än 86dB i verkningsgrad..) med en Edison triod(ca 8W) med gott resultat.

Det jag vill säga är att om du är ny till rör och inte riktigt vet hur det funkar så försök hitta en vänlig själ som antingen lånar ut sina förstärkare till dig eller kolla om du kan få ta med dina högtalare och testa på plats.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/07/16 :  08:29:24  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
Hm, undrar om ett par bryggkopplade SE-OTL skulle orka med mina Micro Utopia...skulle säkert låta fantastiskt i så fall

Ehhm, vänta nu! Om jag inte fått allt om bakfoten, så borde väl rimligtvis två bryggkopplade SE vara samma som som en PP, fast uppdelad på två lådor? Dessutom så får du nog se till att skaffa högtalare med betydligt högre impedans, om du ska brygga OTL-steg. Tror inte rören blir så glada annars.

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2007/07/16 08:30:11
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/16 :  08:36:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nu vill jag inte förstöra nått här, men Be serien har ganska tvära kast i både impedens och fas. Hur illa det är beror lite på modell. Det är lite intressant att den äldre serien som Bernt testade sitt steg på har en snällare last utan dessa tvära kast.

Med tvära kast menar jag motstånd under 4 ohm o fasvridningen över/under 45 grader - OTL:er trivs väl inte där eller ?

*edit*
Stavfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/07/17 12:30:55
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/16 :  09:15:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

OTL'ernas akilleshäl är strömleverans. De trivs inte med låga impedanser. Jag har inte hört att de skulle ha några problem med konstiga fasvinklar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000