HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 infinity basar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/12 :  17:11:19  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag har ett bar infinity bilbasar liggandes och tänkte bygga mig en isobarikkopplad hemmabiosub. Frågan. är det någon som har någon info om dessa element ? Eller som har en ide om låda? Elementen heter Infinity KCS-100BR.


PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/12 :  22:00:37  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
http://www.hal-pc.org/~bwhitejr/drivers.txt
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/12 :  22:16:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
En koll med lspCAD säger att en låda på

50 liter
46 cm långt, 10 cm i diameter rör
Isobarik

ger linjär frekvensgång ner till 37 Hz
f3 ligger på 28 Hz
vid 20 Hz har ljudtrycket sjunkit 13 dB jfr 37 Hz

/Petter
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/12 :  23:51:52  Show Profile Send dwain a Private Message
hmm 50 liter det är ju inte så farligt stort. Trodde inte man kunde hitta någon fakta om dessa element. Jag får tacka så mkt. Är det vettigast å köra isobarik eller bör man köra dom på något annat sätt?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/13 :  08:20:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Varsågod, du får betala med en bildtråd Bygg hellre 2 lådor på
100 liter styck och ställ på olika ställen u rummet. Dels för att
dubblera maximala ljudtrycket, minska distortionen pga konutslag
samt jämna ut rumsresonanser då du får två källor istället för en.


Det du får kompromissa med är en störrre lådvolym samt att du måste
staga lådorna mer då det blir större parallella ytor.

Med 100-literslådan gör du basreflexröret 19 cm långt, 10 cm i
diameter. Samma frekvensrespons som 50-literslådan.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/13 :  11:09:20  Show Profile Send dwain a Private Message
hmm ja du två hundra liters lådor blir lite i största laget. Hade en innan som jag slängde för att den var för stor. Men 50 liter är nog rätt lagom. Ska se om jag inte bygger det. Just nu kör jag en sluten låda på 30 liter som testlåda å det spelar på bra och väldigt djypt men den e ganska ineffektiv så där händer inte så mkt när man vrider på. Å sen misstänker jag att basarna inte mår så bra
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/13 :  13:22:28  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Du kan inte försöka integrara lådorna i resten av möbleringen, mina baslådor är på 160 liter netto styck och en förlängning av TV-bänken på var sida. Så de syns knappt :-)

Annars, kör 50-literslådan... Det kommer bli bra de med.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/13 :  13:27:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Testa först med att sätta ett rör, 7 cm i diameter, 38 cm långt i den slutna 30-literslådan (isobarik) . F3 ligger då på ca 38 Hz. med 50 lkiterslådan kommer f3 sjunka till 28 Hz.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/13 :  13:38:31  Show Profile Send dwain a Private Message
nja alltså integrera å integrera grejen är ju den att jag har redan två st baslådor påväg till mig som jag ska ha till min hifi å dom är redan rätt stora. å så nu vill jag ha en rejäl hemmabiosubba som kan skaka om lite bra. Det största problemet som jag ser det är att rummet jag bor i är ca 8m2 så jag får välja lite vad man ska ha å inte ha för att överhuvudtaget få plats här inne
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/13 :  13:47:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Okej, det är så det ligger till...då har du min fulla förståense
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/13 :  14:01:51  Show Profile Send dwain a Private Message
en annan fråga. har laddat ner demon av lspcad men jag fattar nada av det programet. har winsd sen innan på datorn å det programet tycker jag funkar riktigt bra. men så skulle jag mata in parametrarna för infinity elementen å det gick inte programet bara strulade. men hur funkar lspcad?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/13 :  14:14:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Börja välja bas, eller tryck på avbryt och driver unit, edit/create, mata in värden och tryck sedan på cross calc för att beräkna parametrar som fattas.

Grundprinciper för modellering:
-Sök frekvensrespons utan vågigheter
-Se till att "Air speed in port" inte överstiger 20 m/s då elementet slår på sitt X-max för att undvika blåsljud. Åtgärd: större diameter och längre rör.
-Lådvolymen ligger mellan halva och hela vas-värdet.
-Resonansfrekvensen ska ligga på eller över fs för elementet för att undvika att elementet ska komma i självsvängning.
-Group delay ska inte gå upp allt för mycket men detta borde vara under kontroll om lådan är korekt stor.
-Lika så Impulse response ska inte vara vågig utan sluta åt x-axeln snabbt.
-Cone excurson visar konutslaget men detta är inte mycket att göra åt, bara en koll över hur högt man kan spela innan x-max uppnås. För hemmabruk är detta tämligen oviktigt.

Den viktigaste grafen är tillslut självklart Half space (2pi)-grafen som visar frekvensresponset med en oändlig baffel längs en vägg, ett rum med de andra väggarna "oändligt långt bort" så det blir lite annorlunda då lådan står närta fler väggar, men det är lättare att dämpa lådan mer i efterhand om basen skulle bli bumlig än att bygga en ny för varje gång man flyttar lådan. Bästa är att sätta in basabsorbenter, typ esls rör, sätt dem längs väggarna i taket om du har trångt. Baslådor som går linjärt ner i frekvens är så mycket roligare och känns mer fullvuxna än de som är anpassade efter roomgain...

Försök även undvika ett långt rör jämfört med diametern (råkar man ut för då lådvolymen är för liten jämfört med lådans resonansfrekvens). Gör ett grovt eller flera tunna istället.

Edited by - PetterPersson on 2007/07/13 14:15:53
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/15 :  23:05:10  Show Profile Send dwain a Private Message
har nu fixat till min 30 liters låda å fixat en riktigt baffel så att basarna inte går i kanterna på varandra å det blir nog att jag kör den ändå. funkar riktigt bra å spelar tillräckligt djypt med bra tryck. Å framförallt så är lådan fannerad å klar så slipper jag det


PetterPersson har du möjlighet å räkna ut vad en 30 liters låda isobarik ger för frekvenskgång? och även effektålighet?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/16 :  07:00:33  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
dwain, jag är på annan ort än lspCAD under två veckor.

(utan baffelkompensation, fritt stående på golvet(2pi)
Men, du kommer ha en linjär frekvensgång ner till 50 Hz,
därefter kommer den falla 3 db till 38 Hz och ytterligare
ca 8 db vid 28 Hz. Effekttålighet märker du när du spelar...
Vid för stora konutslag hänger inte basen med och du får
missljud. Det är så beroende på vilken musik som spelas då
det ofta är konutslaget som begränsar effekttåligheten under
50 Hz.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000