HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dipol med 12" celestion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/07/10 :  22:02:04  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Hej på er.
Idag blev jag inspirerad att göra en dipol av en Celestion 12", gitarrhögtalare, skivan var 60x100cm och till den knåpade jag ihop en peerless diskant som låg liggandes med 6db delning vid ca. 6khz. Tyvärr inga bilder och tyvärr endast en kanal :(

Hur i hela friden kan en 12" gitarrhögtalare få låta såhär bra? Det är sån klarhet och attack i hela alltihopa så man vill inte låta bli att lyssna. Mina vanliga burkar låter _väldig_ torra i jämförelse, nästintill livlösa, d'appolitio 6,5" med 1" diskant.

Hörde på vissa skivor de olika symbalerna spelas för första gången i mitt liv klart och tydligt, tidigare fick man anstränga sig för att höra dem, t.ex. Metallica - and justice for all. Jag stampade takten å tjoade å sjöng till låtarna!

Nu till min fråga. Vari kommer allt det goda ifrån? Är det helt enkelt att det är fråga om att det är en dipol eller är det att jag inte har något delningsfilter åt 12orna som gör det så lätt och okonstlat?
Skulle gärna vilja höra era åsikter för detta är för bra för att vara sant.
Hur göra en RIKTIG dipol? är det endast 15" basar som gäller för med 12" är det inte mycket bas fastän den är bra den som finns.
Eller ska jag satsa på en bredbandare? Jordan el. Fostex?

mvh
/Z

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/07/10 :  22:33:50  Show Profile Send classe a Private Message
finns gamla godman eller ryss 12or som spelar som bara f...n i öppen baffel
kan finnas nån som har ett par kanske ska höra med han.

18 ska de va.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/10 :  23:15:48  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Du har skådat ljuset, öppenbaffel/dipol är outstanding i mina ögon(öron) :-)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/07/11 :  16:08:46  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Öppen baffel heter det ja... Håller på att surfa projekt vad gäller öppen baffel men hamnar på så hiskeliga summor prismässigt så det är inte skoj överhuvudtaget.
Finns det nåt i öppen baffelväg man kan börja med? Billiga element som kan funka osv? Alla tips tas emot tacksamt.

/Z
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/11 :  16:18:33  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Svalander kör med Hifikits Pro Audio 12-tummare, 4 st för 610:-

Så 4-6 per kanal borde funka bra.

Högt qts gjälper till att nå ner i djupbasen utan elektrisk kompensation.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/11 :  17:15:01  Show Profile Send reVintage a Private Message
Qts bör ligga på 0,6-0,8 såg jag någonstans.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/07/11 :  20:14:46  Show Profile Send classe a Private Message
idealet 0,7qts

18 ska de va.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/11 :  20:43:31  Show Profile Send reVintage a Private Message
Och vad är snittet av 0,6-0,8 !

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/07/11 :  22:26:38  Show Profile Send scorpion a Private Message
Hej Zoggy,

Lite tips på lämliga bredbandselement att använda i en öppen baffel med ca 100 x 60 cm storlek. Som alltså kan klara att spela hygglig bas på egen hand. Och utan krångel med delningsfilter.

Visaton B200, ett mycket bra element. Använder det själv men med understöd av två st 12" basar i varje kanal. Det finns mycket information i denna tråd: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=31582.0 . Kan köpas hos Elfa eller här: http://www.thomann.de/iw_smb_suche.html?SUBJECT=KOMFORTSUCHE&iwid=5&SUCHBEGRIFF=B200&x=10&y=10 .

Ciare CH-250 behöver notchfilter för frekvensgången men spelar förbluffande för priset som är 50 - 70 % lägre än B200. Här är ett exempel på en baffel (Norberts i Beispiele, Norberts baffel är optimerad för elementplaceringen och kan kopieras också om du bygger en baffel med vingar. På tyska !): http://www.dipolplus.de/frameset.htm . Här finns en färdig byggsats med element och filter 'Dacapo' från tyska Hobby-Hifi: http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm . Du kan dock använda filterkomponenterna i vilken annan baffel som helst, de påverkar endast diskantområdet.

Rockwood/Senon DY 1256 U är ytterligare en prisklass lägre.
Spelar dock helt OK men har lite dålig spridning i diskant och mellanregister. Finns att köpa här: http://www.traumboxen.de/ bland 30 cm elementen.

BW1202 hos HiFi Kit i Stockholm är ett elment med passande data för öppen baffel. Jag har dock inte hört det. Kan vara värt en test.

Silver Iris OB 15" Coaxial är en koaxialhögtalare speciellt framtagen för öppen baffel. Spelar utmärkt. Mycket info på säljarens forum. Finns att köpa här: http://www.hawthorneaudio.com/drivers.htm

Som sagts, Öppen Baffel skall det vara, åtminstone i grundtonsregistret. Kan inte slås !

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2007/07/12 13:33:03
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/07/12 :  10:29:09  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Hej och tack för alla svar. Vill man ha ett element med hög känslighet utöver detta med Qts på 0.7? Noterade att vissa PA-element stämmer bra in på Qts och har känslighet i vissa fall över 100dB. Är detta en fördel eller nackdel? Kan man överhuvudtaget köra PA-basar i dessa system?

Mitt lyssningsrum tror jag kan passa väldigt bra som dipol/öppen baffel rum. Det är 8x4,5x2 stort.

Kanske korkade frågor men....

/Z
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/12 :  12:23:06  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Känsligheten hos basar mäts tyvärr oftast i området 200-1000 Hz,
och de har inte samma höga känslighet i basen som i mellanregistret.
Dessutom har ofta PA-basar en relativt hög resonansfrekvens, 35-45 Hz,
och dipoler har mycket svårt att reproducera ljudtryck under elementes
gränsfrekvens. Nackdelen är också priset då det behövs mycket konarea
(gärna ett par tusen kvadrat-cm) för att komma upp i ljudtryck pga den
akustiska kortslutningen. Det var det negativa

Det positiva är att PA-basar har mycket långt maximalt konutslag, innan
talspolen slår i botten, även om X-max ofta ligger runt 5 mm. Detta gör
det nästan omöjligt att "spela sönder" en bas genom att den gör för
stora utslag. Annat positivt är att PA-basar ofta har kraftigare magneter
och lättare koner vilket borgar för en snabbare och mer exakt respons på
den elektriska signalen från förstärkaren.

Elementen måste som sagt pumpa väldigt mycket luft, så i detta sammanhang
tror jag att det är bättre att satsa på kvantitet framför kvalitet då
distortionen ökar kraftigt vid stora konutslag.

Varför inte 8 12"basar per sida, motsvarar 7,5 18"basar..., från golv till
tak med en en meter bred baffel gjord av skiktlimmad 22 mm spån - 12 mm
annat - 22 mm spån samt något stag på baksidan. Stabilt som attan och kostnad
för kalaset:

16 st 12-tummare = 610*4 = 2440:-
4 st 22mm spån = 200*4 = 800:-
2 st 12mm annat = 2*150 = 300:-

Totalt ca 4000:- med skruv, lim och stag/ställning.

Borde fungera kanoners och du blir inte ruinerad.

MVH
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/07/12 :  13:33:52  Show Profile Send Zoggy a Private Message
P.P. Ruinerad är jag redan sedan tidigare :p

Tror jag ska testa ett st. bredbandselement först å se var jag landar. Har på känn att det så småningom blir Hawthorne efter allt vad jag har läst om dom.

Mera frågor; P.Audio HP-10T från Ljudia för 295,- st?
10" bredbandselement med dubbelkon. Känslighet 96 dB. Frekvensomfång 60-13000 Hz. Imp 8 Ohm. Qts 0,72. Vas 21 l. Fs 70 Hz. Kanske tillverka en fasplugg till denna eller nåt?
Detdär ser på pappret ut iaf som nåt man kan kanske testa? ...och inte ruinera en.


mvh /Z
PS. har på känn att detta kommer att sluta i ett hav av element :D
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/12 :  14:08:13  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
"P.P. Ruinerad är jag redan sedan tidigare :p"

- Du frågade om för och nackdelar, så jag svarade :-)

Kan säkert fungera, men du kommer inte få så mycket bas under 70 Hz tyvärr på den höga resonansfrekvensen. Så du får komplettera nedåt med en sub...
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/07/12 :  17:44:12  Show Profile Send scorpion a Private Message
10T eller 12T, du kan testa något av dem. Behöver nog lite baslyft i förstärkaren och kanske din Peerless diskant. Fasplugg är säkert ingen dum idé.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/12 :  18:41:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fs 70 låter alldeles för högt. Du vill ha Fs på 25-30 kanske för frekvensgången faller tvärt under Fs. Bra att veta är också att när elementet monteras i öppen baffel tenderar Fs att sjunka och Qts att stiga något. Qts på 0,7 kan vara i högsta laget, jag tror 0,5 är ett rimligare värde. Kör själv med element med Qts på 0,43 i basen.
Man kan putsa Q genom att sätta ett motstånd i serie med elementet eller köra med tunna högtalarkablar, t.ex ringledningstråd från Clas i sjön. Högre motstånd - högre Q - mer bas.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/07/12 :  19:38:25  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Hej igen,
Ljudia erbjöd en bas till mitt kommande projekt om jag tolkat Bernts instruktioner rätt.

HP-15W 595,- / st 15" bas för basreflexlådor och horn. Känslighet 96 dB. Frekvensomfång 35-3000 Hz. Imp 8 Ohm. Qts 0,49. Vas 254 l. Fs: 34 Hz.

Sidnot, ju mer man läser om Silver Iris desto mer sugen blir man. Attans att det skall kosta så mycket med porto från amerikat! Mailade å frågade om det inte finns någon leverantör av deras produkter i Europa och deras svar, "We currently do not have a distribution channel in Europe but would welcome such." Om det finns hugade importörer på forumet så här har ni er chans.

mvh
/Z
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/07/12 :  20:24:07  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
När bildservern är igång så kan du kika på denna tråd
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=40569&SearchTerms=dipol,dahlberg
Mina dipoler med 12 st 8 tumms bilbasar/sida och band diskant.
Beskrivning finns på linnars hemsida.
http://www.kensonpro.com/ljudatergivning/index.htm

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/07/12 :  20:42:08  Show Profile Send scorpion a Private Message
Fs och Qts påverkas när du "bygger in" elementen i en W-baffel ā la
Linkwitz, se länk: http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm. Om du bygger en flat baffel händer inte detta.

Krona för krona är faktiskt Hi-Fi Kits SW-12 helt oslagbara dipolbasar, ett lite högre Qts har man god nytta av för flata bafflar eller bafflar med vingar. Du kan se mina i den här länken: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=40594.0

Svårigheten med flervägssystem är att matcha elementnivåerna med varandra, eftersom man speciellt för basen vill ha ett effektivt och lättdrivet element. Därför ser man oftast aktiva system när det gäller flervägssystem och Öppna Bafflar. Och skulle jag väl tillägga också för dipolutjämning.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2007/07/13 17:27:49
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/07/14 :  00:17:17  Show Profile Send Yunick a Private Message
Har någon provat något ur Eminence serien?
Alpha 6, Beta 15 och Apt-80 i öppen baffel. Jag har hört en del gott om dessa element i en sån konfiguration och är lite sugen på att prova.

Beta 15 har ett Qts på 0.58.

Hifikit säljer dom men verkar vara lite dyra.


Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/07/14 :  11:26:37  Show Profile Send scorpion a Private Message
Martin.J.King har använt Alpha15 med gott resultat. Han har simulerat användning av dessa till flera olika element, bl a B200.
Du kan hitta hans egen OB här: http://www.quarter-wave.com/Project07/Project07.html . Autema säljer Eminance till hyggliga priser: http://www.autemashop.com/category250_1.htm .

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/07/15 :  01:37:11  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Hej på er,
Mailade å fråga vad porto för ett par Silver Iris går på häromdan, 145 USD. Obarmhärtigt mycket för ett par högtalar element. Finns det inget i samma kaliber som dessa på närmare håll? Skulle gärna få vara 15" eller 12" element. En Eminence 12" coaxial med driver t.ex?

Har funderat på detta med 8 element, typ 12" subbasar per sida å konstaterat att det inte är ett alternativ denna gång. Skulle gärna vilja ha det så enkelt som möjligt, a la Hawthorne.

mvh
/Zoggy
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000