HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Välja rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/07/08 :  21:35:15  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Hejsan

Är det någon som har tips på utgångsrör till en SE som passar med en utgångstrafo på 2.5K/8 och max 3W Hammond 125ASE.

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/07/08 :  21:51:32  Show Profile Send Bardis a Private Message
2A3 eller 6B4G.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/07/08 :  23:26:41  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har för mig att 125ASE tål max 25mA likström (kolla upp det, jag minns inte den exakta siffran) vilket är väldigt lågt och utesluter de flesta vanligt förekommande slutrör.
Man kan förmodligen tumma på maxspecen en aning och köra kanske 30mA DC, men det gör inte utbudet särskilt mycket större.
Tänkbara slutrör som jag kan komma på direkt ur minnet:

ECL82 (PCL82, 6BM8); Lättjobbat eftersom röret innehåller en effektpentod och en småsignaltriod.

12B4A; Äkta triod vilket alltid är roligt.

EL/PL95; Liten slutpentod som man nog inte behöver betala många öre för.

Inget av dessa rör passar särskilt bra ihop med 2,5kohm anodlast, men 125-serien kan kopplas för 2,5-5-10kohm så det är ingen fara.

Edit: Har du trafona liggande så bygg nåt kul med dem, är det däremot så att du är på väg att beställa så kosta på dig 125CSE istället.
Otroligt större urval av passande slutrör.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2007/07/08 23:30:28
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/07/09 :  07:56:48  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Jo, jag har trafon, men de är inte riktigt 125ASE utan har bara 2,5kohm och 8 ohm sekundär.

Om jag har fattat rätt så ska man välja ett rör med Cak strax under 1k. Är det rätt?

Har ganska gott om ryska 6SN7, kanske något att prova?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/09 :  10:15:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Litet fjuttigt och mysigt är väl en Darling med en äkta triod till - 1626.
EL71 är ett annat lite rör man kan använda.
50EH5 (kan nästan köras direkt på nätet)
jag har sett något med 6SN7 - halvorna kan ju kopplas parallellt, men var 17 ...???
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/07/09 :  10:18:12  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Tack för det soundbrigade, men jag har redan en darling (i sovrummet, faktiskt!!!).
Ska kolla upp EL71.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/09 :  15:50:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Har man sagt B får man gräva ett rönnbärstråd åt tuvorna på mossen ...

Jag bara hittade den här. Jag misstänker att EL71 är ett litet pennrör:

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/07/11 :  10:47:48  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Ursäkta en "bimbofråga", men en 2,5K/8 borde väl funka som 5K/16, eller är jag helt ute och cyklar?


quote:
Om jag har fattat rätt så ska man välja ett rör med Cak strax under 1k. Är det rätt?


Menar förstås Ra...
Läste någonstans att man ska välja lasten som ca 3 X Ra.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/11 :  13:19:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jumbofråga, inte bimbo. Bimbo är ett sorts sifferspel man spelar i stora lokaler. Jumbo är en elefant. Elefanter har dåligt minne alltså heter det dumbofråga.

Du har nog tänkt alldeles rätt, men kolla Hammonds datablad - För 2,5K (Ra) vid 8ohm ska du ansluta dig mellan sekundärens BLACk och WHITE.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/11 :  13:53:14  Show Profile Send reVintage a Private Message
Triode RL = ( Ea / Ia ) - Ra,
Man behöver veta hur mycket ström trafon tål samt tillgänglig B+ för att kunna räkna vidare. Ra står för Ri i arbetspunkten(kan tas fram grafiskt i UaIa-diagrammet). Pentod och SE är bra till gitarr men inte alltid så lysande till HiFi.

Exempel: Om vi förutsätter Ri enl. datablad så är 2st parallellkopplade 6SN7(4 triodhalvor) en mindre bra idé:
(200V/45mA)-1,9k=2,5k. Dessvärre blir uteffekten bara strax under 1W (44V*44V/2,5k) med ca 2% dist.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/11 :  14:17:23  Show Profile Send time a Private Message
Fundera på paralella 6C45, de behöver knappt något ingångsteg
sök på "El spuddo" ger inte mycket effekt men låter nog bra.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/07/11 :  14:37:16  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
soundbrigade: Precis så tänkte jag också (eftersom elefanter också är svartvita).
reVintage: Blir lite för mycke ström för mina trafosar, ja. 1W däremot nöjer jag mig gärna med. Får leta lågvoltare med andra ord...
time: har tittat på el spuddo också, men har inga 6C45 hemma...

Verkar som de här trafosarna får vila en stund till.

Tack för hjälpen.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/07/11 :  14:56:54  Show Profile Send Fuling a Private Message
SE pentod behöver inte vara helt fel till hifi. En variant som jag hade kunnat tänka mig att prova är att ta en liten pentod som jobbar med låg gallerförspänning (hög förstärkning) och sen köra med katodåterkoppling via trafosekundären. Poängen med att ta en högförstärkande pentod är att återkopplingsgraden blir högre.
Pentod med hög återkoppling verkar kanske inte särskilt upphetsande, men just katodåterkoppling har jag bra erfarenheter av.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/11 :  16:27:41  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
10

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/11 :  17:10:21  Show Profile Send reVintage a Private Message
Visst är det så men det krävs som sagt motkoppling för att de ska fungera till hajfaj.

Man skulle ju faktiskt kunna betrakta en triod som en motkopplad pentod ..........

Också UL fungerar bra till SE.

Finns ett ryskt papper på en variant av katodåterkoppling på nextpower: http://www.next-power.net/next-tube/articles/tvz2/SE-SSE.pdf

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/07/11 17:13:25
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/07/12 :  00:26:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Man skulle ju faktiskt kunna betrakta en triod som en motkopplad pentod ..........

Inte ljudmässigt då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/12 :  09:21:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Eller köra ett STC-steg (Super Triode Connection) där du återkopplar pentoden via en triod vilken därmed kommer att dominera kopplingen med sin karaktäristik.

Länkar (med flera exempel):
http://www.gem.hi-ho.ne.jp/katsu-san/audio/what_STC1_english.html
http://www.atatan.com/~s-ito/amp/yakinori.html
http://www2u.biglobe.ne.jp/~hu_amp/amput3e.htm
http://www.ne.jp/asahi/evo/amp/guide.htm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/12 :  17:23:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Supertriod är ju en skum koppling, det hade varit kul att testa.

Boergars, jag har några 6C45 du kan testa med om du vill.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/12 :  17:24:19  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det går alldeles utmärkt att använda SE pentoder för Hi-Fi. Ett typexempel är Audion Sterling förstärkarna. Det gäller bara att hålla pentodens "naturliga" uddatonsdist på en låg nivå, vilket erhölls medels en speciell koppling i Sterlingförstärkarna. Andratonsdisten däremot är harmlös och ej hörbar i dessa förstärkare.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/12 :  18:44:55  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
ReVintage: Att betrakta en triod som en motkopplad pentod är väl att ta i. För det första rör det sig om två helt olika typer av motkoppling dessutom har pentod och triodrören helt olika karateristika. Det bästa röret jag vet för SE koppling är utan tvekan 2A3 (6B4,6A3 etc.)

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/12 :  19:47:53  Show Profile Send reVintage a Private Message
Erik:

Om du såg de små punkterna efter mitt påstående så borde du väl förstå att det var för att raljera!!! Det var alltså tänkt att vara ett skämtsamt inlägg.

Men en "kvasitriod"-kopplad pentod är ju faktiskt motkopplad via skärmgallret .

Och vad menas med en "speciell koppling" i Sterling, kanhända någon form av motkoppling, ?

För övrigt gillar jag pentod-distorsion, det ger gött häng i mina gitarr-förstärkare.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/12 :  20:05:40  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nåja, jag svarade lite skämtsamt också jag förstod undermeningen. Jag är en mycket opålitlig människa, Jag har tidigare meddelat att jag önskar dra mig tillbaka från haj-faj marknaden. men nu börjar det rycka i mig igen, jag har många ideer som jag önskar att ev.realisera. Jag kommer därför mycket troligen tillbaka. Bla av den anledningen vill jag ej avslöja de knep och kopplingar jag använder det har tagit mig upp till 20 år att utveckla dem. När jag sitter på "hemmet" kanske det finns tid att teckna ner allting, om nu omgivningens intresse fortfarande finns förstås.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/07/12 :  20:12:11  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Tack för erbjudandet Bernt! Om semestern ändå ska regna bort så...

Hittade denna: http://www.vt52.com/diy/myprojects/amps/solitary/solitary.htm

Kul att reVintage gillar gitarrer och stärkare. En kompis har bett mig bygga en lite gitarrstärkare nämligen, så man får väl fiska efter lite tips när det blir aktuellt.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/12 :  20:14:22  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jag vet, jag vet, dig kan man aldrig lita på !

Man kan inte mig lita på mig heller, tycker också hajfaj börjar bli lite kul igen.

Har du kvar Tango RIAA-spolarna som du fick(bytte) av mig för hundra år sedan? Om det är så kanske vi kunde hjälpas åt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/12 :  20:58:22  Show Profile Send reVintage a Private Message
Kolla gärna in min hemsida www.revintage.se eller lyssna på mina förstärkare på www.myspace.com/eflatjumptessandersson .
Men det är en annan värld: Utan dist blir de´ trist!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/12 :  21:12:39  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
ReVintage: Jag tror vi är OT men jag chansar. Tango drosslarna använder jag nu i min RIAA. Det låter alldeles utmärkt. De sitter på utgången, drivna av "linjesteget" från Audion Premier. Fördelen med det är bla att brusnivån blir mycket låg. Jag har sett japaner som kört drosslarna mellan 2 st SRPP steg. Själv gillar jag inte den kopplingen då den höga strömmotkopplingen medför kraftig dynamikförlust.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000