HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HFLS1 eller Dynaudio 42?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2007/07/12 :  10:32:12  Show Profile Send ahultin a Private Message
Hej!

Som nybliven medlem har jag med glädje läst alla lovord om HFLS1 (t.ex. testet mot Amphion Argon 2) och man bli ju onekligen sugen på att beställa och bygga ett par.
Men - jag har haft hemma ett par Dynaudio 42 för någon vecka sedan och saknaden efter dom är stor... så "mjuk" och "rätt" högtalare för min del (vill bli av med ett par skrikiga Klipsch...).
Jag vill ha en högtalare som är "mjuk" men samtidigt är dynamisk när det krävs - för mina öron var 42:orna helt suveräna, möjligen att man vill ha lite mer bas än vad som fanns, men jag upplevde inte det som ett problem.
Så - finns det någon medlem som har gjort jämförelsen? Det handlar om ungefär samma pengar att bygga ett par HFLS1 eller att köpa ett par beggade 42:or.
Fire away!

Massa Linnprylar...

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/12 :  11:01:34  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Dynaudio utan tvekan om du redan är nöjd med dem.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/12 :  11:54:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om du skall välja HFLS-1 är det väl ett stort önskemål om att provlyssna hemma först?

HFLS-1'or finns ju över hela Sverige...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2007/07/12 :  12:41:49  Show Profile Send ahultin a Private Message
Sant- finns det någon vänlig själ som kan ta emot ett besök, eller låna ut sina HFLS1:or i Västeråstrakten?

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/07/12 :  13:04:24  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Tips på Dynaudio a42 till salu
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9499

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/12 :  13:35:41  Show Profile Send FBK a Private Message
Skulle vilja påstå att HFLS1 allmänt är en bättre högtalare än Dynaudio 42, MEN dem är inte lika mjuka och varma som Dynaudio 42. Och eftersom du vill ha ett mjukare ljud så tror jag inte att du kommer att gilla HFLS1 mer neutrala spelstil, men lyssna är gratis så gör det ändå.
Ps. Vill du ha lite mer bas så har du ju även 52orna.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/07/12 13:37:00
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/07/12 :  14:01:01  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Har inte lyssnat på HFLS-burkarna men däremot Dynaudio-burkarna.

I mina öron var Dynaudio alldeles för "mjuka" och mulliga. Jag fastnade istället för en annan högtalare som i mina öron piskade Dynaudio rejält, nämligen Quad 12L mkII. Jag säger inte att den är ett av världens underverk, men väl värd att lyssna till.

(Sorry för att jag drog tråden en smula OT utifrån vad trådskaparen frågade om...)

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/12 :  14:54:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


ahultin, Välkommen till HiFiForum.

Den enda som kan avgöra vilken av de två högtalarna du skall ha är du själv.

Engelholm tipsar om lyssning i hemma miljö. Det är ett klokt råd.

Var i landet bor du? I GBG kan jag kanske fixa en lyssning på HFLS1 åt dig.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/12 :  15:34:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Sant- finns det någon vänlig själ som kan ta emot ett besök, eller låna ut sina HFLS1:or i Västeråstrakten?


Om du kan tänka dig att åka till Örebro, så finns det ett par du kan låna en vecka eller två.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2007/07/12 :  15:51:40  Show Profile Send ahultin a Private Message
Tack för alla förslag. Jo jag har sett A42 på hifimagasinet.com (3000:- är riktigt frestande....), och självklart är det så att man ska lyssna i sin egen hemmiljö - det är ju jag (och kanske frun och barnen också - eller hur det nu var...) som ska leva med burkarna framöver...

Quad har jag inte alls kollat på (kanske mest för att de inte finns just här i Västerås), men jag vet att de vekar vara uppskattade.

Att åka till Örebro är mycket frestande....fast det får nog vänta tills efter semestrarna....(då kan jag nog också låna hem ett par 42:or för en mer direkt jämförelse). Jag kanske tar dig på orden i augusti Zalve!

Fast idag är jag lycklig - i posten låg en ny klocka till CD:n (Microclock från NetAudio). Efter en del pyssel (med hjälp av frun som har en stadigare hand - hon fick löda...)så är den igång igen. Frun visar efter 12 års äktenskap upp nya och oanade talanger - det här blir ett ännu bättre äktenskap!
Låter det bättre då? Japp - direkt ur lådan så att säga låter det klart bättre än tidigare....mer detaljer och mer "ös"
Uppgraderingsdjävulen får lugna sig en stund igen....(men man kan ju köpa/bygga en bättre strömmatning till klockan...., byta nätsladd till en jordad/skärmad version osv)

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000