HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Karan Acoustics
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dB
Member

425 Posts

Posted - 2007/07/06 :  22:45:41  Show Profile Send dB a Private Message
Hej
Finns det någon i Göteborg eller Lund med omnejd som äger en Karan Acoustics förstärkare och kan tänka sig att ha en provlyssning för en nyfiken HiFi antusiast?
Tack på förhand
//dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/06 :  23:16:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vi har en i eoJeud som har en Karan, men vem det är det berättar jag inte för dig


http://www.hififorum.nu/forum/pop_profile.asp?mode=display&id=1192

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2007/07/07 :  08:02:06  Show Profile Send dB a Private Message
Hej Johan
Man tackar! Har du lyssnat påden? intryck? (jätte nyfiken)

//dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/07 :  09:35:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nope Stefan är en av dom få eoJeudare jag inte har träffat faktiskt Men Landskrona är ju nära Lund så skicka iväg ett Pm vetja.
Det enda jag vet om Karan är att dom är svåra att hitta och att dom som har en är jätte nöjda, inte mycket till hjälp eller hur

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2007/07/07 :  09:57:40  Show Profile Send dB a Private Message
Jag tackar för info-ska PMa Stefan! Hittade dessa, intressant läsning:
http://www.stereotimes.com/amp120106.shtml
http://www.stereotimes.com/mw2006a.shtml
http://www.tnt-audio.com/ampli/ka-i180_e.html
http://www.tnt-audio.com/ampli/karanintegrated_e.html

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/07/07 :  12:38:12  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag har haft nöjet att få lyssna på Stefans Karan
En oerhört rent klingande musik-maskin,måste jag säga.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/07/07 :  20:43:28  Show Profile Send StefanL a Private Message
db: Var bor du? Vill du så kan du få låna hem den ett par dagar (Jag överlever ett par dagar utan musik ). Men jag skickar den inte, du får komma och hämta den.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet

Edited by - StefanL on 2007/07/07 20:46:23
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/07 :  20:49:18  Show Profile Send Marc a Private Message
Eftersom jag också är intresserad av Karans förstärkare tänkte jag haka på här (om det är ok) och höra om någon jämfört den mot andra integrerade förstärkare i samma prisklass, såsom exempelvis Gryphon Callisto 2100/2200 och Lavardin IS/IT?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/07/07 :  21:03:25  Show Profile Send StefanL a Private Message
Han som hade min Karan innan hade (förmodligen har) en polare som hade just en Gryphon Callisto och de var både rörande överens om att Karan var den bättre av dom. Mot Lavardin vet jag inte, men där tror jag nog att det är beroende på högtalare, Lavardin är mer för lättdrivna högtalare och Karan klarar lite mer last då den är mer strömstark.

Lavardin vet jag inte hur den står sig rent ljudmässigt, för jag har inte hört den.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/07 :  21:14:18  Show Profile Send Marc a Private Message
Tack för det snabba svaret StefanL!

Sitter själv med en Gryphon Callisto 2100 som jag väl iofs tycker funkar bra, men samtidigt är jag nyfiken på om det finns ännu bättre alterntiv...och där är Karan ju en het kandidat. Intressant att höra att de båda tyckte den var bättre än Calliston. Måste se till att lyssna på den!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2007/07/07 :  22:01:58  Show Profile Send dB a Private Message
Hej Stefan
Tack för erbjudandet. Bor i Gbg men min bäste vän bor i Lund. Ska hälsa på honom v29 (helgen). Skulle det vara OK med dig om vi kom och hälsade på & provlyssnade tillsammans?
Tack på förhand
Dzenan Basic (dB)

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/07/08 :  19:20:13  Show Profile Send StefanL a Private Message
Hejsan,

nja, jag kan inte garantera att jag är hemma då, vi har semester och rör ganska mycket på oss. Kan höras när det börjar närma sig.
Och min transport är nedplockad, vet inte när den bli hel igen

Marc: Den är värd en genomlyssning, jag tycker den är det bästa jag hört.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/07/09 :  12:29:32  Show Profile Send Adagio a Private Message
En mycket fin maskin punkt slut. Jag tycker den har massor av byggkvalitet och massor av rent, lagom mjukt ljud med muskler och kraft. Nycktert och klart utan hårdhet, inga nackdelar alls enl mig.
Har provat en mot min krell kav400xi, jag tycker Karan andades lite lugnare medans krellen hade mer fart o fläkt. Kanke hade krellen mer upplösning i basområdet, jag vill minnas det. Karan å andra sidan bjöd på en storslagen bas, inte svulstig eller volymiös bara lite mer rund kanske. Det är ett tag sen. Jättefin är den i alla fall.
Den puckade fjärren är ju lite kul

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2007/07/09 :  12:35:41  Show Profile Send dB a Private Message
Hur kommer sig att det är så pass få som äger en Karan här på forumet? Är det priset som avskräcker eller någonting annat? Märket verkar vara mer känd i USA än här.


Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/09 :  13:10:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tillgänglighet, synlighet, mediatid, med mera.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/07/09 :  19:35:19  Show Profile Send StefanL a Private Message
Skulle vilja påstå att det är precis som EA skriver.

Priset samt att Karan är nästan helt okänt i Sverige är nog de största faktorerna.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/07/10 :  09:04:10  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det finns väl ingen generalagent heller? Då blir det ingen reklam, inga butiker mm.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2007/07/11 :  09:31:52  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Lasses Hi-Fi i Falun är på gång med att ta hem Karan prylar....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/07/12 :  06:24:57  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Nu vet jag ju inte priset på just denna pryl men jag kollade upp en av de "biffigare" förstärkarna, och inte tyckte jag priset verkade vara högre än för motsvarande produkter från mer kända märken.

J. Ullberg
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/07/12 :  16:27:38  Show Profile Send om.s a Private Message
Legger ved en link til noen Norske HiFi freaks som har testet/kjøpt Karan....

http://www.oslo-audio-society.com/paskeblot2007.html

kanskje det hjelper litt på vei...

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000