Author |
Topic |
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 12:52:13
|
Vox -> Är vi inne på strömstyrka och förmåga att driva högtalare som är krångliga laster samt att stärkaren lämnar bra med dynamisk effekt i alla impedanser? Då håller jag med!
Man ska inte stirra sig blind på effekten, men att kolla på kubmätningar ger en rätt bra hint om hur väl stärkaren driver olika laster - tycker iaf jag. Där har jag blivit överraskad många ggr när "små" förstärkare lyckas driva rätt bökiga högtalare som större stärkare inte pallar (enligt kubmätning då).
Mayro -> Ja, ungefär så! Hade varit kul att vara med!
Min gode vän och tillika rörentusiast har alltid varit indragen i häftiga debatter med mig angående rörens försträfflighet och transistorns uselhet... Vi har aldrig kommit fram till vad som är bäst, så nu har vi nån sorts "silent agreement" om att båda har rätt på sitt sätt.
Han kör nu Luxman rakt igenom med rör och driver ett par resliga JBL burkar från mitten av 90-talet med dubbla 10" basar och det låter faktiskt riktigt bra, om än väldigt snällt och kanske avrullat både uppåt och nedåt. Är inte mycket attack i ljudet, men behagligt är det, speciellt med ackustisk musik tex. Med hårdrock blir det lite mesigt tyvärr, men smaken är ju som baken. Vore väldigt kul att låna över hans "hårdvara" och testa hur det låter hemma hos mig! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 12:54:18
|
tog bort inlägg |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2007/07/13 12:55:26 |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 12:55:39
|
quote: Jag spelar annars mest som johan.björklund på moderat nivå men vill ändå ha effektresurserna just för dynamik.
Då är vi nog tre om den saken iallafall. Minst. Tror jag ligger på 4-6W normalt på min 91db högtalare... |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Apinator
Member
311 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 12:56:36
|
Erik Andersson: Håller med även om jag också tycker att det aldrig är fel med gott om effekt.
Vox: Effekt och vridmoment i en förbränningsmotor är faktiskt sammanbundna. Vet du varvtal och effekten vid det varvtalet kan du lätt räkna ut vridmomentet vid det givna varvtalet. Alltså, utan det ena, blir du utan det andra också. Men visst är det fint med effekt och vrid på lättillgängliga varvtal!!!
MVH Dan |
"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk. "Stativhögtalarfetischist" |
|
|
thosod
Member
111 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 12:57:39
|
Erik Här hemma lyssnas jämt på musiken vh Thomas |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 13:02:10
|
quote: Mayro -> Ja, ungefär så! Hade varit kul att vara med!
Min gode vän och tillika rörentusiast har alltid varit indragen i häftiga debatter med mig angående rörens försträfflighet och transistorns uselhet... Vi har aldrig kommit fram till vad som är bäst, så nu har vi nån sorts "silent agreement" om att båda har rätt på sitt sätt.
Du får prova min röris vid tillfälle. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 13:03:19
|
Erik Andersson: Jag håller med om!!! |
Ta dig samman och gör något onyttigt! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 13:13:52
|
Mayro -> Klockrent!
Klart att man lyssnar på msuiken, annars hade det ju knappast varit nån vits med att ha en bra anläggning... Men jag vill ha realism i ljudet, kommer det en golvpuka så ska det både låta och kännas som en golvpuka och jag vet hur en sån låter eftersom jag spelat i band sedan 15-års ålder...
Så dynamik står överst på min lista. Kanske får köpa horn nästa gång! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 14:15:41
|
Väl, jag har träffat folk som använder musiken enbart för att kunna driva sina anläggningar. Oändliga uppgraderingar, teknikmässiga, för att kunna spela sin favorit 220 gramm audiofil vinylskiva på bästa möjliga sätt. Lyssnar man på Tom Waits, som hela han låter sprucket, ostämt, brutalt och ruft känns lite avigt att tänka på hur bra återgivningen är. Känslan kommer fram även via en liten billig stereoanläggning. För min del blev det inte mycket häftigare, känslosammare med en mycket dyr anläggning. Det är upplevelse av musiken som räknas. Och samma musik kan förmedlas på många olika sätt. Håller med om att ibland ett stycke kan låta platt via en viss anläggning och sedan får liv och dimension via en annan anläggning. Men jag tror att kritiska punkten ligger mycket lägre än vad många recensenter och kritiker försöka ge sken av. Jag har läst TAS nästan samtliga nummer från nr 1 och flesta Hifi och Musik tidningar från 1973 framåt. Så många revolutionerande utvecklingar; musiken som med hjälp av nya kablar till skillnad från de gamla förra årets kablar kan lyftas till andra oanade höjder. Nya öppningar i detaljrikedomen, klangen, bredden, djupet, mer naturtroget tack vare den nya förstärkaren som är så olik den från förra året. Det låter som att det finns ett batteri artiklar som trycks om och om igen man bara byter produkternas namn och beteckning. Kritiska punkten för musikåtergivnings/anläggnings förmåga att ge en bra upplevelse stannar mycket, mycket lägre än vid 2 X 70000 KW i klass A med en prislapp som påminner om NASA:s årliga budget. |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 16:08:29
|
adi6606;
Jag njuter mycket mer och lyssnar mycket mer efter min senaste uppgradering, så vi tycker olika. Faktum är att det var en nedgradering ekonomiskt (från 200k till 160) men en uppgradering i effekt (från 100 "rörwatt" till 2,5kw klassD) |
rolnor |
Edited by - rolnor on 2007/07/13 16:48:01 |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 16:12:46
|
Effekt är kul, ska prova 2x18w i helgen på mina Oskar Heil Kitharor och kanske på MINA NYA Gallo Ref. 3.1 ;) |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 16:15:48
|
härligt Räven...
prova saker är skoj som attan samt lärorikt ofta... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 16:32:37
|
Visst Erik vi är några kvar men inte så många. quote: Finns det ingen här på forumet som lyssnar på musik i stället för ljudeffekter. Det här har spårat ur för längesedan]
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 16:34:00
|
quote: Finns det ingen här på forumet som lyssnar på musik i stället för ljudeffekter.
Erik Andersson: Jag lyssnar på musik och i min strävan att försöka få så har man gått en mängd olika vägar både bra och dåliga. Numera är jag på väg åt det minimaliska hållet och jag bara njuter.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 16:36:07
|
quote: Finns det ingen här på forumet som lyssnar på musik i stället för ljudeffekter.
Nr 1 för mig är musiken/innehållet, sen är det klart att det är häftigt med udda effekter. Men som sagt, jag lyssnar hellre på musiken än rymden/"hifin". Ändå tycker jag att effekt är bra å ha... |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 16:41:57
|
Retoriska lekar som anspelar på att vissa inte lyssnar på musik är ett lågvattenmärke.
Om vi inte skall hålla oss sakliga utan istället svepande och kategoriskt slå ihop hela grupper så hojta till. Jag säkert få ihop nått om hur "lågwattsrör-älskare" lyssnar på trianglar alternativt på hörlurs-nivå.
Prata hellre om egna erfarenheter och förtydliga vad som skiljer mer än bara effektsiffran.
Edit: Lade till sista meningen.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/07/13 16:46:30 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 16:47:39
|
Då tar jag inte åt mig Musiken är väl ändå det som fört in oss på Hifi-banan? Vill man lyssna på ljudeffekter har BBC en del skivor... |
|
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 16:48:21
|
Visst är jag själv drabbad av "uppgraderingssjuka". Nya kablar, förstärkare avlöser varandra, signalkällor oxå Allt det där som gör musiken roligare att lyssna. Men upplevelsen av att kunna försvinna in i Keith Jaretts "The Köln Concert" beror väldigt lite på vilken av mina anläggningar jag använder. Det räcker med två ostörda timmar och i princip vilken medelmåttig stereoanläggning som helst. Det är bara att blunda lyssna och man är borta i en annan dimension. Sedan att jag leker med stereoprylar, byter, köper och säljer är en annnan sak. |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 16:50:23
|
EA:
Håller helt med, med fler watt så har mitt musikintresse ökat, köper mycket mer plattor nu... |
rolnor |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 16:50:26
|
huzze: Nej, självklart finns dom som inte är speciellt musikintresserade. Självklart - varför skulle dom inte finnas och är det fel? Det är deras val och helt OK med mig.
Det jag vänder mig emot är generaliserandet. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 17:18:59
|
Ja vad kan man säga om detta? Jag tror ju själva konstruktionen är viktigare än antalat watt - dock är aldrig mkt watt fel - men mycket kvalitetswatt kostar mycket pengar - så är det bara... kan ju dela med mig av min efarenhet:
Hade ett par gigantiska monoblock av märket Vincent, SP 991 tror jag dom hette - dessa bestar klämde ur sig dryga 400 watt styck vid nån mätning i nån hifi-tidning, jag tröttnade, framför allt på strömförbrukningen och köpte ett par rörmonoblock istället Russian Dawn á 50 watt styck - dessa steg körde 8 runt de stora Vincentstegen - hur kan det komma sig?
Dessa slutade dock om att funka och ett litet McIntosh MC 7100 på 2 X 100 watt inköptes, detta lät ännu bättre. alla egenskaper som rörsteget hade hade även det lilla McIntosh steget - men det orkade bättre och lät därför bättre när man spelade högt...
Jag fick sedan chansen att köpa min drömsteg ett McIntosh MC 352 på 2 X 350 watt - detta är utan tvekan det bästa jag haft, kombinerar alla de bra egenskaperna från de andra stegen, men gör allt lite bättre... Det tappar i princip aldrig orken heller - men det är dyrt att köpa...
Det roliga är ju att det sämsta steget i klungan även var det som hade mest effekt - även om MC 352 i princip har samma effekt - så är det ändå milsvid skillnad i ljudkvalitet mellan dessa steg...
Alltså effekt är inte allt - men har man råd så gärna
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 17:29:19
|
Upplever ibland att det finns en lite överlägsen ton, rentav snobbism hos dom som valt rör och känsliga högtalare gentemot dom som skaffat effektstarka trissestärkare, känns lika fånigt som fientlighet mellan syntare/hårdrockare på 80-talet när jag var tonåring, vi vill ju samma sak, bl.a. att få bra dynamik i systemet? |
rolnor |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 17:42:30
|
quote: Det jag vänder mig emot är generaliserandet.
Generaliseringar är alltid farliga... |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 18:00:39
|
quote: rentav snobbism hos dom som valt rör
Så ÄNTLIGEN är jag en snobb.. Jag visste jag skulle lyckas mot alla odds.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 18:05:50
|
Snobbism och snobbism... När jag flyttade min anläggning från pojkrummet till vardagsrummet, med en Sugden (IA100?) 2x100W så hände inget med mina Sonus Faber Electa Amator. Bytte ut den mot en Audio Innovation Series 500 (2x25 rör) och då lirade det.
Nä grabbar, det är naturligtvis olika beroende på... ja beroende på det mesta, rum, burkar etc etc. |
|
|
Topic |
|