Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 11:22:09
|
Inte jag, jag söker lägre effekt
*edit*
Ärligt, hur många har egentligen testat riktigt med att byta mellan normala steg till stooora steg ? Med riktigt test menar jag att kalibrera nivår o kört en längre test period.
Jag har själv upplevt att basen oftare blir renare men resten då ? Man kan spela högre, upplever kanske som om man har fått mer dynamik osv. Men hur blir alla andra parametrar på normala nivåer ? Dessa glöms lätt bort bort för man sitter där ler lite snett medans man bottnar sitt +200W steg
Har man sen en hög känslighet då tror jag inte en sekund att alla dessa W över 20 som jag aldrig kommer att använda skulle påverka hur det låter ! Unbelievers Advantgard med 40 W stärkare fullkomligt knockade mig. När jag sedan fick hem WLM med lite mer sansad känslighet så trillade jag av stolen igen ! Vid normal lyssningsnivå då spelar jag runt 1 W !! 3-4 W då är det RIKTIGT högt, 10 W Då kan jag inte vara där inne o hela lägenheten skakar !
Men sansar vi oss lite mer o kollar på Mickes lista så ser man att det behövs W om man vill lira högt men att det sen är betyder att det spelar bra är en helt annan sak ! Med normal känslighet så bör man nog iaf ha 100-200 W |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/07/12 11:38:53 |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 11:37:45
|
Jag hade tidigare ett system med ett ARC VT100 slutsteg och kan konstatera att jag njuter på ett helt annat sätt nu med mina Beolab 5, för mej är det ingen tvekan att musiken (kanske framför allt elförstärkt sådan)kommer fram på ett helt annat sätt när man har lite effekt, horn har jag aldrig lyssnat på men förstår att även det är en bra lösning, ser ingen grund till konflikt där. |
rolnor |
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 11:47:28
|
quote: Unbelievers Advantgard med 40 W stärkare fullkomligt knockade mig
Jo nog fanns det driv alltid. 101dB är skitkul rent ut sagt. Har drivit dem med allt från 3.5W (SET 2A3) till 200W ICEpower. Skillnaderna har varit i kvalitet, absolut ljudtryck kan jag inte uttala mig om med det var tillräckligt högt med 3.5W.
Men 45W räcker völdigt långt på 91dB också. Sålänge det är en bra förstärkarkonstruktion, vill säga.
Mvh, Ola |
De Omnibus Dubitandum Est Min anläggning:
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 11:48:53
|
Ja mina tidigare Audiovector K3 Super blev glada med NAD C372. Testade spela högt en gång och volymen var på kl 3, och då pumpar den ur sig närmare 2x250.
Jag spelar annars mest som johan.björklund på moderat nivå men vill ändå ha effektresurserna just för dynamik.
Ang. piano, lyssnade på Totem Mani2 häromveckan och det distade kraftigt när pianisten tog i lite, stärkarn fick en chock, men så är högtalarna tröga. Med Forest var det inget problem... |
|
|
Twilighter
Member
590 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 12:26:31
|
Hm satt me min basrigg i replokalen
4*10"+2*15" aktivt delade med var sitt steg (eg stereosteg) om 650W 4ohm ( som kabinetten är på)
känslighet ca 99dB
fick steget att klippa (klipplampa lyser)
kunde gott ha lite till (obs körde utan öronproppar den gången för o se om dva högt, mja inte så ändå |
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 12:30:43
|
Bas hörs inte så mycket o det skadar inte hörslen på samma sätt heller. Jag har bottnat mitt QSC steg som är kopplade till mina 2x18. +2000W under Telarcs 1812, det gör jag heller aldrig om
Visst ger det en säkerhet att man kan och att grejer håller för mangel men egentligen är det oväsentligt om man inte ligger där uppe o spelar. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 13:00:24
|
Jag har 2 x 50 "rörwatt" och ser ingen anledning till att behöva fler.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 13:58:42
|
quote: En konsertflygel presterar upp till 120 dB så om man ...Vi pratar givetvis från en åhörarplats i en konsertsal
Kan en konsertflygel prestera 120dB på åhörarplats i en konsertsal? Nej, det kan inte stämma. Om det vore sant skulle samtliga konsertpianister vara döva.
I Isovers Isolationshandledning så uppger de 110dB uppmätt direkt vid flygeln. Sedan avtar ljudintensitetentrycket med kvadraten på avståndet.
Från sidan 8 finns här lite mer att läsa om man vill förkovra sig http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Isolteori.pdf
Edit: Ljudintensitet och ljudtrycks sammanblandning. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 15:04:03
|
Självklart förstås, men det viktiga är väl dom watt man kan använda utan att det blir dist, här är väl skillnaden som allra störst mellan billigare stärkare och HighEnd, enligt min erfarenhet så kan man bara dra på till kl.12 på t.ex. en halvdyr RA 1070 Rotel, medans det går att spela bott på ett ARCVT100 slutsteg utan störande dist. |
rolnor |
Edited by - rolnor on 2007/07/12 19:01:50 |
|
|
timse
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 15:10:05
|
quote: Sedan avtar ljudtrycket med kvadraten på avståndet.
Det där stämmer inte.
För en rundstrålande ljudkälla är det intensiteten som avtar med kvadraten I=W/4*pi*r^2 (r=avståndet). Ljudtryck är definierat som Newton per kvadratmeter (N/m^2). Effekten är proportionell mot kvadraten på ljudtrycket mao ljudtrycket avtar inte med kvadraten på avståndet utan som 1/r. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 15:37:28
|
Du har rätt, jag var lite väl stressad när jag skrev det. Korrigerat nu.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 15:38:48
|
Oj,oj, oj! Många formler, fysik, ingenjörs kunskap och teknik snack. Hör inte dessa inlägg bättre till Teknik och Diy forum!? För mig kan det variera riktigt mycket. Ibland sitter jag med en liten Philips på 2x2 Watt och ett par lättdrivna högtalare. Låter makalöst bra! Andra gånger kan jag lyssna med 2 X 200 watt och lättdrivna högtalare. Låter makalöst bra! Ibland vill jag lyssna på "gamaldagsljud" typ Altec Lansing 14 med en Dynaco SCA 35. Låter makalöst bra! Och sedan tycker jag om Martin Logan högtalare drivna med ett par kinesiska rörmonoblock. Låter makalöst bra! Oftast är det så att viss sorts musik föredrar jag att lyssna med en viss sort anläggning. Helst vill jag kunna byta ut anläggningen snabbt när jag navigerar mellan olika musikgenrer. Och jag märker numera att lite distorsion skadar inte. Jag har blivit "distorsionens vän". Den ger karaktär till anläggningen och musiken. Svär jag i kyrkan nu, eller!? |
Ta dig samman och gör något onyttigt! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 15:41:59
|
quote: Många formler, fysik, ingenjörs kunskap och teknik snack. Hör inte dessa inlägg bättre till Teknik och Diy forum!?
Tycker du att det var så mycket? Det tycker inte jag.
Teknik är en del av HiFi så det är klart att några formler platsar på HiFi-diskussion också. Djupa uträkningar och härledningar däremot...
|
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 16:14:17
|
Jag jämför med det jag har kunskap om, bilar...
Säg att du har en normal familjebil, jag har tex en Audi 100. Det går utrmärkjt bra att kryssa runt i och man åker bra osv osv. Sen ska man köra om ibland på en krokig landsväg och då räcker inte motorn till. Ibland behövs det mer sås under huven med andra ord. Den andra bilen jag har, en Corvette, gör detta med bravur, dvs omkörningar, snabba acc osv.
På samma sätt kan jag känna att det är med kraften i stärken. För normala behov under lite lätt lyssning används inte alla watten. Däremot under omkörning (starka dynamiska passager och speciellt hemmabio) så behöver man V8 kraften. I min mening är det betydligt lättare att slå i taket med en svagare förstärkare än med en starkare. Finns ju inte många hemmabiomaskiner som är lågwattare precis...
Jag använder säkert inte alla 2x150 watt i mitt slutsteg när jag lyssnar, men när dynamiken kommer och musiken kräver så vet jag att det finns mer att ta av, dvs det går alltid att växla ner ett par pinnar och trycka gasen i botten utan att man redan har passerat varvstoppet...
Har iofs hyffsat låg känslighet på mina högtalare (87 db), men i övrigt är de rena barnleken för stärkaren med fas och impedans.
Jag har inget emot att testa en ettrig liten rörstärk och se vad som händer, men jag tror att risken för att ljudet bottnar och börjar dista är betydligt högre än med mitt Krellsteg.
Har en kompis som körde Quad II som var moddade rätt friskt med ett par Pioneer högtaalre ur deras finserie (inte världens bästa matchning, jag vet) men där lät det sagolikt på normala volymer. Pumpa upp volymen en aning, släng på en skiva med mycket dynamiskt innehåll och det distade direkt, lät skit rent utsagt. Han har nu bytt till ett betydligt större Luxman-steg och det fina ljudet är kvar, men nu kan han spela både högt och dynamiskt när han så vill.
Kanske inte världens mest vetenskapliga inlägg, men jag tror aldrig att för mycket effekt är fel, snarare tvärt om enligt mina erfarenheter. Större risk att paja högtalarna med en liten stärkare som skickar ut en klippt signal än med en stor stor stärkare som skickar ut en ren signal fast med betydligt högre strömstyrka.
Jag skulle nog aldrig kunna köra ett säg 2x30 watts steg i min anläggning iom att jag dels lyssnar högt och gillar det och dels värdesätter dynamik i ljudet. De mindre stärkarna jag haft klarar inte det, men det gör anläggningen nu.
Visst, har vi en bra hornkonstruktion eller en annan högtalare med hög känslighet så klarar man sig betydligt bättre, men för egen del så skulle inte det funka mer än att jag får byta högtalare till Zu Druid eller liknande!
Hade en gång i tiden ett par Cervin Vega (huuuu!!!) och de hade rejält hög känslighet och jag klarade mig på 2x20 watt. Bytte sedan högtalare till B&W 603 och då gick det helt enekelt inte att ha så lite effekt. Uppgraderade till 2x50 watt och det blev bättre på alla plan. Bytte sedan till en Primare på 2x70 och upplevde en marginell skillnad. Köpte sedan ett par B&W 801 och de hade en känslighet på 84 (!!) db vilket gjorde att jag fick köra Primaren i botten för att få någorlunda tryck i ljudet - inte bra! B&W burkarna såldes och jag köpte PMC. Bättre känslighet och mer lättdriven rakt igenom = kunde spela högre och renare samt med mer dynamik. Bytte upp mig till Silverline NAD på 2x100 och fick större kontroll, kunde spela ungefär lika högt men fick mer kraft i reserv vid dynamikutbrott på skivorna. Har sedan köpt en Yamaha 5.1 historia på 2x130 och upplevde ingen skillnad i volym eller dynamik. Sedan kom monstret! Krell KSA 150! 2x150 watt i klass A och enligt Krell lämnar de runt 2x220 watt i 8 ohm "egentligen". Kontentan blev att jag kunde spela högre, med mer kontroll och har egentligen obegränsade resurser vad gäller "omkörningar" och annat. Tycker inte min liknelse med bilvärlden är helt uppåt väggarna. En liten bil med liten motor kommer aldrig att köra om lika fort som en stor snabb bil.
Med hög känslighet kommer ju också frågan om brus. Vad jag förståt så hörs bakgrundsbrus och annat jox betydligt mer i en högtalare med hög känslighet kontra motsatsen. Eller är jag ute och cyklar?
Så det är min åsikt, kraft är alltid bra, men givetvis handlar det som alltid om att matcha ditt system rätt! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 19:14:25
|
rolnor, var volymen står spelar nog inte så mycket roll. Det har väldigt mycket med att göra med vilken källa du använder, utspänningen därifrån som blir inspänning på stärkaren, sen känsligheten, hur många volt som behövs för maxnivå ut på stärkaren. Gain på steget, och impedans och känslighet på högtalaren påverkar också volymen, och när stärkaren klipper. Så, var volymratten står betyder inte så mycket, och är inte något kvalitetsmått. Att ARCen klippte senare på "volympottskalan" är den andra stärkaren, visar inte så mycket. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 19:21:33
|
Claes_Ireland - rätt!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 22:46:16
|
Jag vill inte verka pessimistisk men jag tror inte gainen är tillräckligt hög för att kunna få ut maxeffekt. Skulle du nå maxeffekt så borde du nog höra märkbar distortion(mer än pga öronen inte gillar trycket). Bara för att volymkontrollen är i botten betyder inte att slutsteget är maxat...
|
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 01:58:47
|
6*250 men använder kanske 6*2 för det mesta |
|
|
matsj
Member
937 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 07:01:18
|
9,5kw .
mats |
1W=115db. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 07:03:28
|
Låg effekt med bra "vridmoment" är vad som gäller...... |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 12:07:01
|
quote: Låg effekt med bra "vridmoment" är vad som gäller......
Hur menar du då? |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 12:09:53
|
Claes Ireland;
Jag tror att jag delvis har rätt! Bör kanske nämna att stärkarna testades med samma komponenter i övrigt. Edit: Jag gav bort Rotelburken till min bror... |
rolnor |
Edited by - rolnor on 2007/07/13 16:04:18 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 12:34:40
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Låg effekt med bra "vridmoment" är vad som gäller...... --------------------------------------------------------------------------------
Hur menar du då?
Det går inte att strirra sig blind på effektangivelsen. Vissa förstärkare med effekter långt under 50 W har en fömåga att driva högtalarna på ett helt annat sätt än deras "kollegor" som ståtar med många watt. Det är precis som att de har ett bättre vridmoment och därmed bättre prestanda.
Jämför två bilar med samma angivna effekt, men där den ena har ett högre vridmoment. Vad händer när du trycker ner gaspedalen på bilen med det högre vridmoment? Testa om du inte har svaret. På samma sätt är det med förstärkare tycker jag. Jag har haft betydligt mer effektgivande förstärkare än vad jag har i dag, men de har haft sämre "drivmoment" och inte spelat lika bra.
Hoppas du förstår vad jag begriper. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 12:38:44
|
OcA Du menar då en "Ettrig liten rörstärk" visar hur man spelar riktigt tung separerad mustig djup solid bas för en liten 600 W krelleponke
Spelandes via dessa härliga superhögtalare...Uscher "BE10"
Storlekskillnaden är dramatiskt stor helt ärligt.. och sablar vad trevligt gäng detta värmlandsgäng är jag besökte...
Eller då en BAT VK 500 fick samma lektion i hur det KAN spelas musik..
Och detta via dessa bestar.Vienna "Mahler"
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2007/07/13 12:50:44 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 12:46:04
|
Finns det ingen här på forumet som lyssnar på musik i stället för ljudeffekter. Det här har spårat ur för längesedan. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Topic |
|