HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka kabelmärken "är" neutrala i klangen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/08 :  11:22:39  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Om vi struntar i märken (eftersom jag ju säljer kablar) så håller jag inte med snakeman.

Det är en mindre bra väg att gå med olika kablar. man fastnar lätt i en röra. Det kan ibland låta ungefär såhär:

jag har högtalarna A), de är ju lite ljusa, så jag behöver kablar som är en smula mörka.

Några månader senare lägger samme medlem en fråga där det framgår att han nu investerat i en CD-spelare som är "lite åt det mörka hållet" och nu undrar han hur han skall göra med ljudet. Allt blev lite mörkare och skall han byta bara kablarna till spelaren eller hela anläggningen eller...

Mitt råd - oavsett vilken klang ni söker och oavsett vilka märken ni gillar - är att ni håller er till samma tillverkare. De har som regel en genomarbetad idé över hur saker skall vara. Ingen tillverkare gör "ljusa kablar" för att de gillar ljust ljud. Ingen gör heller "mörka kablar" för att de gillar mörkt sound. Det FINNS ljusa och mörka kablar och mitt råd är att undvika dem helt. Ljud är inte som salt, sött eller surt. Som man kan blanda för att finna ett neutralläge.

Inte heller kan man jämna ut en hyperdetaljerad nervös kabel med en lugn och försiktig kabel, så att någon form av balans uppstår. Det första är oftast antingen avsaknad av bas eller distortion av olika sort vilket kan låta hysteriskt imponerande första 3 timmarna. Den "lugna" tar sedan udden av det värsta men har samtidigt förmodligen suddat ut de fina nyanserna på resten av materialet.

Hitta de produkter som är neutrala i klangen. Det är enda framkomliga vägen på sikt, oavsett vad det står på kartongen.

Vi får MASSOR av samtal med teorier om vilken som skall bytas först eftersom den ena är ljus, den andra mörk och om man blandar tänkte jag att .... NEEEEEJ skriker man i luren

Sluta blanda. Om en kabel är bra och passar dig så skall den kunna sättas i hela anläggningen. Annars är den inte bra.

Behöver du en lugn kabel för du tror din spelare är lite ljus eller vass? Byt spelare. "krydda" inte med kablar!

mvh


Läste detta inlägg ifrån Sladd i "kablar!!!" tråden och började fundera över vilka kabelmärken "är då neutrala" De flesta tillverkare hävdar ju att deras kablar är neutrala, men ändå så låter de olika
Så vilka märken gör "verkligen" neutrala kablar
Jag har lyssnat på en del tillverkare genom åren och jag tycker att det är svårt att peka på något särskillt märke/tillverkare som klart mer neutrala än andra, utan det finns flera märken som liknar varandra i klang, samtidigt som olika kablar ifrån samma tillverkare kan låta otroligt olika i klang dvs ifrån ganska ljust till mörkt.
Djungel, svar ja om ni frågar mig. Drömmen är ju att kunna få låna hem en antal kablar ifrån olika tillverkar i ett antal månader för att utvärdera och jämföra, men det är ju bara en dröm.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/07/08 :  11:35:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Alla. När jag frågat säljaren så brukar svaret bli: Det som utmärker denna kabel är att den är helt neutral, den varken lägger till eller drar ifrån.
Däremot så verkar det som neutralitet kan skilja sig åt en hel del, beroende på vem man frågar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/07/09 :  10:50:09  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är väl sällan så stor skilnad på kablar att man kan mäta frekvensskilnader annat i den högfrekventa delen av audiospektrat, jag vet inte vilka värden av kapasistans, resistans och induktans som är de vetenskapligt bästa och mest neutrala. Alla kablar påverkar ju klangen på olika sätt, dock är avikelsen så liten att det mer är fråga om tycke och smak än rena fel. Alla högtalare har 100ggr större avikelser, tror jag, än olika hifikablar. Mint 10ggr i alla fall, lägg sedan till rumets färgning och man kan knappast säga vad som är mest rätt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/09 :  22:25:23  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Däremot så verkar det som neutralitet kan skilja sig åt en hel del, beroende på vem man frågar

Minst sagt!
quote:
Det är väl sällan så stor skilnad på kablar att man kan mäta frekvensskilnader annat i den högfrekventa delen av audiospektrat, jag vet inte vilka värden av kapasistans, resistans och induktans som är de vetenskapligt bästa och mest neutrala. Alla kablar påverkar ju klangen på olika sätt, dock är avikelsen så liten att det mer är fråga om tycke och smak än rena fel. Alla högtalare har 100ggr större avikelser, tror jag, än olika hifikablar. Mint 10ggr i alla fall, lägg sedan till rumets färgning och man kan knappast säga vad som är mest rätt.

Har du nog rätt i Adagio!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/09 :  23:04:38  Show Profile Send Marc a Private Message
Ha! Nu tänker jag säga det först av alla: EKK

Nä, skämt åsido, ärligt talat håller jag med dig. Alla säger att just deras kablar är neutralast. Även de billigaste kablarna i respektive sortiment är neutrala, det är bara att de dyrare är ännu mer neutrala. Och den dyraste av dem alla är så neutral en kabel någonsin kan bli. Tills det kommer en ny - för då är DEN ÄNNU neutralare.

Tycker iofs att detta gäller elektronik också..

Hursomhelst, mina signalkablar Acoustic Zen Absolute är sjukt neutrala!!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/09 :  23:13:11  Show Profile Send FBK a Private Message
Och ändå så låter de olika MarcMisstänker att det blir omöjligt att komma överens om vilka kablar som egentligen är neutrala, men EKK är ju en som många tycker är neutral, samtidigt som andra har helt andra åsikter om den. Smaken är som baken även när det gäller vad som är neutralt eller ej.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/09 :  23:28:22  Show Profile Send Marc a Private Message
Håller helt med dig. Därför har jag faktiskt tänkt att Sladds och andras liknande argument inte håller - men jag har inte orkat ta upp frågan som du gör.

Jag kanske bör tillägga att jag aldrig hört EKK men jag hade på känn att den ändå skulle komma upp förr eller senare i tråden.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/07/09 23:32:32
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/10 :  00:00:40  Show Profile Send marens a Private Message
Det är ju en slags tro att kablar inte kan vara hörbart neutrala där de sitter. Någonstans inträffar neutraliteten rimligtvis eftersom kablar är en relativt enkel komponent att anpassa till ett vettigt system.

Om de är neutrala så beror det på hur väl anpassade de är för övriga komponenter. För en viss kombination av komponenter kan det finnas ett stort spann av olika kablar som alla är i stort sett neutrala. Sedan kan det finnas kablar som generellt är lite färgande åt samma håll i olika anläggningar som tex högtalarkablar med hög induktans osv. Till vissa komponenter krävs en kabel som oundvikligen färgar på det ena eller det andra sättet där den sitter i den kombinationen, men det är inget som är generellt utan det går att bygga bort sådant.

Jag tycker man kan glömma det där med märken och pris mm och istället titta på behovet av de elektriska egenskaperna, det är ju de som betyder något för ljudet. Allt för många snöar in på vad kabeltillverkarna säger och i sin tur hifihandlarna om märken, prisklasser osv och glömmer vad det är det handlar om egentligen. En elektrisk komponent.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000