Author |
Topic |
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 20:14:02
|
Jo jag jag har blivit mer och mer intresserad av maximera den digitala biten av anläggningen. Helst skulle jag vilja dra digitala kablar fram till högtalarna. Naturligtvis med digitala delningsfilter.
Finns det fler än Meridian som säljer sådana system? Används normala standard nätverkstekniker eller är det något eget som används?
//henrik |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 20:20:43
|
Kablarna i sig är ju bara kablar, det du är ute efter är alltså snarare högtalare som tar en digital signal? Jag har i princip bara hört om Meridian som pysslat med det, men det finns säkert flera...
Sorry för okonstruktivt svar, ville bara påpeka att det är lite missvisande att säga att det är kablarna som "är digitala". |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 20:21:58
|
Klart att det är missvisande men jag kom inte på något bättre för tillfället. |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
|
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 20:32:58
|
Men det verkar redan som om folk skiockar ljud på ethernet, http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_over_Ethernet . |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 20:39:47
|
B&O? |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 20:51:00
|
Javisst, ljud över Ethernet förekommer...såvida man har en sändare och en mottagare som bägge pratar Ethernet med varandra.
Linn har sitt Knekt-system som använder sig av Ethernet för överföringen t.ex. Snordyrt tyvärr!
Edit: När man ändå är inne på att köra allt som nån form av 802.x-överföring fram till högtalarna...det känns som att det givna vore att köra trådlöst helt enkelt. Speciellt med 802.11n-standarden som tillåter duktigt rejäla hastigheter. Men jag misstänker att det kommer ta ett tag innan sådant accepteras helt och hållet |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
Edited by - Ayn on 2007/07/09 20:53:16 |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 20:52:45
|
Mina Beolab 5 tar digital coax, men dom har ju inbyggda förstärkare, har dina burkar det också eller? (annars fattar jag inte?) |
rolnor |
|
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 21:04:39
|
Rolnor: Nej min högtalare är inte aktiva. De är dock på gång att få ett par monoblock brevid sig till hösten.
Det här var mest menat som en marknadsöversikt. Visserligen en väldigt konstig rubrik och frågeställning men ändå. Jag vill mest se hur landet ligger.
Förövrigt äger jag cirkelsåg såväl vinkelkap (och andra saker men de är inte lika destruktiva) så flexibiliteten när det gäller hårdvara är stor. |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 11:38:10
|
Kan man se en USB-kabel som digitalhögtalarkabel ?
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 12:49:55
|
quote: Kan man se en USB-kabel som digitalhögtalarkabel ?
Varför inte? Det är ju ettor och nollor... |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 12:59:02
|
Meridians högtalare/lösningar är ju i alla fall rätt egna. Även i de minsta surround-högtalarna sitter det ju ett par förstärkare och ett par DSP, så det går ju inte att kombinera med något annat. Men sedan är det ju inte självklart att det blir "bättre" för att det är digitalt, Meridian har det ju just för de inbyggda signalprocessorerna. Deras högtalare utan DSP (vet inte om de gör några längre, möjligen In-Wall) har ju analog matning. |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 13:20:05
|
Phillips lekte med sånt här ett tag.
Men att signalerna skickas elektriskt är ju inte samma sak som att de är digitala. Då krävs det ju att man har en D/A vid varje högtalare också... |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 13:21:18
|
Inte nödvändigtvis, Kaffekoppen (ang D/A omvandlare alltså). |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 13:41:07
|
quote: Kan man se en USB-kabel som digitalhögtalarkabel ?
Visst kan man det. Dynaudio och TC Electronik har samarbetat med en ny digital högtalarserie (Air) där man kopplar ihop alla högtalare med vanlig USB-kabel. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 14:07:43
|
quote: Inte nödvändigtvis, Kaffekoppen (ang D/A omvandlare alltså).
Utveckla gärna majstro |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 14:13:55
|
Digital förstärkare som tar PCM in. Eller tänker jag fel? Visst sker ändå en viss D/A omvandling...men inte i den traditionella meningen.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 15:34:33
|
Kolla det här: http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=319
Den nya Air-serien kan antingen köras digitalt(32-192KHz/24) eller analogt. Högtalarna som vi har(Air 20 + Bas2) låter väldigt bra. Vi jämförde dom med Genelec 8040 som också är digital. Genelec har en smartare rumskorrigering än Dynaudio, men det kan bero på att Genelec är en senare utveckling. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 18:23:24
|
quote: Digital förstärkare som tar PCM in. Eller tänker jag fel? Visst sker ändå en viss D/A omvandling...men inte i den traditionella meningen.
Vi menar nog samma. Det sker ju en D/A omnandling... |
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 18:27:00
|
Sant - I stand corrected.
|
|
|
|
|
Topic |
|