HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Digitala högtalarkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/07/09 :  20:14:02  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jo jag jag har blivit mer och mer intresserad av maximera den digitala biten av anläggningen. Helst skulle jag vilja dra digitala kablar fram till högtalarna. Naturligtvis med digitala delningsfilter.

Finns det fler än Meridian som säljer sådana system? Används normala standard nätverkstekniker eller är det något eget som används?


//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/07/09 :  20:20:43  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kablarna i sig är ju bara kablar, det du är ute efter är alltså snarare högtalare som tar en digital signal? Jag har i princip bara hört om Meridian som pysslat med det, men det finns säkert flera...

Sorry för okonstruktivt svar, ville bara påpeka att det är lite missvisande att säga att det är kablarna som "är digitala".

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/07/09 :  20:21:58  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Klart att det är missvisande men jag kom inte på något bättre för tillfället.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/07/09 :  20:32:58  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Men det verkar redan som om folk skiockar ljud på ethernet, http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_over_Ethernet .

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/09 :  20:39:47  Show Profile Send huzze a Private Message
B&O?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/07/09 :  20:51:00  Show Profile Send Ayn a Private Message
Javisst, ljud över Ethernet förekommer...såvida man har en sändare och en mottagare som bägge pratar Ethernet med varandra.

Linn har sitt Knekt-system som använder sig av Ethernet för överföringen t.ex. Snordyrt tyvärr!

Edit: När man ändå är inne på att köra allt som nån form av 802.x-överföring fram till högtalarna...det känns som att det givna vore att köra trådlöst helt enkelt. Speciellt med 802.11n-standarden som tillåter duktigt rejäla hastigheter. Men jag misstänker att det kommer ta ett tag innan sådant accepteras helt och hållet

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2007/07/09 20:53:16
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/07/09 :  20:52:45  Show Profile Send rolnor a Private Message
Mina Beolab 5 tar digital coax, men dom har ju inbyggda förstärkare, har dina burkar det också eller? (annars fattar jag inte?)

rolnor
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/07/09 :  21:04:39  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Rolnor: Nej min högtalare är inte aktiva. De är dock på gång att få ett par monoblock brevid sig till hösten.

Det här var mest menat som en marknadsöversikt. Visserligen en väldigt konstig rubrik och frågeställning men ändå. Jag vill mest se hur landet ligger.

Förövrigt äger jag cirkelsåg såväl vinkelkap (och andra saker men de är inte lika destruktiva) så flexibiliteten när det gäller hårdvara är stor.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2007/07/10 :  11:15:17  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Dynaudio har en lösning med digital överføring till högtalarna.
http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=319

Manual för högtalare:
http://www.dynaudioacoustics.com/media/Air_US.pdf



Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/10 :  11:38:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kan man se en USB-kabel som digitalhögtalarkabel ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/10 :  12:49:55  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Kan man se en USB-kabel som digitalhögtalarkabel ?

Varför inte? Det är ju ettor och nollor...
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/07/10 :  12:59:02  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Meridians högtalare/lösningar är ju i alla fall rätt egna. Även i de minsta surround-högtalarna sitter det ju ett par förstärkare och ett par DSP, så det går ju inte att kombinera med något annat. Men sedan är det ju inte självklart att det blir "bättre" för att det är digitalt, Meridian har det ju just för de inbyggda signalprocessorerna. Deras högtalare utan DSP (vet inte om de gör några längre, möjligen In-Wall) har ju analog matning.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/10 :  13:20:05  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Phillips lekte med sånt här ett tag.

Men att signalerna skickas elektriskt är ju inte samma sak som att de är digitala. Då krävs det ju att man har en D/A vid varje högtalare också...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/10 :  13:21:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Inte nödvändigtvis, Kaffekoppen (ang D/A omvandlare alltså).

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/07/10 :  13:41:07  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Kan man se en USB-kabel som digitalhögtalarkabel ?

Visst kan man det. Dynaudio och TC Electronik har samarbetat med en ny digital högtalarserie (Air) där man kopplar ihop alla högtalare med vanlig USB-kabel.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/10 :  14:07:43  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Inte nödvändigtvis, Kaffekoppen (ang D/A omvandlare alltså).
Utveckla gärna majstro

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/10 :  14:13:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Digital förstärkare som tar PCM in. Eller tänker jag fel? Visst sker ändå en viss D/A omvandling...men inte i den traditionella meningen.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/07/10 :  15:34:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Kolla det här:
http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=319

Den nya Air-serien kan antingen köras digitalt(32-192KHz/24) eller analogt. Högtalarna som vi har(Air 20 + Bas2) låter väldigt bra. Vi jämförde dom med Genelec 8040 som också är digital. Genelec har en smartare rumskorrigering än Dynaudio, men det kan bero på att Genelec är en senare utveckling.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/10 :  18:23:24  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Digital förstärkare som tar PCM in. Eller tänker jag fel? Visst sker ändå en viss D/A omvandling...men inte i den traditionella meningen.

Vi menar nog samma. Det sker ju en D/A omnandling...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/10 :  18:27:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Sant - I stand corrected.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000