HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Olika tänkande i olika hobbies???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/06 :  11:13:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag har stött på en företeelse som jag bara måste få bättre förståelse runt.

Lite bakgrund:
Jag hänger på ett kafferelaterat forum där vi mestadels snackar bryggning av espresso.

Inom Kaffehobbyn verkar det vara mer OK att tycka att något är bra baserat på de egna sinnena trots att det finns idealtemperaturer/tryck/förlopp/malningar för hur kaffebönan skall hanteras. Men man stöter inte på de radikala kaffe entusiasterna i samma omfång som man gör inom HiFi hobbyn

Själva frågan:
Jag har stött på en HiFi-entusiast inne på kaffeforumet som inom kaffehobbyn anser att man skall lita på sina sinnen men inom HiFi-hobbyn så litar han inte alls på dem.

Jag tycker att fenomenet är väldigt underligt och behöver hjälp för att förstå det.

Hur kan man totalt dömma ut sin egna sinnen i en hobby men inte i en annan


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/07/06 :  11:21:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
You tell me.

Handlar inte vår (hifi)-hobby om att tillfredsställa sig själv (läses utan någon som helst sexuell underton.. eller?), precis som exempelvis kaffedrickandet?!

Vem är det annars vi spelar för? Jag tror, som smaken, hörseln är individuell. Vi må höra lika, känna samma smaker och se samma ting, men sedan går det isär.
Du säger att kaffet smakar räligt bittert och jordigt, jag säger att det smakar ljuvligt, bitter och jordigt.
Du säger de låter härligt varmt och runt, jag säger det låter påträngande, varmt och runt.

Vem vill han skall bestämma vad han skall låta bra? han bestämmer ju själv vad som smakar gott.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/06 :  11:45:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag ser en viss logik i det

Kaffe som mat är ett hantverk som är svårt att lära sig. Dels för att du själv ska bli nöjd men även dom du bjuder på. Så du har kaffemaskinen, bönorna som du har rostat och av det får vi en underbar smakupplevelse. En liten ändring i rostningen/blandningen ger en annan smak när vi känner för det. Så på hyllan har vi 2-3 olika recept.



Hifi och andra sidan handlar mycket om prylar, status och det finns apparater från 500 :- till hur många nollor som helst. När vi sen har spenderat våra pengar så är det inte mycket vi kan förändra utan att få öppna börsen. Att då basera sina val på sina sinnen gör nog att många blir osäkra helt enkelt. Man har inte mångfalden som kaffe ger utan man är fast. Visst kan man köpa nytt eller byta men då säljer man oftast nått. Och gör man inte det hur många bytar då stärkare eller högtalare nångång i veckan ??


Lita på dina sinnen säger jag, våga gå din egen väg ! Tyvärr är det på tok för sällan det verkligen sker inom Hifi




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/06 :  12:23:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag till viss del förstå skillnaden mellan de olika hobbiesarna,
Först så handlar med om att använda OLIKA sinnen.
Hifi/musik är först och främst Hörsel, sen syn.

Om vi tar Kaffe i detta exempel, så kommer (för mig) smak först, sen lukt och sedan syn.


Om vi tar HIFI (som tekniskt), så är det oftast så att avvikningar i anläggningarna är små, medans rummet står för den STORA förändringen/påverkan.

Parallellt, (Om vi tar den färdiga produkten kaffe) så finns det inte så många saker i omgivningen som påverkar (möjligen sällskapet)

Det är iaf min teori,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/06 :  12:48:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jo, visst finns det skillnader mellan de två hobbyna. Men det som verkligen får mig att fundera är en och samma person ser sina egna sinnen som en tillgång i den ena hobbyn men som en belastning i den andra.

Jag vet fler personer som agerar på exakt samma sätt mellan just kaffe-hobbyn och HiFi-hobbyn så att det skulle vara en enstaka individ som agerar på det viset känns uteslutet. Jag ser ett mömnster i agerandet från flera individer.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/07/06 :  12:49:57  Show Profile Send Eref a Private Message
Inom hifin finns väl en föreställning om att vad som gäller är att reproducera ett ljud så exakt som möjligt. Ett ljud från verkligheten eller åtminstone ett inspelat ljud som är tänkt att låta som det spelats in.
Här gäller inte tycke och smak, här gäller rätt eller fel.
Man kan alltså anklagas för att ha fel och vara en bluffmakare t.ex.

Jag tänker att inom kaffe och vinbranschen t.ex. kan man visserligen anklagas för att ha dålig och okultiverad smak men knappast för att ha fel.

Inom hifi däremot kan man anklagas för att ha en dålig anläggning, dåligt musiköra etc.
Hifin bygger mer på (myten?) att det finns en verklighet att förhålla sig till som kanske t.o.m. kan mätas. Sen kan man ju tycka att fokus borde ligga på njutning och smak även inom hifi. "Verklighetssynen" på Hifi är väl en smått vetenskapsromantisk syn?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/06 :  12:52:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


P.S. Jens, i kaffehobbyn kan man grotta in sig i omgärdande parametrar på samma sätt som i HiFi. Vattenkvalité, vattenledningar, .... och You name it! Man kan gå precis lika djupt där om man vill.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/06 :  12:56:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Eref, man kan driva det på exakt samma sätt inom kaffe-hobbyn.

Artist=Kaffebonde
Inspelningsprocessen=Rostningen
Producemnt/mix/mastring=Bönblandning
Reproduktion=Kaffebryggning

Varenda steg som finns i vår hobby har sin motsvarighet i andra hobbies. Man kan , om man vill, behandla Kaffe-hobbyn på exakt samma sätt som med HiFi-hobbyn.

Det som kallas "kritiskt tänkande" går att applicera om man vill.

Men, man väljer att inte göra det.


Varför

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/07/06 :  12:57:44  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Intressant Pac!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/07/06 :  13:06:13  Show Profile Send Eref a Private Message
Förmodligen för att det finns en stark "vetenskaps"tradition inom hifin.
Vi kommer här kanske in lite på könsroller också vad vet jag.
Kaffehobbyn är kanske inte lika totaldominerad av grabbar?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/07/06 :  13:46:44  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kan det också vara att hifi är ett område där olika expertisområden utgör olika ingångar till samma hobby?

Detta tror jag att det ofta blir "han tänker inte som jag, det måste därför vara fel..", jag får i alla fall den känslan i en del diskussioner.


Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/06 :  13:53:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Intressant Pac!
Ja jag finner det fantastiskt intressant.
Jag hade en väldigt trevlig diskussion med den killen jag tänker på om en speciell "High end" espressomaskin som han hade köpt. Vi låg 100% på samma våglängd när vi snackade kaffemaskiner.
Vi kom bägge två fram till att om det hade varit en högtalare vi pratat om så hade nog inte diskussionen varit lika gemytlig.

Det är intressant hur det mänskliga psyket fungerar och hur vi kan välja att tolka omvärlden efter situation.
quote:
Kaffehobbyn är kanske inte lika totaldominerad av grabbar?

Eref, jag uppfattar det som att forumvärlden runt kaffe har lika stor dominans av män som inom HiFi.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/06 :  13:57:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Kan det också vara att hifi är ett område där olika expertisområden utgör olika ingångar till samma hobby?


Hmmmm... Den var intressant! Hur menar du då? Kan du ge exempel?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/07/06 :  13:59:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
"Fi" i hifi står ju för "fidelity", dvs. att man ska vara trogen källmaterialet. Tankeexperiment: Sätt två en ideala, perfekta mikrofoner i lyssningsposition och spela in den inkommande signalen. Jämför inspelningen med vad som finns skivan; om det är "perfekt-fi" så kommer signalen på inspelningen att vara identisk med den på skivan.

I realiteten är det inte så vi lyssnar och för de flesta )inklusive mig) spelar det ingen större roll hur trogen återgivningen är så länge som det låter bra. För mig är hifi (i ursprungsbetydelsen) och "låter bra" inte samma sak, det senare är subjektivt medan den förra är, i alla fall teorin, någon som går att objektivt mäta. Det är helt enkelt två separata diskussioner.

Med kaffe är ju "problemet" att det oftast inte finns någon referens, få graden av fidelitet är inte relevant. Dessutom så är det knappast en lika teknikorienterad hobby.

MEN, inte långt från där jag sitter nu (nästa byggnad) så finns ett labb som är fullt av varuprover på sprit(mest whisky från olika tillverkare här i UK) som faktiskt är "referenser" för alkohol som importeras till UK.
Det labbet anlitas av ex. tullen för att kolla "misstänkta" försändelser där det är troligt att någon ex. märkt flaskorna med falska etiketter för att höja värdet. De använder bland annat en masspektrometer för mätningarna där man jämför provet med en referens. I det här fallet litar man inte på smaksinnet hos ex. whiskykännare eftersom man behöver just ett objektivt test av ett slag som håller vid en ev. rättegång., och vad som testas är just hur väl det stämmer överens med orginalet, dvs. hur mycket "hifi" det är

Teoretiskt skulle man säkert kunna göra samma sak med kaffe men så länge illegal kaffeimport inte är något problem så lär det knappast hända.







Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/06 :  14:08:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
PAC: Problemet med HIFI kontra Kaffe är att det är inte alls lika många parametrar i kedjan som man själv kan påverka inom HIFI. Dessutom så vet vi hur material är från början (CDskivan)
Visst kan man dra en parallell till att olika kaffemaskiner ger maskiner ger kaffet olika smak, men jag tycker inte att det är samma sak som att säga att apparater i HIFI kedjan färgar en uppspelning.

För mig handlar det om olika sinnen.
Inom ljud så kan man mäta med ganska bra nogrannhet,
Luktmässig är detta väldigt svårt att göra.

Olika böner ger olika resultat, det kan man plocka 10 av 10 i A/B test.
Det enda som kommer i närheten av en parallell är när vi fick lyssna på Peter McGraph inspelning av samma stycke vid samma tillfälle, med olika mikrofoner. Dock är det få som har haft den möjligheten att få lyssna på någt sånt.

Sant att man kan lika processerna inom Hifi och Kaffe, men iom att det skiljer på sinnena som intrycken kommer via, så är det enligt mig, inget som kan jämföras,,, förutom att det är 2 väldigt trevliga Hobbysar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/06 :  15:35:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
"Fi" i hifi står ju för "fidelity", dvs. att man ska vara trogen källmaterialet. Tankeexperiment: Sätt två en ideala, perfekta mikrofoner i lyssningsposition och spela in den inkommande signalen. Jämför inspelningen med vad som finns skivan; om det är "perfekt-fi" så kommer signalen på inspelningen att vara identisk med den på skivan.

I realiteten är det inte så vi lyssnar och för de flesta )inklusive mig) spelar det ingen större roll hur trogen återgivningen är så länge som det låter bra. För mig är hifi (i ursprungsbetydelsen) och "låter bra" inte samma sak, det senare är subjektivt medan den förra är, i alla fall teorin, någon som går att objektivt mäta. Det är helt enkelt två separata diskussioner.


Nja, det där var väl långt från vad jag menar. Om vi skall vara rätt trogna till HiFi-normen så kan vi lägga av med hobbyn direkt. Vilken klockradio som helst klassar in i DIN-normen idag.
Jag är ute efter användandet av definitionen och varför man inom vissa hobbies, som våran, stöter på en så oresonlig hållning till våra sinnen medan exakt samma personer kan bejaka sinnena i andra hobbies.

quote:
MEN, inte långt från där jag sitter nu (nästa byggnad) så finns ett labb som är fullt av varuprover på sprit(mest whisky från olika tillverkare här i UK) som faktiskt är "referenser" för alkohol som importeras till UK.
Det labbet anlitas av ex. tullen för att kolla "misstänkta" försändelser där det är troligt att någon ex. märkt flaskorna med falska etiketter för att höja värdet. De använder bland annat en masspektrometer för mätningarna där man jämför provet med en referens. I det här fallet litar man inte på smaksinnet hos ex. whiskykännare eftersom man behöver just ett objektivt test av ett slag som håller vid en ev. rättegång., och vad som testas är just hur väl det stämmer överens med orginalet, dvs. hur mycket "hifi" det är



Om det du skriver om whiskey stämmer F95, var är gänget som springer runt som i hifikretsar med digitala provtagare och driver frågan om den "perfekta" serveringen? Glas X ger mer trogen återgivning än glas Y? Eller jag kanske har helt fel. De kanske finns?

quote:
Olika böner ger olika resultat, det kan man plocka 10 av 10 i A/B test.
Nej, inte om de bryggs på olika maskiner eller med olika tampnings-/malnings-teknik och man varierar extraktionskurvorna. Men en och samma böna kan man locka fram 10 helt skilda espressosmaker ganska enkelt.

quote:
Med kaffe är ju "problemet" att det oftast inte finns någon referens, få graden av fidelitet är inte relevant. Dessutom så är det knappast en lika teknikorienterad hobby.


En kaffeblandning kommer inte till av en slump. Den är mycket noga framprovad för att nå en specifik smak.
Så, referensen finns allt inom kaffe-hobbyn också.

quote:
men iom att det skiljer på sinnena som intrycken kommer via, så är det enligt mig, inget som kan jämföras,,,
Det är inte det jag är ute efter. Det jag är ute efter är den klumpen i mitten som binder samman sinnena och bearbetar intrycken. Programmeringen av den och hur den beter sig beror uppenbarligen på vilket av sinnena som ger intrycket?

Edit: mer förklarande text och annan ordföljd

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/06 :  15:41:45  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Vi kom bägge två fram till att om det hade varit en högtalare vi pratat om så hade nog inte diskussionen varit lika gemytlig.

Vilka argument hade ni för det?

Förövrigt har Johan Lindroos förstört den lilla kaffedrickaren i mig. Nu kan jag bara dricka hans hembakade kaffe ... och i viss mån kaffe med skummad mjölk på nått fik vid gärdet i Sthm..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/06 :  15:48:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Vilka argument hade ni för det?


"argument"???? Vad menar du? Det är väl känslor vi pratar om vad det gäller gemytlighet eller har du en formel för det också?

Vi försökte och det gick helt enkelt inte. Det var ett konstaterande från oss bägge två så vi växlade tillbaks till kaffe.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/06 :  15:49:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Johans kaffe har jag hört väl om från många. Zix är en rackare på kaffe han med. Hans homeroast-blandning har blivit klassad som "det bästa kaffet jag druckit någonsin!" av ett par av min gäster här hemma.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/07/06 :  17:19:22  Show Profile Send Eref a Private Message
Hmmm. Det verkar ju finnas likheter mellan Hifi och Kaffehobbyn även om jag tycker parallellen haltar en hel del. Och därifrån till att säga att samma grundbeståndsdelar finns i alla hobbies tror jag är en felsyn.
Svampplockning är t.ex. en hobby som jag har, visst finns det likheter men olikheterna med Hifihobbyn ter sig mycket större.
Att "filosofera" och reflektera över sin hobby ser jag f.ö. som något viktigt och roligt som hör hobbyn till. Detta för att få ett grepp om i vilket sammanhang man befinner sig och för att få en välgörande distans till det man sysslar med.
Visserligen tenderar ett sånt ämne att flumma ut och bli luddigt men då beror det snarare på att man tänker fel och inget har att komma med än att ämnet är fel tycker jag.( Lite OT där och inget klargörande av din fråga men det tangerar iallafall ämnet.)
Tror f.ö. det ligger mycket i Guy Badbois synpunkt att folk kommer in i Hifin från många olika håll med väldigt olika utgångspunkter.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/06 :  17:33:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Tror f.ö. det ligger mycket i Guy Badbois synpunkt att folk kommer in i Hifin från många olika håll med väldigt olika utgångspunkter.


Hur då menar du?

Det där är intressant och jag vill gärna veta vad du menar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/06 :  17:36:57  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Kan det inte ligga lite i att smaksinnet övar vi från dag 1 och det är allmänt accepterat att smaken är olika, medans man faktiskt i min erfarenhet får träna sin hörsel för att höra subtila skillnader?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/07/06 :  17:56:35  Show Profile Send Eref a Private Message
Kort svar eftersom jag skall iväg just nu:

Jag själv t.ex. kommer in i hifin genom mitt intresse för skivor och musik. Jag älskar välljud. Men jag är måttligt tekniskt intresserad. Mitt "historiska" arv eftersom jag är så gammal är att jag gått hela vägen från vevgrammofon till dagens som jag tycker enormt fina ljud.
Jag tror att en hel del medlemmar kommer in på hifin mycket genom ett genuint tekniskt intresse. Man kanske t.o.m. har byggt fina saker själv.
Man kanske är uppvuxen i en hifimiljö och har helt andra referenser.
En annan kategori kanske är de med enormt musikintresse som spelar själva och har gyllene öron.
Det där var väldigt snabbt. Det finns naturligtvis fler. Jag återkommer gärna för att försöka utveckla. Men ibland pratar man kanske förbi varandra i diskussionerna pga detta? Trots att nästan alla vi är män så är det inte nån särskilt homogen grupp kanske.(på gott och ont förstås) Själv älskar jag hifi iallafall.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/07/06 :  19:36:45  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag kan bara hålla med Eref. Själv kommer jag in i hifi från det att jag själv spelat många år i ett band, skrivit låtar och komponerat, men även från en uppväxt och ungdom till vuxen ålder där musik varit ständigt varit väldigt närvarande och ett intresse - till den punkt att jag "slutat" göra musik själv och istället bara lyssnar.

Jag kan bli påtagligt exalterad av att höra en "perfekt" popmelodi även om den spelas genom en klockradio, köra i brusig bil till distande stereo med skitig rock eller rensande metal och bara njuta för att det röjer så osv osv... det här med ljudkvalitet har kommit i efterhand för att det så att säga förhöjer upplevelsen men kommer som lök på laxen, grädde på moset och majonnäs på pannkakan. Dvs det jag redan kände för musiken och genom musiken förstärks genom att det faktiskt också låter bra.

Jag känner till exempel några tekniskt utbildade ingenjörer (därmed verkligen inte alla ingenjörer över en kam) som närmar sig samma område - hifi - från ett helt annat håll där jag fått många aha-upplevelser genom att vi pratat om samma sak, men på olika sätt. Till exempel skillnaden mellan att koppla olika tekniska utgångspunkter till musik och återgivning och därigenom har de mer intresserat sig för anläggningens konstruktion, där jag själv mer är intresserad av hur musiken i sig själv är konstruerad och använder hifin som ett sätt att utforska det.

Gemensamt för oss alla hifi-tokar är att vi blir lyckliga sittandes framför våra anläggningar när de spelar, orsaken till vår lycka däremot kan skilja sig en del däremot, men vad gör det?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/07/06 :  20:03:21  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
quote:Kan det också vara att hifi är ett område där olika expertisområden utgör olika ingångar till samma hobby?



quote:
Hmmmm... Den var intressant! Hur menar du då? Kan du ge exempel?




Vad jag främst tänkte på är att jag ser så mycket oerhört kompetenta människor på detta forum, ett brett spektrum av olika erfarenheter och färdigheter, olika yrkesgrupper, åldersgrupper, och olika anledningar till varför hifi är viktigt för just honom/henne.

Oftast ger detta till resultat att en "dum" fråga (och jag har ställt några sådana över tiden...) får väldigt många kloka svar. Problemet är dock när väldigt många kunniga människor samlas så kan inte alla svar vara entydiga och samma, då verkar det som om någon måste ha "fel", detta märks tydligt i vissa typer av trådar som verkar vara som förgjorda att få till en trevlig diskussion. Även om dessa trådar ibland kan vara roliga att läsa just därför - däremot drar man sig ibland för att delta...

Edit: citatet rättades till

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/07/06 20:04:41
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/07/06 :  20:23:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
En kaffeblandning kommer inte till av en slump. Den är mycket noga framprovad för att nå en specifik smak.
Så, referensen finns allt inom kaffe-hobbyn också.


Jo, men smak är en subjektivt och kan därför inte vara en referens i metrologisk mening. En skillnad mellan en kopp jaffe och en CD-skiva är att man lätt kan kvantifiera innehållet på den senare, i princip så finns det ju inget som hindrar att man skriver ned ALL information i en bok som en låång serie 16-bitars heltal. Det är svårt att göra detsamma med en kopp kaffe.
En annan viktig skillnad är att de flesta som haft hifi som hobby ett tag nog förstår "grunderna", dvs. man har en elektrisk signal som via en högtalare omvandlas till vibrationer i luften som sedan når örat. Många har också en ganska god koll på grunderna i elektronik. Dessutom kan ju vem som helst med en dator enkelt rippa en låt från en skiva och titta på wav-filen på datorn. Grunderna för jud är alltså när det kommer till kritan rätt enkelt vilket gör att de flesta kan delta i debatten.
För att förstå hur innehållet i kaffe relaterar till vårt smaksinne så behöver man avancerad organisk kemi vilket de flesta vet väldigt lite om och för att ens kunna börja "kvantifera" kaffet så behöver man avancerar labbutrustning såsom massspektrometrar etc vilket gör "DIY" milt uttryckt ganska svårt.

quote:
Om det du skriver om whiskey stämmer F95, var är gänget som springer runt som i hifikretsar med digitala provtagare och driver frågan om den "perfekta" serveringen? Glas X ger mer trogen återgivning än glas Y? Eller jag kanske har helt fel. De kanske finns?


I viss mening finns de. Du hittar dem på många universitet (ex. lantbruksuniversitetet i Uppsala har en rätt stor avledning för matlagningskemi). Det finns gott om kemister anställda hos matproducenterna. Av och till ser jag artiklar om ämnen i vetenskapliga journaler.
Men återigen, problemet är hur man definierar "perfekt"? Det finns så vitt jag vet inga metrologiska standarder för kaffe, men det kanske kommer, helt omöjligt är det inte. Stället jag jobbar på har nyligen börjat kvantifiera "textur", dvs mätningar som visar hur ett material "känns"; det kommer ex. användas av textilindustrin för att kvantitativt kunna jämföra material; det finns gott om forskning på "elektroniska smaklökar" och "näsor" och dessa skulle i princip kunna användas för samma sak.
Fast då måsta man förstår först komma överens om vad som är en perfekt kopp kaffe



Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000