HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Funderingar kring Bi-ampingen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/03 :  20:14:48  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Det är så kul att prova olika kombinationer av komponenter..

I "valiga fall" så bi-ampar man så att det extra slutsteget tar tex bas elementen på både vänster och höger kanal.

En kul tanke vore att göra så att ett stereoslutsteg tar hela vänster kanal, både bas och diskant. Och det andra stereoslutsteget tar höger kanal.

Undrar vilken effekt som skulle uppstå då?

Någon som provat?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/03 :  20:55:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Exempel
Kör du med 1 st 100 w steg o sen kopplar in ett likadant i bi-amp så händer det oftast inte mycket alls men ibland kan man höra små förbättringar.

Tar du däremot ett annat steg till basen så kan man efter lite sökande hitta just den kombin som passar dig. Problemet man får där är att nivåerna ska matchas alltså måste det steget som hörs mest ha volympott alternativt har båda stegen samma ingångskänslighet o gain.

Nästa steg skulle väl vara att brygga 4 stereo steg för att få mer pulver om man nu saknar det.

Jag har själv aldrig hört nån förbättring med 2 identiska steg men fått en massa väljud med 2 olika steg. Dom kombos jag har spelat på har varit följande

Ear 509 - Accuphase P370
Ear 509 - eAR 1001
Accuphase A-50 - Electrocompaniet AWB 250 (rätt namn?)
Den enda gången det det sket sig riktigt var med A-50 tillsammans med ett större Adcom.
Då lät det gräsligt !

*edit*
Voltarenstavfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/07/04 01:04:58
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/03 :  22:13:21  Show Profile Send huzze a Private Message
Om det bara är slutsteg som man biampar så kan man köra ett till varje kanal och därigenom få en bättre stereoseparation.

Nu har ju du en integrerad och ett slutsteg väl?. Då är det nog bättre att koppla den integrerade till diskanten och slutsteget till basen, så kan slutsteget få suga så mycket ström det vill, och du får bästa arbetsförhållandet för försteget och diskanten.

EDIT; Ovan gäller vid identiska stärkarsteg.
Jag har en gång i världen testat med Rotel RB970BX. 1st. 2st. 4st. Så jag har labbat med alla möjliga varianter... Bäst ljudmässigt var ett slutsteg till varje kanal. Mest kraft när jag bryggade 4st, men det var lite brutalt...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/07/03 22:18:12
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/07/04 :  00:07:30  Show Profile Send lennartj a Private Message
Det är olika vad man fokuserar på i sin lyssning.
Jag är hyperkritisk när det gäller timing och har aldrig hört biamping med olika slutsteg som varit acceptabel i mina öron, inte ens när de varit snarlika. Fokus i ljudbilden brukar också försämras. Givetvis är jag även skeptisk till biwiring med olika kablar. Även om chanserna är minimala finns det väl någon som fått till det med olika slutsteg och/eller kablar.
Den som fokuserar mer på detaljer än helhet har nog lättare att hitta fördelar.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/04 :  00:13:30  Show Profile Send mayro a Private Message


Vi spelade två st ARC VT 100 med ett steg till var högtalare och det lät fullkomligt skit helt enkelt.. Häggmark sa det skulle lira finfint.. men icka sa nicke.. Det vart ett totalt


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/07/04 :  00:18:35  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
lennartj >> jag säger samma sak som dig, jag är skeptiskt till alla dom här bi-alternativen just pga av försämrad timing,. jag har dock möjlighet att både bi-ampa och bi-wira just nu men låter hellre bli.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/04 :  01:06:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har aldrig upplevt det ni nämner om timing förutom när Adcomsteget var inblandat.
Idag kör jag med aktivdelning med 3 olika steg o teoretiskt så borde dom bekymmren finnas då med, men jag hör inget av dessa saker

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/04 :  11:09:04  Show Profile Send svanbo a Private Message
Min fördom är att basen skulle bli tajtare och mer kontrollerad med ett separat slutsteg som tar hand om just basen och inget annat. Alltså bi-amping med två identiska steg. Är detta ingenting som ni har upplevt?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/04 :  12:17:26  Show Profile Send marens a Private Message
svanbo: Det enda som händer är ju att "bassteget" inte skickar lika mycket ström i diskanten. Hur basen skulle bli tightare av det förstår jag inte. Har du däremot ett steg med slö bas som du byter ut mot ett som ger tightare bas så är det ju en annan sak, men två identiska steg jämfört med ett? Jag ser inte hur det skulle gå till.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/04 :  13:27:12  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Det som jag vet att jag upplevt är att det blir lite av en separation mellan diskant och bas. Detta gör tycker jag att det blir mer luft kring röster och instrument. Jag tyckte även att mellanregisterfrkvenserna blir renare.

Det jag menar är alltså att kvalitén av många ljud blir bättre. Basen blir alltså renare än innan. Kvalite och ej kvantitet

Detta gäller det jag har erfarenhet av i ämnet. Nämligen Totem Model 1 signatur och Caspian I.Amp och P.Amp. det blev helt enkelt bättre av det som redan var bra.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/07/04 :  19:14:37  Show Profile Send lennartj a Private Message
Med risk för att driva tråden åt det filosofiska hållet -
kan det vara så att vad vissa lyssnare uppfattar som en förbättring uppfattas som en försämring av andra?
Separation och luftighet låter positivt, hög upplösning likaså, men om man tweakar en anläggning mot högre upplösning är det inte givet att man lyckas öka kontrollen i motsvarande grad.
Om man får en obalans mellan dessa parametrar kan det musikaliska sammanhanget bli upplöst, musikerna låter inte samspelta, tonansats hänger inte samman med utklingning mm. som jag uppfattar det.
I vår icke perfekta värld kan den personliga uppfattningen om vilka kompromisser vi har lättast att acceptera variera stort.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/04 :  20:13:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
kan det vara så att vad vissa lyssnare uppfattar som en förbättring uppfattas som en försämring av andra?



Det tror jag 100% på !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/05 :  07:52:57  Show Profile Send svanbo a Private Message
Men är det helt gripet ur luften att säga "mer watt = bättre kontroll"..?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/05 :  12:17:03  Show Profile Send marens a Private Message
Fast för det första så får du ju inte mer effekt än det svagaste steget kan lämna, om stegen är identiska får du alltså ut samma effekt (vilket är det maximala med biampning jmft med en förstärkare).

Sedan får man definiera vad man menar med "kontroll" är det att ljudet ska vara kontrollerat även på så pass stark volym där stegen börjar komma i klippning så är ju svaret ja. Då får du mer kontroll med mer effekt. Om du däremot inte utnyttjar den extra effekten så "vet" ju inte högtalarna om att den finns och det kan ju inte bli bättre kontroll just pga de extra effektresurserna. Det kan ju vara så att högtalarna drivs mer kontrollerat med förstärkaren men då är det ju förstärkarens ljudkvalitet det handlar om och inte förstärkarens maxeffekt.

Hur som helst så har effektresonemanget ingen betydelse för biamp-fallet enligt det jag skrev först.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/05 :  12:38:49  Show Profile Send svanbo a Private Message
OK.

Jag resonerar nog bara rent intuitivt, om jag jämför med mig själv så jobbar jag ju mer kontrollerat när jag inte tar i allt vad jag orkar. Jag viskar t.ex. mer kontrollerat än jag skriker ;-) alltså, en förstärkare som "viskar" "borde" spela mer kontrollerat än en som tar i från tårna... feltänkt? :-)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/05 :  12:48:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Fördelen med biampning ligger vi i möjligheten att kunna matcha ljudet?

En trevägshögtalare vars topp och botten ställer svåra krav och vars egenskaper man inte fullt gillar. Här kanske en viss klass D förstärkare gör underverk i botten medan ett rörsteg eller annat varmklingande steg ger magi i mellanregister och diskant.

Detta är självklart inte min rekommendation, men helt klart en möjlig väg att vandra.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/05 :  13:03:39  Show Profile Send marens a Private Message
svanbo: När du pratat starkare och starkare så ändras karaktären på rösten gradvis/abrupt. En förstärkare jobbar normalt hyffsat linjärt upp till den punkt där den börjar klippa. Befinner man sig alltså en bit under klippningsområdet så spelar det ingen roll hur långt det är dit, det låter i stort sett lika bra iaf.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/07/05 :  14:22:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kör själv med 2x tre slutsteg av sammar modell varav två är bryggade i varje kanal. Jag är helt nöjd som det nu låter men jag ska nu under sommaren kompletera med en kraftig subwoofer så att man får ett ljud som börjar långt ner i underjorden.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/07/05 :  17:00:08  Show Profile Send marran a Private Message
svanbo:
En annan tanke när det gäller effekt. För att få ut hög effekt (och hög ström) ur en förstärkare behöver du större/fler transistorer, som i de flesta fall är mer olinjära på ett eller annat sätt jämfört med mindre/färre. För att kompensera för detta har man oftast mer återkoppling och det i sin tur kräver mer gain, som fås genom en mer komplex konstruktion. Detta renderar distorsion av högre ordningar, som anses vara skadligare än lägre ordningar.
Alltså, jag tror att man ska ha "lagom" mycket effekt och på så sätt få färre förstärkningssteg och mindre återkoppling i signalvägen.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/07/05 :  19:34:32  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Man får inte glömma bort att det har betydelse om man använder (aktivt) delningsfilter när man bi-ampar. Jag tycker inte det framgår tydligt i diskussionen hur den konfigurationen ser ut i de olika alternativen som diskuterats.

Kör man biampat utan aktiv delning kommer mellan&diskant-förstärkaren fortfarande skicka bas-signaler till mellanregister/diskant-element, vilket borde vara en av de sakerna man vill undvika genom att bi-ampa.


Edit: kursivt, för förtydligande

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2007/07/07 13:07:16
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/05 :  19:38:51  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Hmm... man har väl alltid ett delningsfilter...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/07/05 :  19:41:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jo, men det gör ju skillnad om man delar innan eller efter förstärkarna.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/05 :  19:50:02  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Kör man biampat utan delning kommer mellan&diskant-förstärkaren fortfarande skicka bas-signaler till mellanregister/diskant-element, vilket borde vara en av de sakerna man vill undvika genom att bi-ampa.

Läste bara det här

Skickas bassignaler till diskantelementet går det nog rätt snabbt sönder... Det finns alltid delning, antingen före förstärkaren eller efter (passiva).

Men visst kan det göra skillnad om man biampar med aktiv eller passiv delning. Jag föredrar att hålla saker så enkelt som möjligt, och då ör ett rakt stereosteg mitt val.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/07/05 19:52:49
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/05 :  21:00:58  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag tror också på aktiv delning. Då skulle en av de 2 amparna kunna fokusera bara baselementet. Det är ju så Linn - skottarna tänker.

Då skulle alltså det bästa vara med ett aktivt delninsfilter mellan försteget och den ampen som går till basarna. Vore JÄTTEKUL att prova

Snacka om att det börjar gå år kablar med aktiv delning och bi -amping. Förstår att Linn löder sina aktiva delningskort inuti slutstegen.

Engelholm Audio ska ha ett fint aktivt delningsfilter som heter Prelo eller delo, eller vad det nu hette

Man vill ju inte förstöra signalen med ett dåligt delningsfilter när man har så fina grejer runtom. Och speciellt i en 2 - vägare där bas elementet även gör en stor del av mellanregistret läte.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/07/05 :  21:09:33  Show Profile Send gcs a Private Message
För mej har det alltid varit självklart att man har ett aktivt delningsfilter före slutstegen. Det som jag har just nu är en Driverack där man kan välja mellan tre olika typer av filter med olika branthet på LP och HP delarna. Mina slutsteg är inte så där väldigt kraftiga, dom kan leverera 4x 160watt + 2x 40watt/8ohm. Slutstegen har mycket lågt brus, -122dB och dom är DC kopplade med hög dämpfaktor.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/06 :  08:22:35  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Kör man biampat utan delning kommer mellan&diskant-förstärkaren fortfarande skicka bas-signaler till mellanregister/diskant-element, vilket borde vara en av de sakerna man vill undvika genom att bi-ampa.
Väntade bara på den här kommentaren, och jag förstår den fullt ut, men en fråga till de tekniskt kunniga (EA?);

Är inte filtret en lättare last än ett element?
dvs det går bassignaler till diskantterminalerna, men filtret är snällare och därigenom avlastas förstärkaren?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000