HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av Canton Karat Reference 6 DC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2007/07/06 :  13:16:58  Show Profile Send qwert a Private Message
Eftersom dessa högtalare inte ingår i Cantons nuvarande sortiment
har jag möjlighet att skaffa dessa högtalare nya till ett vrakpris (23000 isf listpris 50000).

Modellen har ju några år på nacken, men ska vara en toppenhögtalare och dessutom vara lättplacerad samt inte särskilt kräsen mot övrig elektronik.

Jag är eventuellt intresserad av de nyare Canton Vento Reference 5 och 7 som alternativ. Någon som hört dem?

Någon med erfarenhet av 6 DC? Hur är deras diskant? Jag är nämligen allergisk mot alltför skränig och ljus ljudbild...

Hi-fi OCH musik

Edited by - qwert on 2007/07/06 13:17:21

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2007/07/06 :  17:08:16  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Det beror lite på vad du gillar att lyssna på för musik. Jag sitter själv på ett par Audiovector Mi3 Signature och har haft hemma Reference 6DC för provlyssning. Det är en mycket snabb och detaljerad högtalare som passar bra med lugnare musik eller akustisk musik. Jag gillar absolut diskanten på Karaterna bättre än på Audiovector, eftersom Audiovector lätt blir essig. I övrigt måste jag säga att jag gillar Mi3 Signature bättre. Den är minst lika snabb i basen och har ett bättre mellanregister. Jag gillade inte mellanregistret på Karaterna när jag spelade hårdrock (en ganska stor nackdel eftersom jag lyssnar mycket på den typen av musik). Gitarrerna blev ganska tunna och skräniga och det lät faktiskt inte speciellt bra.

Allt detta var dock i mitt rum, och det kan ju mycket väl vara så att de låter bättre i ditt. Personligen bästämde jag mig för att jag satt nöjd med mina Mi3 Signature ett tag till.
Go to Top of Page

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2007/07/06 :  19:03:29  Show Profile Send qwert a Private Message
Tack för ett snabbt, fylligt och kanske mer nyttigt svar än du hade tänkt dig! Lyssnar själv nästan uteslutande på rock, punk och metal så mao går 6 DC bort!

Jag har dock några andra alternativ, inom parentes vad jag betalar för högtalarna:

Klipsch RF-83 (15000 kr, 26k listpris i Sverige)
Magnat Quantum 907 (12000 kr, 27k listpris i Sverige)
Quadral Platinum Ultra 9 (12000 kr, ? listpris i Sverige)

Hi-fi OCH musik
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/06 :  19:06:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag blev lite besviken på 6 Dc:s basåtergivning. Jag hade förväntat mig mer djup än vad där nu var. Det gjorde i mina öron att dom låter lite för slanka. Men rum, elektronik gör ju sitt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2007/07/06 :  20:02:01  Show Profile Send qwert a Private Message
Vad tror ni om dessa högtalare:

Klipsch RF-83 (15000 kr, 26k listpris i Sverige)
Magnat Quantum 907 (12000 kr, 27k listpris i Sverige)
Quadral Platinum Ultra 9 (12000 kr, ? listpris i Sverige)

Viktigt är att de ska funka bra till hårdrock och metal! Har en känsla av att Klipsch RF-83 kan vara modellen för mig?

Hi-fi OCH musik
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/07/06 :  20:09:35  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ta dig gärna en titt efter begagnade (eller nya..) Von Schweikert, tycker att de funkar mkt bra till metal, skulle själv vilja slå till på ett par beggade VR4 junior...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2007/07/06 :  20:53:25  Show Profile Send qwert a Private Message

Ja, vad gäller begagnat så ligger VR4 Jr, Vienna Accoustics Baby Grand och Monitor Audio GS 60 bra till...

Hi-fi OCH musik
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/07/07 :  11:21:49  Show Profile Send tian a Private Message
Klart lätt värt att köpa ett par Klipsch RF 83 för 15 000, där har du en högtalare som kan spela all slags musik.

Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2007/07/07 :  15:41:39  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Ja, Von Schweikert blir nog min nästa högtalare. Förslagsvis ett par VR-4 Gen III HSE eller ett par VR-4 SR. Detta ligger dock en bit bort, men jag har bestämt mig för att nästa gång jag byter så ska jag upp till de riktigt fina högtalarna. Von schweikert har låtit kanon de gångerna jag hört dem.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000