HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 lättdrivna högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/07/01 :  15:49:43  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Hej på er,
Jag har under tiden jag ägt Quad 12L upptäckt att jag har en del skivor där transienterna klipper, jag skaffade ett bättre och fetare slutsteg, och visst blev det lite bättre. Men jag orkar inte med den här jakten på effektjageri, utan tänkte gå den vägen jag egentligen ville från början men inte hade råd med då - nämligen lättdrivna högtalare.

Innan jag lägger ut mer slantar på fetare förstärkare, bättre CD-spelare eller nåt annat jag tror ska för förbättra ljudet, så tänkte jag stanna upp en stund o tänka efter ordenligt. Det är ju ändå rätt mycket pengar det handlar om. Dom lättdrivna högtalarna jag kallat på ligger mellan 20k-30k.

Finns några åsikter angående fördelar och nackdelar med den här lösningen, lättdrivna högtalare+möjligen rörförstärkare eller annan förstärkartyp med kvalité framför massor av watt?

Kom gärna med förslag på bra högtalare, jag är väldigt oinsatt med dom här typarna av högtalare och även förstärkare.

De jag läst om hittils är WLM, Zu, Living Voice, Reference 3A....

P.s.

Jag ska också nämna att timing/snabbhet är en hjärtefråga för mig när det kommer till Hi-FI.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2007/07/01 15:51:45

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/01 :  16:15:22  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Om du har möjlighet att titta in till Stockhom/INO Audio skulle jag rekommendera pi60 om du kan ha golvare.
Enligt specen är de inte särdeles lättdrivna, men tillverkaren är blygsam/korrekt med siffrorna kontra många andra.
Den drivs på demonstrationerna av en 90w förstärkare till ljudnivåer som överstiger det som de flesta nyttjar hemma, men fungera
fortfarande med tredubbla effekten.

Vad gäller din andra fråga så är det ju mycket riktigt så att lättdrivna högtalare har en poäng - det krävs avsevärt mindre effekt för att få dem att
lira. 3db ljudökning kräver ju dubbel effekt, och har man det redan på högtalarspecen... Lita alltså inte på angivna siffror, utan testa själv med
den utrustning du själv valt.

Det gäller ju att du hittar de högtalare som fungerar för dig. Alla högtalare har nån typ av kännetecken och det är nog bara du själv som kan avgöra.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/07/01 :  16:18:42  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Jag lyssnade på pi60 hos en forumsmedlemm, och de var trevliga på många sätt, men jag tyckte transientresponsen lät lite....seg??? på dom....svårt att sätta fingret rent tekniskt på det jag upplevde. Jag gillar mer livligare/snabbare ljud. Tack för tipset ändå, Koppen!

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/01 :  16:24:16  Show Profile Send mayro a Private Message




Kan du ge förslag på burkar du anser INTE är "sega" så vi kan kanske få en bild av dina "laster" du lider av ljudmässigt.


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/07/01 16:25:27
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/07/01 :  16:25:56  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Ja, Quadarna jag har nu gillar jag. Även det lilla jag hört av Totem var bra, men de är överlag väldigt tungdrivna.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/01 :  16:28:50  Show Profile Send mayro a Private Message

dynaudiostuket.. Där det finns finkornigt nyanserande mer än "dicosmacket".. Uppfattar jag dig rätt..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/07/01 16:29:33
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/07/01 :  16:31:00  Show Profile Send ohmega a Private Message
Quads´ angivna känslighet på 88dB/W är jag lite skeptisk till. Jag gissar på att det ligger kring 84-86 dB snarare. Men quad är långtifrån ensamma om att "överspeca". Mina Epos ES11 påstods av tillverkaren ha en känslighet på 87dB...i verkligheten ligger det väl närmare 85 dB.

Jag skall för tydlighetens skull tala om att jag inte har lyssnat på Quad L12.

Ett bra sätt att se hur svårt det är att faktist uppnå 90dB/1W ser man när man kollar här:

http://www.lautsprechershop.de/english/index_hifi.htm

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/07/01 :  16:32:31  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Mjo, ett ganska nyanserat ljud ja...

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/07/01 :  16:34:06  Show Profile Send Digger a Private Message
Du har väldigt mycket att välja på om du går lite bakåt i tiden.
Typ, JBL, Tannoy, Snell mfl. Är dom bara i ordning så får du extremt mycket för pengarna.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/01 :  16:37:25  Show Profile Send mayro a Private Message


Då har dom mer erfarna runtlyssnarna av detta segment du söker aningen mer att "gå på" och ge tips Nisse83




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/07/07 :  22:37:41  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Ranefjord, var är du? jag hade hoppats på några visa ord från dig :-)

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000