HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag har vänt på vardagsrummet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/07/03 :  20:04:59  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message


...eller vänt på uppställning av högtalare och spelar nu på längden i rummet. Problemet tidigare var att jag kom lite för nära högtalarna med snäv sweetspot som följd. Jag har experimenterat lite och nu hamnade högtalarna nästan "i" burspråket och spelar på längden.

Vad hände, jo, mycket riktigt så är det inte lika kritiskt längre att sitta exakt på rätt position. Det blev således en bredare ljudbild. Tyvärr, tyvärr, så upplever jag basen som mindre definierad. Inte lika torr. Detta är en vansinnigt viktig parameter för mig, att inte basen blir bumlig eller ligger kvar i rummet i flera takter. Nu finns det källare under och golvet är alltså med i ekvationen. Kan det vara så enkelt att placera nån hård platta, typ diabas eller liknande under högtalarna? Eller andra tipps? Grejen är att basen var inget problem med förra positionen.

Jag vet inte ifall jag inbillar mig, men jag tycker även att flertal sångerskor låter mer "essigt" än tidigare. Vad kan det vara?

Jag skulle vilja få det funka så här då det känns som det borde vara mer rätt. Tyckte förövrigt Sladd också - att jag skulle spela längs med rummet...

Normalt är sofforna mitt emot varandra, se min gamla bild på "min anläggning" men jag drog dem enkelt bakom mig....

Summa, strama upp basen & bort med "essighet" - vad gör jag?

Artphotography

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/03 :  20:10:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Eldar du mitt i sommaren, pöjk?

Fråga: har du lyssnat med sofforna på "vanliga platsen"?
Jag har lite svårt att se sidorna, men första sidoreflexen kan ju vara en lösning på problemet.

Basen löser du väl med ett kraftiga steg?
Allvarligt: har basen vettig nivå men hänger kvar för länge eller har basnivån sjunkit?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/03 :  20:13:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du får en större påverkan av sidoväggarna/hörn nu än innan som oftas ger bummelbas. Prova att flytta ut högtlarna lite men prova gärna att flytta din egen position närmare/längre ifrån.

Sofforna o bordet du hade framme innan kan mycket väl ha hjälpt rent akustiskt innan. Hur upplever du mellan reg ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/07/03 :  20:14:38  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Högtalarna står nog för nära varandra, de ska väl stå lika långt från varandra som det är till lyssningsposition? På bilden ser det ut att vara mycket längre till denna än mellan högtalarna...och kan du inte plocka bort fåtöljen mellan dem?

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/03 :  20:29:08  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag är lite tagen av ditt vackra hem Dan.

Ser mycket fint ut. Gammalmodigt blandat med modern elektronik. Det är fin fint. Tycker jag

Sedan tycker jag att visst skall man lyssna på råd. Självklart.
Men egentligen är öronen boss. Jag har också "lärt" mig att placera högtalarna mot kortsidan av rummet. Och visst, det funkar kanske hos många. Men hemma hos mig har jag nu flyttat systemet mot långsidan av rummet. Med en STOR förbättring som följd. Mellanregister + torr taktfast bas kom fram.

Jag tror även på att dämpa mycket. I form av kanske tjocka gardiner, mattor, bokhyllor m.m.

Kanske kan du klä in kakelugnen med tjock sammet
Kanske en matta i burspråket?
Kanske "gömma" det vackra burspråket bakom tjocka sammetsgardiner



Frågan är: estetiskt korrekt möblering ELLER möblering anpassat efter ljudsystemet.
Mvh Jon

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/07/03 20:33:10
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/07/03 :  20:32:33  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
EA: Normalt eldar vi inte mitt i sommaren, men vi småfrös och drog igång en brasa

Basnivån har inte sjunkit men den hänger kvar längre.

Johan: Helt rätt så förändras basen mest på djupledes förflyttning av både högtalare och lyssningsposition. Det är tveklöst bättre en halvmeter ut från var de står på bilden. Dock blir det för långt ut för att ha dem där permanent. Vid seriös lyssning har jag iochförsig inga problem med att flytta omkring lite, men det är ju klart bekvämast ifall det låter bra där det står.

Det blir minimal skillnad (jag hör ingen skillnad) när soffor och soffbord är på vanlig plats, mycket större skillnad när jag drar fram eller tillbaka högtalarna.

Musse: Faktiskt provade jag mig fram till denna bredd. Jag hade bredare innan och mer invinklat, men såhär blir ljudbilden både djupare och bredare. Sagofåtöljen i mitten hjälper faktiskt till att mjuka upp diskanten. Förvånansvärt vad allt har betydelse

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/07/03 :  20:34:51  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack Ohmboy att trivas i miljön där det spisas musik är en del i min totala upplevelse....

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/03 :  20:47:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dan

Jag tänkte på hur det var placerat innan, då hade du soffan mellan talarna sen var bordet framför. Idag har du ingenting mellan förutom fåtöljen ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/07/03 :  20:50:35  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Fet fåtölj

Eojeud ser fram mot en demo...... och då menar jag inte fåtöljen

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/03 :  21:04:57  Show Profile Send Marc a Private Message
Förlåt OT men jag måste instämma med OhmBoy. Det där är ett av de mest smakfulla lyssningsrummen jag någonsin sett!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/07/03 :  21:11:53  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Johan: Rummet ser ut som på "gamla" bilden, bara att talarna är mellan fåtöljen istället för ena soffan. Dvs att soffbordet är i spel på samma sett som innan, fast kortsidan och båda sofforna är kortsidorna mot talarna. Det ser lite trångt ut med luft mellan högtalare och soff/soffbord, men jag upplever inte det som problem i ljudbilden.

Satt precis och lyssnade på Kaya Project och på låg volym (småtjejerna sover) så finns inga problem alls. Det låter faktiskt suveränt Men det blir bumligare och vassare när jag spelar högt.

Något jag glömde skriva som kanske har stor del i det hela - direkt till vänster i bild är/var en dörr, dvs öppning och direkt till höger i bild kommer element och stort förnster. Båda dessa ungefär vid första reflexen!!

PG: Den heter "sagofåtöljen" döpt av tjejerna som gärna lyssnar på saga på eftermiddagarna

Absolut ska vi ha en träff!! helger passar mig dock dåligt, får ta en eftermiddag/kväll mitt i veckan ifall några kan & vill

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/07/03 :  21:12:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
TAck Marc jag lovar att jag njuter....

Artphotography
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/07/03 :  21:16:56  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Absolut ska vi ha en träff!! helger passar mig dock dåligt, får ta en eftermiddag/kväll mitt i veckan ifall några kan & vill


Det går bra för min del, säkert även för övriga eojeudare också
PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/07/03 :  21:18:41  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag ska kolla agendan och komma tillbaka med förslag. 1 veckas försprång är väl OK, va?

Artphotography
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/03 :  21:28:29  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hej Dan!

Fick några tankar om ditt positionerande:

1) Har du ett par mjuka och jättelånga högtalarkablar, så du når att enkelt flytta runt högtalarna till varje tänkbar position i ditt jättestora rum? (de behöver inte vara av märkvärdig kvalitet för att hitta rätt positioner i rummet).

2) Har du undersökt teorin om att den optimala geometrin för bäst stereoperspektiv alltid hamnar på ca 46 grader mellan huvudet och varje diskant? Om inte, så tipsar jag på att du börjar där (info hittar du lätt på faktiskt.se, bara att fråga efter det där med "46 grader" eller "23 grader"). Rekommenderar annars att du testar det innan du glömmer bort ljudbilden.

3) Mitt tips är att glömma bort basen, diskanten, ljudbilden och akustikåtgärderna, och istället gå på jakt efter de få små områden i rummet där ljudet kommer till liv, oavsett var i rummet du befinner dig. Det förutsätter ettan och tvåan, så simma lugnt.


heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/07/03 :  21:34:01  Show Profile Send nahoj a Private Message
Är högtalarna portade?
Iså fall kan du ju testa med att plugga den/dem för att se om det gör någon skillnad

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/03 :  21:34:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Rummet ser ut som på "gamla" bilden, bara att talarna är mellan fåtöljen istället för ena soffan. Dvs att soffbordet är i spel på samma sett som innan, fast kortsidan och båda sofforna är kortsidorna mot talarna


Tja du då har du ändrat spelreglerna helt !
Innan var inte förstareflexen(sidor-tak)nått problem pga avståndet till sidoväggarna o bordet tog med stor säkerhet takreflexen. Vad soffan mellan talarna har gjort innan vågar jag inte ens sia om.


Men nu är det inte alls så längre

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/03 :  22:07:15  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

När vi kollade att vända på rummet sist spelade vi åt andra hållet. Högtalarna hamnade då ett par meter in i rummet och lyssning skede i den jättelika gröna fåtöljen. I den positionen fås mindre 1:a reflexer än nu (diskant) och basen hamnar inte lika nära bakvägg som nu då de står framför burspråket.

Om endast hifi:n skulle råda skulle högtalarna förmodligen flyttas fram så de stog på mattan. De skulle förmodligen stå något bredare och en smula invinklade. Pröva detta bara för att se om hifi:n stämmer. Om positionen på bilden är det som måste bli finns det åtgärder att ta till mot diskanten utan större vådtäkt på rummet. Du kan prova att täta översta basporten på baksidan men aldrig den understa.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/03 :  22:09:36  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag blir orolig för värmestrålningen, men det kanske inte är någon fara för högtalaren?

Edited by - huzze on 2007/07/03 22:10:09
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/03 :  22:40:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
EA: Normalt eldar vi inte mitt i sommaren, men vi småfrös och drog igång en brasa
Basnivån har inte sjunkit men den hänger kvar längre.

Utöver att riktigt och rikligt testa högtalarplacering (kanske Wilson-metoden?) låter detta som ett fall för några basabsorbenter typ V4 eller V6 från Svanå.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/07/03 :  22:47:25  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ronnie: Av praktiska skäl kan jag bara ha högtalarna mot burspråket alternativt som jag hade innan. Andra "väggar" funkar inte med småbarn.

Nahoj: har jag aldrig provat, kanske ska prova det....översta endast!

Sladd: VA! du ska ha semester koppla ur datorn och blanda en ny drink istället
Både du och Johan har helt rätt i att när jag flyttar fram högtalarna en bra bit till så blir allt bättre. Jag kan ju inte ha dem där vi satte dem pga av stora dörren in till nästa rum och barnen som springer fram och tillbaka. Så av praktiska skäl går det bort.
Däremot så har jag provat att ha större mellanrum och mer toe-in men jag upplever faktiskt att lite tätare och rakare placering ökar bredden och spridningen i ljudbilden.

Huzze: Det är kakelugn och det blir aldrig stark "punktvärme", det är mer som ett element.

Man kan säga såhär, med framflyttning (rejält) så är basbumligheten borta till 90%. Bra, även om det betyder flytt vid varje lyssning!!

Däremot känns diskanten lite vassare fortfarande OCH mer "essig" oavsätt placering i djupledd av talarna.

Får fortsätta experimentera (det är ju rätt kul.....)

TACK so far...

Artphotography
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/03 :  22:53:26  Show Profile Send mayro a Private Message


Dan. Jag skulle akta mig för att elda så nära en högtalare pga värmestrålningen du utsätter den för dessutom ojämt vilket utgör än mer fara för skiftningar i kabinettet.. Värme och kyla är starka krafter vilka kan skada rejält om det går illa..

Mvh

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/03 :  23:03:19  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Sladd: VA! du ska ha semester koppla ur datorn och blanda en ny drink istället
Hififorum är väl inte att jobba? Det är fika och hobby som gäller här

Edited by - huzze on 2007/07/03 23:03:53
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/07/03 :  23:42:25  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
EA: jag kan inget om dessa basabsorbenter! Det enda jag har förstått är att de är stora och väger bly....jag ska använda sök funktionen och läsa lite om dem.

Mayro: Det blir betydligt mindre värmestrålning än du anar. Hela spisen blir gosigt varm, men inte het. När du eldat en ordentlig eld i en timme kan du lägga hela handen på och det är bara skönt. Lägger jag handen på faneren på högtalaren så är det nästintill ingen skillnad på höger/vänster sida.

Huzze: för dig och mig ja.....

Artphotography
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/03 :  23:46:10  Show Profile Send mayro a Private Message


äsch. läste ju inte alla andras inlägg utan såg bilden och skrev.. Såg nu att mina ord liknar en pappegoja typ ämnet var redan tapetserat och avslutat ju..

Hoppas DU samt din familj värms i alla fall om vintern Dan

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/04 :  00:15:49  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag bara planterar en tanke om att det finns ett antal väldigt välgörande positioner för dina högtalare (inom några decimeter till att börja med).

Om dessa punkter är samlade vid burspråket, där högtalarna stod innan, eller mitt i rummet har jag ingen aning om.

Det skadar inte att experimentera. You won't get hooked.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000