HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC:arna i hembiorecievers
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/05 :  22:42:50  Show Profile Send svanbo a Private Message
I varje hembioreciever (och även en del andra förstärkare) sitter det ju numera en DAC. Hur bra är egentligen dessa, genomsnittligt? Med en bra transport kopplad till denna, hur bra cd-ljud får man?

Antar att det är rätt enkla DAC:ar men det har väl hänt en del på den fronten så de kanske är jämförbara med exklusivare cd-spelare för ett par år sen..?

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/07/05 :  23:12:00  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Jag kan tänka mig att dacarna i sig är jämförbara med hyggliga spelare än idag,

Det är nog snarare de analoga efterstegen som det sparas pengar på, samt klockorna för alla dacar

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/06 :  18:27:51  Show Profile Send OcA a Private Message
DAC'en i min Yamaha tycker jag är mycket bra till och med. Har en gammal Denon DCD 1550 som fick ett helt nytt liv när jag körde den digitalt till Yamahan. Sen beror det givetvis på vad det är för kvalisort på recievern... Min Yamaha var ju en riktigt dyr och fin maskin när den var ny. Kan tänka mig att de billigare stärkarna har betydligt sämre DAC, men säkert bättre än de som sitter i äldre CD spelare och billiga DVD spelare.

Hursom är DAC'en i Yamahan helt klart över förväntan. Suverän att koppla DVD'n till, blir ett rejält lyft på alla fronter. Sitter Burr/Brown 24/192 DAC'ar i min Yamaha tror jag...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/06 :  18:54:25  Show Profile Send svanbo a Private Message
Ja precis, hur ska man veta vad det är för dac i maskinen? Står väl knappast i manualen...

Vad menar du med "dyr och fin" i det här fallet? :-)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/06 :  23:38:22  Show Profile Send OcA a Private Message
Det brukar stå i specarna/bruksen vad det är för DAC. Gör så i mitt fall. Står det inget kanske DAC'en inte är av bra kvalitet kan man kanske tänka sig?

Dyr och fin betyder i detta fall nypris runt 20 papp 2003...

Är man uppe i den prisklassen kan man nog vara rätt säker på att det inte är skräp de stoppat i maskinen...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2007/07/07 :  10:32:19  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
I mitt fall har det alltid låtit bäst när jag låtit min Yamaha DSP-AX1 (nypris 29.000:-) reciever tagit hand om ljudkodningen. Då har jag testat med ett antal olika CD- & DVD-spelare och diverse kablar. Den enda analoga överföring som kommit i närheten var när jag körde mina Yamaha DVD-S2700 (nypris 10.000:-) genom ett par Supra Sword signalkablar. Då lät det lika bra på alla parametrar förutom att ljudet sjönk 5-10cm jämfört med digital överföring????

Så visst kan det vara värt att testa digital överföring om man har en någorlunda påkostad förstärkare.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000