HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya GRATIS burkar till pojkens rum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/06/19 :  00:05:42  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Vill bara dela mitt goda humör med er andra

Jag fick ett par högtalare GRATIS igår

Grannarna ska flytta och frågade mig om jag ville ha deras stora högtalare, naturligtvis sade jag JA, ett par gratis Pioneer CS-997 säger man inte nej till.

Högtalarna är väl ingen höjdare, men de ska in i grabbens rum så det blir lite DUNK på Spökligan-skivorna.
Det är ju klart att sexåringen ska ha 10-tums basar i burkarna

Så nu blir det till att plocka ner grabbens sat-sub-system från Radionette och koppla in CS-997'orna i den gamla receivern.

Jag tror aldrig jag har hört ett par CS-997 tidigare men de är snygga och är i nyskick och det bör inte vara något problem för den gamle Philips 5120 receivern (slutet av 70-talet) att driva dem.

Någon som lyssnat på CS-997 tidigare?
Jag såg att Repsam har ett par för 1500:-, fast det låter ju lite dyrt

A balanced diet is a cookie in each hand.

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/06/19 :  02:06:14  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Thomas på Repsam är väl alltid lite lustig med sin prissättning,hehe. =)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/06/19 :  08:18:27  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Mc Square/
Jo, jag vet, men ibland verkar det som om han har riktiga guldkorn.
Ja, guldkorn och guldkorn, jag menar en del prylar jag själv hade när jag var ung på 70-talet

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/06/19 :  12:57:11  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Högtalarna är väl ingen höjdare, men de ska in i grabbens rum så det blir lite DUNK på Spökligan-skivorna.
Det är ju klart att sexåringen ska ha 10-tums basar i burkarna

Se till att öppna dom och asvaltera (stavning?) dom så blir det lite mer "kvalitets" dunka i dom. Hjälpte brorsan med hans 1000:- Eltax högtalare, asvaltmattor, ull och en tegelsten i varje högtalare hjälpte faktiskt och han blev nöjd.

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/06/19 :  15:35:53  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Pettersson/
Tackar för tipset.
Jag hade tänkt tanken att göra något åt dem eftersom de verkar vara byggda i väldigt tunnt och lätt material.
En tegelsten i botten verkar vara en bra ide, tillsammans med bättre dämpning.
Har jag fått dem gratis kan jag ju lägga ut några tior för att de ska bli bättre.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/07/03 :  15:44:25  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Nu har jag öppnat burkarna och kollat vad som skulle kunna tänkas göra för att förbättra dessa gratisburkar.

Nå, hur såg det ut inuti?

Ja till att börja med så verkar dessa golvare vara byggda i 10 - 12 mm tjock spånplatta, därav den låga vikten...

Vad gäller dämpning i lådan så ligger det ett tunt lager syntetisk dämpmaterial i BOTTEN av lådan, resten av lådan är ren på insidan.

Mellanregisterelementet spelar inte i egen låda, nu vet jag inte allt om högtalare men är det inte meningen att man ska bygga in mellanregistret i egen låda så det inte störs av basen?

Nu har jag i alla fal fått en förklaring till varför högtalarna låter så pass illa som de gör

Nu har jag en del dämpmaterial liggande så jag kanske ska dämpa lådan så grabben får lite bättre ljud i sitt rum

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/07/04 :  00:38:49  Show Profile Send edison a Private Message
"Gratis är gott!"

Ta nån lagom stor plastburk och använd som mellanregisterlåda, med lite dämpning i så borde elementet åtminstone spela "en aning" bättre...


Inte är 997 en golvare?
Skulle (om jag nu minns deras design rätt) se till att ha dom på nån lagom hög sockel så diskanten kommer i öronhöjd iaf...men det är klart, din grabb kanske inte behöver lika mkt höjd som en vuxen...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/07/04 00:40:36
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/07/04 :  12:21:46  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
edison/

Golvare o golvare, de är ca 70-75 cm höga och i gratispriset ingick ett par stativ på ca 25 cm i höjd.

Plastburk låter bra, kan ju ta några av de mindre plasthinkarna/spännerna som ligger i sandlådan... Ska ju ändå köpas nytt som håller sommaren/hösten ut.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/07/05 :  11:36:13  Show Profile Send edison a Private Message
Javisst verkar det som en ideal höjd inkl stativen!

På me 'burkarna', och så hoppas vi att du därmed ger din knodd en åtminstone dräglig ljudtillvaro ;-)
Får ju inte bli feluppfostrad, vem vet vad "fel" sound-prägling skulle kunna ställa till med...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/07/05 :  12:13:10  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Får ju inte bli feluppfostrad, vem vet vad "fel" sound-prägling skulle kunna ställa till med...


Ja hemska tanke, han kan ju bli Hip-Hopare

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2007/07/05 :  18:28:44  Show Profile Send Larsen a Private Message
Det är inte så att mellanregistret har slutet bakstycke? Alltså elementkorgen har inga "hål". Då spelar det ingen roll om du gör låda till dom, dom är ju redan slutna
Brukar vara så på en hel del mellanreg till sådana högtalare och de spelar sällan särskilt långt ner i frekvens (förståeligt med den extremt lilla volym elementet har).

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000