HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörande framtid :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/12 :  23:14:11  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Hej,

Efter att ha lästa en j*vla massa trådar både här och på andra forum ang rörstärkare skulle jag ändå vilja ha lite rådgivnng. Jag är ute efter rör!

Om jag börjar med det jag har idag, cden är en Marantz SA8400 (sacd spelare) kopplat till en Denon hembioreceiver AVR-2105(den som LTS talar varmt om speceillt förstegs delen) samt högtalarna Acoustic Energy 120. Kablar är svalanderfläta med enkel kopparkabel och kimber 4PR.

Jag väntar just nu på att mina hawthorne audio silver iris coaxialer (http://www.hawthorneaudio.com/drivers.htm) från usa. Dessa har en känslighet på 95.8 dB 1w/1m och inpedance på 8 ohm enligt spec. Enligt forumet på Hawthornes hemsida ska dessa coaxialer passa mycket bra ihop med rör-"hifi".

Kan även skriva att man kan bygga ut högtalarsystemet med en bas som heter Augie men det finns inget passivt delningsfilter som företaget tillhandahåller utan det är aktivtdelning som gäller mellan bas och coaxialelementet. Och som jag antar att ni redan vet måste man då koppla försteg -> akrivtdelningsfilter -> slutsteg "basar" & "coaxer". Pga av denna framtida utbyggnation är rörslutsteg eller intergrerade rörstärkare som går att köra som effektsteg av intresse. Om/när jag bygger ut med basarna kommer även ett dedikerat försteg att köpas in, jag vill separera hembion från stereon.

Vad gäller budget så är den lite begränsad till ca 5-6000 kr. Jag har ingen anning om vad de äldra rörstärkarena kostar idag, såg bla en Anderson Triod på hifimagasinget för 6500kr det finns även en moddad Copland CTA 15 på Veteran HIFI för 3900kr och en Antique Sound Lab MG-SI15 för 7900 kr (lite över budget dock) på samma butik samt en rörstärkare vid namn Audio Space Mini Galaxy för 7000kr. Vet inte alls om det är nå att ha men vad jag läst ska det vara ett av de mer seriösa kina märkerna. Det har även en begad VTL 30+30 för 4500kr. Blev visst lite rörigt här på slutet

Mvh
Niklas

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/06/13 :  00:55:34  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej niklasmagnus! (skickade just ett PM)

Lustigt, var i ungefär samma sits som du för ett par månader sedan (också jag med ett par Iris ). Eftersom man inte kan lyssna på allt man vill, lusläste jag recensioner och forum lite varstans. Här på Forumet tror jag det finns en del som har lyssnat på Andersson Triod och jag har ännu inte sett någon som inte gillar den. Jag vet inte, har inte hört den. Kom fram till att det i det prisläget för mig, förutom Anderssontrioden, egentligen stod mellan två förstärkare: Almarro A205 (japansk) och Decware Taboo (amerikansk), båda med EL84 som utgångsrör. Här är några länkar till två recensioner: Almarron (http://www.6moons.com/audioreviews/almarro2/a205a.html) och Taboon (http://www.6moons.com/audioreviews/decware/taboo.html).

Det är svårt att få tag på dem i Sverige (och Almarron kostar då ca 10000) men de går att få tag på begagnat på i USA, t.ex. Audiogon eller AudioCircle. Då är priset kanske 500-600 USD (men sedan tillkommer frakt, om man har otur moms, och så en transformator). Jag skaffade min Taboo på det sättet och sitter riktigt nöjd!

Jo just det, en annan jag var nyfiken på var Crofts lilla rörhybrid (engelsk), den vet jag inte vad den kostar men tror att den går att få tag på begagnat på eBay. Här är en länk till en nyare version (finns recensioner av den tidigare på samma sajt): http://www.eminentaudio.com/product_info.php?cPath=28_25&products_id=71

Men hade jag varit i samma sits idag skulle jag nog ändå testa det jag skrev om i PM:et!

Johan

EDIT: Glömde det här, kolla tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57783 . Verkar vara en riktig bra förstärkare! Tydligen kommer den att produceras också, ingen aning om vad den kommer att kosta ...

EDIT 2: Har du kollat upp Jerrys Spud-kit på Hawthorne: http://www.hawthorneaudio.com/spud_kit.htm ?

Edited by - Jolojl on 2007/06/13 09:29:20
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/06/13 :  08:28:19  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det är många som är av den uppfattningen att rör är ett
kvalitetsbegrepp. Så är långtifrån fallet, En stor del av
det som tillverkas idag, fyller definitivt ej dagens krav
på ljudkvalitet och driftsäkerhet. Det prånglas ut mycket
rörförstärkeri i rent spekulativt syfte. Tyvärr har dessa
mer eller mindre undermåliga alster gett rörförstärkarna
dåligt rykte, och dessa rykten är ofta med sanningen
överenstämmande.

Vad beträffande "Andersson triod" som omnämnts så
var den avsedd i första hand att användas till försteget
Edison One, vilken hade helt passiv "linjedel" dvs ingen
förstärkning. Om denna förstärkare anslutes till ett
försteg med förstärkning kommer troligen känsligheten att
bli orimligt hög. Dessvärre saknar denna förstärkare
volymkontroll vilket hade varit en stor fördel i detta fall.
Däremot står den sig mycket väl ljudkvalitetsmässigt trots
sina 20 år på nacken.

Ett bättre alternativ är Edison Triod vilken inte endast
är försedd med volymkontroll utan även ingångsväljare
för 3 källor, då behöver man ej "fibbla" med försteg
överhuvudtaget. Det är dessutom en modernare konstruktion
med 300B rör.



Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/06/13 09:49:11
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/13 :  09:13:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
EDIT: Glömde det här, kolla tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57783 . Verkar vara en riktig bra förstärkare! Tydligen kommer den att produceras också, ingen aning om vad den kommer att kosta ...
Cirka 60 000 kr om jag förstått rätt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/06/13 :  09:25:33  Show Profile Send Jolojl a Private Message
quote:
Cirka 60 000 kr om jag förstått rätt.

Oj och aj ...
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/13 :  11:04:07  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Jolojl: Jag ska läsa igenom de där recensionerna men jag är igentligen inte så sugen på att importera begat från Usa. Att köpa nytt är en sak men begat kan bli mycket h*lvete.

The spud har jag kollat på men enligt hemsidan säljs inte dessa utanför Usa.

""LA mayro" gör entre..." verkar vara lite dyr om den kostar 60 000kr

Erik Andersson Edison Triod har jag kollat lite på, det är dock inte så ofta de är ute på säljesannons. Vet du eller någon annan vad begatpriset bör ligga på för denna förstärkare? Fanns Trioden som byggsats eller har du Erikk byggt alla som finns i de svenska hemmen? Är det något extra man gör tänka på när det gäller en begad Triod?

Bernt Jansson Lite dyr....PMar dig...:)
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/06/13 :  12:56:33  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Edison triod fanns både som byggsats och färdigbyggd, Byggsatsen
levererades med färdigmonterad kretsplatta. MAO mycket lättbyggd.
Om man köper en Edison förstärkare eller vilken rörförstärkare
som helst, bör det kontrolleras att ingen "Modd-Putte" varit
inne och bytt komponenter och ställt till djävelskap i allmänhet.
Om tveksamhet föreligger står jag mer än gärna till tjänst.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/14 :  10:08:14  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Tack Erik, jag ska hålla ögonen öppna efter Edison Trioden. Ingen som vet vad dess brukar kosta idag?

Om vi skippar 300B konstruktioner och kollar på lite billiagre rör, vilka guldkorn finns då som är extra intressanta?

/N

Edited by - niklasmagnus on 2007/06/14 10:08:48
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/06/14 :  10:27:20  Show Profile Send Guru a Private Message
Erik A:

Kan man skicka ner en förstärkare till dig för att få den genomgången och eventuellt uppdaterad (om det finns)

Mvh
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/06/14 :  14:12:50  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Niklasmagnus:Edison Triod har jag ibland sett gå för 5000 och uppåt
Om vi skippar triodförstärkare kan jag varmt rekommedera Audion
Sterling MK1 eller 2.Om du inte vill spara lite mer pengar och
köpa en Silver-Night triod.

Guru: Det går väl att ordna på något sätt sänd mig gärna ett PM
om vilken förstärkare det gäller osv.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/15 :  21:55:26  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Jag har satt upp en köpes annons om någon är intresserad att sälja.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61675


/Niklas
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/16 :  21:06:51  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Någon här som hört Dynavox VR-70E-2? Fick tips om denna via mail.

/Niklas
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/05 :  17:16:30  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Little Esther-fan: Jag fick ditt mail 2/7 kl 18.25 nu är det den 5/7 kl 17.15 mao endast 3 dagar har gått. Inte ens jag har alla data på 20 år gamla produkter i huvudet, jag har därför sökt igenom de papper jag fortfarande har kvar från Audio Innovations tiden utan att finna det du frågar efter. Det enda jag minns är att läge "low" var avsett för Audio-Note IO. För närmare upplysningar rekommederar jag att du kontaktar Audio-Innovations i England.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/07/05 :  17:27:39  Show Profile Send Snoop a Private Message
Xindak har ju en liten rörhäck som verkar intressant med.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=1785&art=208704


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000