HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Distortion hos element..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/05 :  15:53:26  Show Profile Send marens a Private Message
Jag är inte medlem i något LTS. Men jag hycklar inte med att bra hifi/musikåtergivning handlar om bra teknik och inte musiken i sig.

Jag tycker det är snarare så att folk som inte förstår eller inte orkar förstå sig på tekniken brukar strunta i den.

Men nu tycker jag vi slutar att diskutera i generella termer och ägna oss åt något vettigt i stället för vi verkar ju inte förstå varandra ändå.

Edited by - marens on 2002/12/05 16:00:44
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/05 :  16:32:35  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by Flint
Hur går det med Pspice som jag i förlängningen levererade till dig via Morello?
Kanske kan du lära mig hur det fungerar. Jag tycker att det är ruggigt omständigt
och ett sjusärdeles tråkigt program.



Skönt att pumpen tickar som den ska.

Pspice pulandet ligger jag lågt med så länge. Har inte satt mig in i det. M verkar dock köra med det mesta tiden. Kanske skulle vi försöka lära oss lita av honom?

För att det inte ska bli för OT: Man borde kunna köra distsimuleingar på h-element i Pspice!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/05 :  16:37:34  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref


För att det inte ska bli för OT: Man borde kunna köra distsimuleingar på h-element i Pspice!




Hmm är det inte väldigt svårt att ta reda på alla data som behövs till det?
disten uppkommer väl dels av olinjäriteter om konen slår långt (t.ex. i basen) och i konen vid högre frekvenser? (+en massa annat)

Edited by - norman on 2002/12/05 16:39:28
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/12/05 :  18:22:29  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by norman

quote:
Originally posted by Dahlberg

Ljudkortet är inte tillförlitligt, mitt SB pci128 är helt värdelöst för att mäta annat än frekvenskurvor och då måste det kalibreras för kortets egna kurva först.



Måste nog skaffa ett nytt ljudkort, helst 96khz så man kan mäta övertoner högre upp (eller fixa riktig distortionsmätare m.m.). Har ett SB live i datorn också som kanske är lite bättre än pci64 men jag fick inte det att funka med programmet (kör asio drivrutiner till live-kortet).


liv har inte stöd för asio
det är bara ren emulering.
live kortet har en rak kurva upp till 22000hx och 0,05 i dist alldeles utmärkt till mätning men man skall köra 48 k hz då annars blir det fel.line in är även det ett krav mic pårten har skarpa o knepiga filter.min elektret mic har 0,4 thd vid 90 db spl
mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/12/05 :  18:30:33  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by holmgrenstefan

quote:
Originally posted by norman

quote:
Originally posted by Dahlberg

Ljudkortet är inte tillförlitligt, mitt SB pci128 är helt värdelöst för att mäta annat än frekvenskurvor och då måste det kalibreras för kortets egna kurva först.



Måste nog skaffa ett nytt ljudkort, helst 96khz så man kan mäta övertoner högre upp (eller fixa riktig distortionsmätare m.m.). Har ett SB live i datorn också som kanske är lite bättre än pci64 men jag fick inte det att funka med programmet (kör asio drivrutiner till live-kortet).


liv har inte stöd för asio
det är bara ren emulering.
live kortet har en rak kurva upp till 22000hx och 0,05 i dist alldeles utmärkt till mätning men man skall köra 48 k hz då annars blir det fel.line in är även det ett krav mic pårten har skarpa o knepiga filter.min elektret mic har 0,4 thd vid 90 db spl
mvh stefan


lika fint som vanligt

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/05 :  18:36:03  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Vi bygger en förstärkare eller högtalare för att lyssna och njuta
av musik och inte för att den ska vara en "perfekt förmedlare av
tidigare arkiverade ljudtrycksförändringar"."

Naturligtvis är syftet alltid att lyssna och (förhoppningsvis) njuta. Men det finns väl inget som säger att en "perfekt förmedlare av tidigare arkiverade ljudtrycksförändringar" (om något sådant nu fanns) skulle motverka det syftet? Om de "tidigare arkiverade ljudtrycksförändringarna" har njuningsskapande potential kan ju inte en perfekt förmedlare (hypotetiskt, återigen) ändra på det, för då är den ju inte perfekt!

För att summera: Jag förstår inte varför det skulle finnas en motsättning mellan objektivt god återgivning och upplevd njutning.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/05 :  18:40:30  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by holmgrenstefan


liv har inte stöd för asio
det är bara ren emulering.
live kortet har en rak kurva upp till 22000hx och 0,05 i dist alldeles utmärkt till mätning men man skall köra 48 k hz då annars blir det fel.line in är även det ett krav mic pårten har skarpa o knepiga filter.min elektret mic har 0,4 thd vid 90 db spl
mvh stefan



hmm har iof ingen aning.. men jag kör några omgjorda Emu APS drivrutiner (sitter samma processor på livekortet som på det dyrare APS). Om det vore ren emulering borde man väl inte få lägre latency än vad live har från början? (kan få ner det till 8ms nu)
Jag har kört på line in med fristående micförstärkare.
Håller med om att man skall köra 48khz annars måste kortet omvandla signalen till 48 ändå då det bara kan köra det internt tror jag.

Har du mätt upp livekortet själv?
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/05 :  20:22:32  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Håller med Flint. Ifrågasätt allt.

Sen att vissa tycker att rörförstärkare ger en mer naturlig, korrekt återgivelse av den inkommande signalen... Det är i ren teori totalt omöjligt. Ett elektronrör, har alltid haft och kommer definivt alltid att generara mer distorsion än en transistor. Speciellt jämnfört med bra FET transistorer. Citerar vad min handledare, då jag gjorde mitt specialarbete, på ett elektronikföretag sa då vi diskuterade ljudåtergivning.

"...hehe varför håller man fortfarande på och lyssnar på elektronrör när det finns FET-transistorer? Med FET transistorer kan man ju t.o.m emulera rörets egenskaper om man vill..."

Och han var en av de första i Sverige som redan under början av 80-talet förstod vad IM,TIM m.m. hade för betydelse för det mänskliga örat och byggde audioslutsteg anpassade för att ge en låg intermodulations distorsion. Anledningen till att rörslutsteg har en relativt låg IM,TIM... är för att de använder en relativt "liten" återkoppling. De är alltså inte hårt återkopplade, vilket inte krävs då "openloop" förstärkningen inte är hög. Att vissa audioföretag påstår att deras förstärkarsteg är helt och hållet fria från motkoppling, är ren o skär bullshit. Visst kan man bygga utan global återkoppling, men den lokala återkopplingen i ett förstärkarsteg kommer man inte ifrån. Finns det något sätt så tala gärna om det för mig :)

En teori, min teori, till varför högtalardistorsion låter mindre illa än distorsion från elektronik är denna: Luft är ett medium som är single ended. Trycket kan ju bara variera från 1 BAR (jordens lufttryck) och uppåt, det kan aldrig bli negativt. Tryckskillnader i sådana medier genererar mestadels, om inte tom endast, 2:a tons distorsion. Denna 2:a tons distorsion är, som många tidigare sagt, den som är "snällast" för örat. Udda deltoner existerar inte i naturen, faktiskt.

Den som är intresserad av psykoakustik, det finns väldigt mycket intressant att läsa på www.epanorama.net klicka in på audio, eller hifi länken. =)

Kanonmycket roligt för den som gillar elektronik överhuvudtaget.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/05 :  20:28:12  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Nagref:

Pspice kärnan är grym på simuleringar av distorsion, ja you name it.
Visst går det att simulera högtalare. Det är ju bara att beskriva dem med ett elektriskt schema... Thiele och Small...? =) Konutslag... Lite krångligare kanske, men borde ju inte vara direkt omöjligt.

Kör du med en ren Pspice textbaserad simulator eller har du något grafiskt paket typ OrCad eller liknande? Du har min mailadress, har ju mailat dig tidigare när jag frågade om LTS-högtakare.

kolla kommandot .THD ;)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/12/05 :  20:35:50  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by norman

quote:
Originally posted by holmgrenstefan


liv har inte stöd för asio
det är bara ren emulering.
live kortet har en rak kurva upp till 22000hx och 0,05 i dist alldeles utmärkt till mätning men man skall köra 48 k hz då annars blir det fel.line in är även det ett krav mic pårten har skarpa o knepiga filter.min elektret mic har 0,4 thd vid 90 db spl
mvh stefan



hmm har iof ingen aning.. men jag kör några omgjorda Emu APS drivrutiner (sitter samma processor på livekortet som på det dyrare APS). Om det vore ren emulering borde man väl inte få lägre latency än vad live har från början? (kan få ner det till 8ms nu)
Jag har kört på line in med fristående micförstärkare.
Håller med om att man skall köra 48khz annars måste kortet omvandla signalen till 48 ändå då det bara kan köra det internt tror jag.

Har du mätt upp livekortet själv?


jag kör med probe kompensering villkett balanserar bort fel mellan förstärkare o kablar mm det är då skillnaden mellan kanalerna som gör skillnad.inan körde jag utan kompensering och då mätta kortet bra upp till 22000hz .vad det gäller audigy så går det att köra upp till 44k men bra till 22k

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/05 :  20:44:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
Wolfie: Jag har sett pspice in action och vet vad det går för!

Har Orcad.

Får kolla igenom min mailbox då om du har mailat mig... Hoppas du fick svar på din fråga.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/05 :  21:50:07  Show Profile Send DHT a Private Message
quote:
Originally posted by Wolfie


Ett elektronrör, har alltid haft och kommer definivt alltid att generara mer distorsion än en transistor. Speciellt jämnfört med bra FET transistorer.



Detta är helt fel och tyvärr en vida spridd myt. Elektronröret är linjärare och genererar därför mindre distortion än transistorn i motsvarande krets.
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/12/06 :  01:36:02  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Wolfie

Du svamlar på rätt så bra. Att tro är inte samma sak som verkligt vetande och kunskap. Teorier och hypoteser får man ha men de stannar i det tillståndet tills de är bevisade.

Din teori om lufttrycksdistorsion har Nelsom Pass publicerat för ganska många år sedan.

Kom med något nytt om du ska säga att det är ditt eget.

DrMabuse
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/12/06 :  01:47:47  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by DHT

quote:
Originally posted by Wolfie


Ett elektronrör, har alltid haft och kommer definivt alltid att generara mer distorsion än en transistor. Speciellt jämnfört med bra FET transistorer.



Detta är helt fel och tyvärr en vida spridd myt. Elektronröret är linjärare och genererar därför mindre distortion än transistorn i motsvarande krets.


Håller med dig till fullo DHT.Det sämsta röret förstärker mer linjärt än den bästa transistorn såvida där inte kommit ut något nytt och
outstanding den sista tiden tvivlar starkt

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:13:03  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by DHT

quote:
Originally posted by Wolfie


Ett elektronrör, har alltid haft och kommer definivt alltid att generara mer distorsion än en transistor. Speciellt jämnfört med bra FET transistorer.



Detta är helt fel och tyvärr en vida spridd myt. Elektronröret är linjärare och genererar därför mindre distortion än transistorn i motsvarande krets.


Även om man relaterar signalspänningen till drivspänningen och håller kvoten mellan dessa konstant?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:31:08  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by Wolfie


Och han var en av de första i Sverige som redan under början av 80-talet förstod vad IM,TIM m.m. hade för betydelse för det mänskliga örat och byggde audioslutsteg anpassade för att ge en låg intermodulations distorsion. Anledningen till att rörslutsteg har en relativt låg IM,TIM... är för att de använder en relativt "liten" återkoppling. De är alltså inte hårt återkopplade, vilket inte krävs då "openloop" förstärkningen inte är hög. Att vissa audioföretag påstår att deras förstärkarsteg är helt och hållet fria från motkoppling, är ren o skär bullshit. Visst kan man bygga utan global återkoppling, men den lokala återkopplingen i ett förstärkarsteg kommer man inte ifrån. Finns det något sätt så tala gärna om det för mig :)


Man brukar hävda att låg motkoppling ger lägre TIM och det är något som Rörförstärkare är bättre på. Det är nog inte entydigt sant. Det gjordes en liten undersökning av diverse rörförstärkare i början av 90-talet där detta mättes. Vissa av förstärkarna kunde man ändra motkopplingen på och då mättes det på båda inställningarna. Resultatet blev att korrelationen mellan hög motkoppling och hög TIM var väldigt låg...

Sen håller jag med dig om motkoppling och BS.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/06 :  14:04:35  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
quote:
Originally posted by DrMabuse

Wolfie

Du svamlar på rätt så bra. Att tro är inte samma sak som verkligt vetande och kunskap. Teorier och hypoteser får man ha men de stannar i det tillståndet tills de är bevisade.

Din teori om lufttrycksdistorsion har Nelsom Pass publicerat för ganska många år sedan.

Kom med något nytt om du ska säga att det är ditt eget.

DrMabuse



Helt korrekt att Pass har sagt detta för längesedan. Jag har heller aldrig sagt att det är jag som har kommit på det. Har läst det, och tror på det. Då kan man väl säga att det ligger i sin teori om hur det ligger till? ;)

Ska för tydlighetens skull använda mig av "i min tro" i fortsättningen.

Sen det där med rör kontra transistorer. Jag håller fullständigt med om att transistorer är väldigt olinjära. Men man kan knappast påstå att ett rör är det heller. Enligt mig är heller varken resistorer, eller några som helst passiva komponenter linjära. Det finns i verkligeheten knappast något som är helt och hållet linjärt.

Däremot så får man ju se till att man använder komponenterna inom de områden som de är "skapligt" linjära. Om det nu är det man vill...
Eller så reglerar man överföringsfunktionen och gör den linjär (i frekvens eller vad man nu vill) inom arbetsområdet. Men det betalas i att man förlorar något annat, som alltid. :)

Lägger härmed ner debatten om rör kontra transistorer, eftersom jag ej är intresserad av att tjöta om detta. Misstolka mig inte nu. Jag är en stor älskare av "rörljud", men har absolut heller inget emot en välkonstruerad transistorstärkare.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000