HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Polvända diskanten på ProAc Klon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2002/12/05 :  18:36:39  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ska man göra det?? Hört att det ska vara så, har väll antagligen med att elementen kommer i fas, men vad säger ni?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/05 :  18:51:22  Show Profile Send celef a Private Message
Jepp, diskanten skall polvändas.

sound pollution
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/12/05 :  19:26:22  Show Profile Send JM a Private Message
Jag hörde av ngn att alla ProAc's högtalare har polvänd diskant.. Kan det stämma tro ?

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/05 :  19:29:16  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ang. Pro Ac klon. Jag har ej polvänd diskant i mina. Var/hur ska jag polvända dem?

Är detta ej skadligt på något sätt, rent tekniskt?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/05 :  19:39:09  Show Profile Send Nagref a Private Message
Skadligt, NO!

Polvändningen sker oftast efter filtret. Man kopplar plusledaren till minus på elementet där helt enkelt.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/05 :  19:52:46  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ok, då ska jag testa polvändningen. Ska ta isär och modifiera basröret. Sätta in ett lite längre så då kan jag testa denna polvändning också.

Är det verkligen så man har på Pro Ac orginalen? Samt är det många som har det på sina kloner? Vad ska man vinna på polvändning?

Hade faktiskt ingen aning om detta på mina högtalare...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Dorven
Member

78 Posts

Posted - 2002/12/05 :  20:06:29  Show Profile Send Dorven a Private Message
Hmmm... Har för mig att det är ett 2:a ordningens filter som används, då förvrids
fasen 180 grader vilket betyder att det blir rätt om man polvänder!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/05 :  20:15:30  Show Profile Send Nagref a Private Message
Om man behöver polvända beror på flera faktorer: vilken typ av filterfunktion man använder (både elektrisk och akustisk), vilken delningsfrekvens samt hur stor skillnaden i det akustiska avståndet mellan de två elementen är.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/12/05 :  21:35:20  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by mangew

Ok, då ska jag testa polvändningen. Ska ta isär och modifiera basröret. Sätta in ett lite längre så då kan jag testa denna polvändning också.

Är det verkligen så man har på Pro Ac orginalen? Samt är det många som har det på sina kloner? Vad ska man vinna på polvändning?

Hade faktiskt ingen aning om detta på mina högtalare...



Jag polvände mina diskanter. Allt tyder på att det är riktigt.
Kolla bla dessa mätningar:

members.chello.se/jpo/2_5_clone_measurements_v2.pdf

Förresten Mangew, hur upplever du basen? Har du haft problem med missljud i vissa av basens frekvenser?

Per S
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/06 :  00:43:11  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ang. basen i klonerna. Jå visst har jag lite bummelbas om det är denna du menar. Vad jag förstått har flera av dem som byggt dem lite av detta. En del har testat längre basrör, vilket jag också ska göra.

Men i övrigt är det kanonhögtalare, blir diskanten bättre av polvändningen kan jag leva med lite bummel. Förhoppningsvis kommer mitt nya försteg och tillkommande balanserat kablage att kanske räta ut lite av detta.

Per100, hur polvände du dina då? Du satte + från filtret till - på elementet och tvärtom? Jag ska iaf testa detta och se om jag hör någon skillnad.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2002/12/06 00:47:35
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2002/12/06 :  09:54:49  Show Profile Send Revisorn a Private Message
quote:
Originally posted by mangew

Ang. basen i klonerna. Jå visst har jag lite bummelbas om det är denna du menar. Vad jag förstått har flera av dem som byggt dem lite av detta. En del har testat längre basrör, vilket jag också ska göra.

Men i övrigt är det kanonhögtalare, blir diskanten bättre av polvändningen kan jag leva med lite bummel. Förhoppningsvis kommer mitt nya försteg och tillkommande balanserat kablage att kanske räta ut lite av detta.

Per100, hur polvände du dina då? Du satte + från filtret till - på elementet och tvärtom? Jag ska iaf testa detta och se om jag hör någon skillnad.



Hej

Har själv byggt klonen utan bummelbas och med polvänd diskant. Diskanten skall polvändas annars blir det en grop i frekvensgången vid delningsfrekvensen.

Bummelbasen tog jag bort genom att ha mer dämpmaterial i lådan. Det är viktigt att man inte bara sätter dämpmaterial längs väggarna utan får ut det i mitten av lådan. Mina kloner är stagade så stagen kan bära upp dämpmaterial. Om man inte har stagat kan man via elementhålet spänna upp en nylonlina under basen och då få ett stöd för att hålla upp dämpmaterialet.

/Björn
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/12/06 :  10:07:29  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by mangew

Ang. basen i klonerna. Jå visst har jag lite bummelbas om det är denna du menar. Vad jag förstått har flera av dem som byggt dem lite av detta. En del har testat längre basrör, vilket jag också ska göra.

Men i övrigt är det kanonhögtalare, blir diskanten bättre av polvändningen kan jag leva med lite bummel. Förhoppningsvis kommer mitt nya försteg och tillkommande balanserat kablage att kanske räta ut lite av detta.

Per100, hur polvände du dina då? Du satte + från filtret till - på elementet och tvärtom? Jag ska iaf testa detta och se om jag hör någon skillnad.



Jag polvände ungefär som du säger. Att jag säger ungefär är därför att om man "bara" skiftar poler på utgången från filtret till ingången till elementet, så kommer "kjedjan" med två kondensatorer och ett motstånd hamna spegelvänt. Men enligt vissa har detta ingen betydelse. Titta på min länk ovan (jag vet, det är en 14 sidor lång pdf) men om du kopplar som i figur 14 så får blir polvändingen rätt. Figuren kan inte misstolkas.

Håller med om att det är en kanonhögtalare. Vad gäller bummelbasen har jag provat nästan allt, inget hjälper. Andra kablar, annan längd på basreflexröret, annat lyssningsrum (släpat dem till en polares hus med bra aukustik), andra förstärkare, annan cd, andra spolar, spikes, placering etc etc. Det konstiga är att lågbasen , tex 20hz - 30hz är närnmast perfekt vilket lättast kan höras/kännas med orgelmusik av tex bach.

Det nästan sista jag gör nu är att spela in dem riktigt ordentligt. De är spelade över 200h, men minst 100 h av detta genom koppling till en svagare förstärkare. Nu skall jag hårdköra dem minst 100h med en kraftig förstärkare. Har läst om folk som fåttt ljudförbättringar de två första åren, och fortfarande hör förbättringar, oklart dock om detta gäller bummelbas.

Någon tipsade om att diskanten blir bättre om man parallellkopplar MIT RTX kond på 0.01uf över kond i diskanten. Skall nog testa detta. Har hittat ett ställe i USA som har vettiga priser på dessa.

mvh Per S

Edited by - Per100 on 2002/12/06 10:12:09
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/12/06 :  10:11:12  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by Revisorn

quote:







Bummelbasen tog jag bort genom att ha mer dämpmaterial i lådan. Det är viktigt att man inte bara sätter dämpmaterial längs väggarna utan får ut det i mitten av lådan. Mina kloner är stagade så stagen kan bära upp dämpmaterial. Om man inte har stagat kan man via elementhålet spänna upp en nylonlina under basen och då få ett stöd för att hålla upp dämpmaterialet.

/Björn



Tack för tipset , Revisorn.

mvh Per S
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/06 :  10:29:05  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tackar oxå för tipsen, nu kan man mickla på liten under helgen.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/12/06 :  10:39:21  Show Profile Send Per100 a Private Message
Revisorn, vad har du använt för dämpmaterial. Densitet? Tjocklek? Mängd i mitten?

mvh
per
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000