HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan man vara audiofil utan skivspelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/08/17 :  18:04:00  Show Profile Send Adagio a Private Message
Tvärtom, användarvänligt. Det är själva handhavandet som utgör en så stor del av njutningen. Föresten lyssnade jag på en cd-skiva idag, för första gången på ca tre månader...GÄÄSSP! Byt låt...njae visst det låter ju bra, musikvalet gillar jag men så tråkigt det blivit. Slängde på en Verve med Stan Getz... nice och den spelades ändå in och trycktes ´55.
Jag reflekterade över hur trist cdljudet var och det faktum att jag har en CD-spelare för 55.000kr ett stereopar signalkablar för 17.000kr, ca 700 skivor som numer aldrig spelas. Man kanske skulle sälja rubbet. Men sen skulle jag säkert ångra mig.
Jag har märkt att all min musik på CD utgörs, med några få undantag, av musik från ca ´90 och framåt. Musik som säkert är svår att finna på vinyl. Vinyl-samlingen utgörs av allt innan ´90, dvs klassiskt och jazz från ´50 ´60-tal, rock från 70-talet och början av 80, pop och synth från det glada 80-talet till en bit in på nittiotalet.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/08/17 :  18:28:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Adagio: Tänk så olika man kan tycka! Själv tycker jag att cd-skivor låter allt annat än tråkigt, men det beror ju så klart på vilka skivor man menar. Jag vidhåller dock att vinyl är klumpigt och omständligt, men visst kan jag förstå de som tycker det är en del av njutningen. Det tycker inte jag, att byta låt tex ska vara smidigt vilket det inte är när LP-skivor snurrar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/08/17 :  23:05:13  Show Profile Send Adagio a Private Message
Tyvärr så är det så just nu för mig iaf, hoppas nyhetens behag bedarrar innom kort annars måste jag avsäga mig CD-formatet.
Nejvars, så illa kan det inte bli, hoppas jag.
Kan man vara Audiofil utan att ha en skivspelare? Ja, "ignorence is blizz".

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/08/18 :  08:55:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
"ignorence is blizz".


I mitt fall handlar det inte om ignorans utan om ett medvetet val.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2007/08/18 :  19:19:36  Show Profile Send Svante F a Private Message
Det verkar som att skivbolagen (se t.ex. Warners återutgivningar www.becausesoundmatters.com) börjar gå tillbaka till LP-formatet som audiofilformat.
Om de bara hade insett att detta är 2000-talet och gett ut lite DVD-Audio eller SACD-titlar istället så hade kanske behovet av vinylsvarv känts mindre.

Personligen tycker jag att det saknas något i CD-ljudet (hur välmastrad den än är).T.ex. luftigheten i diskanten, mikrodetaljer, 3-D. Just dessa saker tycker jag vinylen är bättre på. Detta har orsakat ett återfall i vinylträsket för min del sedan ett par år tillbaka.
Nu har dock intresset sjunkit igen såpass att jag funderar på att sälja spelaren. Dels har jag tröttnat på handhavandet, dels börjar jag tycka att vissa begränsningar i vinylljudet är ganska tråkiga i längden. Man saknar digitalformatens basåtergivning och renheten i ljudet mm.
Typiskt -just när de släpper en grym 180 gramsvinyl av Steely Dan - "Aja". Kanske måste behålla svarven ändå

oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703

Edited by - Svante F on 2007/08/18 19:22:41
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/08/18 :  19:42:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Man saknar digitalformatens basåtergivning och renheten i ljudet mm.
Va? Du får ge dig in i vinylhandhavandet igen och trimma till tonarmen. Så skall det inte vara.

Det var en intressant artikel som länkades in till oss för någon vecka sedan. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62382&SearchTerms=artikel

De fem fallen som artikelförfattaren utvärderade visade att CD-mediat inte kunde prestera i närheten av de teoretiska prestanda som det har. I alla fem fallen presterade CD-mediat sämre än motsvarande vinyl utgivning. Man skall akta sig för att dra för stora växlar på denna artikeln eftersom det saknas ganska mycket information om hur mätningarna gått till. Men jag tycker att man åtminstone kan konstatera att det är en intressant observation.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/08/18 :  21:43:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vinyl borde tillhöra det förgångna p.g.a handhavandet men det är ju bara min åsikt. Ljudet är säkert bra i många fall men eftersom det finns massor av cd-skivor som också låter mkt bra och eftersom handhavande och förvaring är ljusår bättre än för vinyl är valet enkelt, för min del i alla fall. Men visst, man kan ju ha bägge formaten om man har råd och plats.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2007/08/18 :  22:10:12  Show Profile Send Svante F a Private Message
quote:
Man saknar digitalformatens basåtergivning och renheten i ljudet mm.

Va? Du får ge dig in i vinylhandhavandet igen och trimma till tonarmen. Så skall det inte vara.



Tack för tipset, men jag tror den är hyfsat bra inställd.Rega brukar ju sägas vara "plug & play". Annars får jag skylla på butiken(De installerade pickupen och trimmade in allt)

Detta är väl också ett exempel på ett av vinylens problem. Det är så många olika faktorer som ska till för att det ska vara optimalt.
Det låter fantastiskt OM pressningsserien inte är för stor,OM man lyckas hitta rätt bland alla olika pressningar, OM skivan är ren och inte har spelats för många gånger, OM nålen inte är för sliten, OM armen är rätt inställd, OM RIAA-förstärkaren är rätt elektriskt anpassad till pickup'en o.s.v.
Negativ? Jag?
Jag undrar bara ibland om det är värt allt besvär.Jag är nog för lat för att vara vinylfantast




oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/08/18 :  22:31:46  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Vinyl borde tillhöra det förgångna p.g.a handhavandet men det är ju bara min åsikt. Ljudet är säkert bra i många fall men eftersom det finns massor av cd-skivor som också låter mkt bra och eftersom handhavande och förvaring är ljusår bättre än för vinyl är valet enkelt, för min del i alla fall.
Handhavandet och förvaringsutrymmet som krävs är ju nästan lika för cd-skivor och för vinyl. Den stora skillnaden kommer när man lagrar allt på hårddisk. Det fysiska förvaringsutrymmet för en enskild skiva = 0! Flexibiliteten i handhavandet är dessutom oändligt mycket större.

Enligt min mening har vinyl ett berättigande i form av ett annat ljudlagringssystem (analogt) medan cd-skivan börjar kännas totalt onödig i förhållande till hårddiskalternativet med EXAKT samma musikinnehåll. Och tänkt vad mycket bättre för miljön!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2007/08/19 :  01:41:23  Show Profile Send Fyhr a Private Message
"Enligt min mening har vinyl ett berättigande i form av ett annat ljudlagringssystem (analogt) medan cd-skivan börjar kännas totalt onödig i förhållande till hårddiskalternativet med EXAKT samma musikinnehåll. Och tänkt vad mycket bättre för miljön!"

Lite intressant poäng det där, som något leder mig något off topic.

Jag har en hel del CDskivor, har ett par gånger tänkt tanken att skaffa en squeezebox och lagra allt på hårddiskar, men jag har aldrig och tänker nog aldrig köpa musik att ladda ner. Förutsatt att det inte är en otroligt speciell artist som enbart ger ut sin musik på det viset. Jag menar visst man kan backuppa i all oändlighet hos diverse företag för ***kr/mån men varför, när det är så otroligt mycket mer givande att åtminstone ha CDfodralet med tillhörande häfte (som ytterst gärna får vara signerat).

För att inte tala om vinyler, var bara så illa tvungen att köpa The Division Bell med Pink Floyd på vinyl idag, såå mycket häftigare det omslaget är i storformat jämfört med CDn :D
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/08/19 :  08:28:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Detta är väl också ett exempel på ett av vinylens problem. Det är så många olika faktorer som ska till för att det ska vara optimalt.
Det låter fantastiskt OM pressningsserien inte är för stor,OM man lyckas hitta rätt bland alla olika pressningar, OM skivan är ren och inte har spelats för många gånger, OM nålen inte är för sliten, OM armen är rätt inställd, OM RIAA-förstärkaren är rätt elektriskt anpassad till pickup'en o.s.v.
Negativ? Jag?



Vem har sagt att det är enkelt? Vinyl har ett handhavande som är ganska omständigt. Det är inget att hymla om. Så är det och det är väl det som delar oss i två läger. Några med mig tycker att handhavandet är rogivande och en del av lyssningen, andra tycker att det är besvärligt.

Det är väl helt OK att vi tycker olika. Men vad det gäller återgivning så pekar mycket på att vinylen är strået vassare. Är det den bästa återgivningen man strävar efter så är det vinyl som gäller. Då får man handhavandet på köpet.

Svante, jag skickar dig ett PM med lite tips till din P3'a.

Nu kommer hårddiskavspelningen och knaprar in på CD-skivan. Det är utan tvekan så att Hårddiskavspelning också delar oss i för och emot. Det gör att diskussionerna kan fortsätta...

quote:
...när det är så otroligt mycket mer givande att åtminstone ha CDfodralet med tillhörande häfte (som ytterst gärna får vara signerat).

För att inte tala om vinyler, var bara så illa tvungen att köpa The Division Bell med Pink Floyd på vinyl idag, såå mycket häftigare det omslaget är i storformat jämfört med CDn :D


Ja, det är en aspekt. Jag uppskattar också att bläddra och läsa på konvoluten när jag lyssnar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/08/19 :  09:16:15  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Handhavandet och förvaringsutrymmet som krävs är ju nästan lika för cd-skivor och för vinyl.


Det håller jag inte med om. LP-skivor kräver mer utrymme än cd-skivor vid förvaring och att byta låt är en ren plåga med vinyl IMO. Snabbspola framåt går heller inte och knaster kan bli ett problem.

Hårddiskavspelning är för mig bara ok när jag tex vill kunna spela en massa låtar i rad utan skivbyte, tex på en fest. DÅ är det smidigt, annars vill jag kunna titta i konvulutet under lyssning och ha känslan av att jag lyssnar på en SKIVA, inte en hårddisk.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/19 :  10:02:21  Show Profile Send Lech a Private Message
Topic
quote:
Kan man vara audiofil utan skivspelare?

Ja det kan man, men varför?

Blanda och ge,Vinyl,CD,HD,Satellit,......
Musiken är lika bra,återgivningen lite olika ....
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/08/19 :  10:27:00  Show Profile Send Adagio a Private Message
Man kan ju argumentera för och mot hur länge som helst.
Handhavnde mm kan ju ses både som ett roligt pyssel eller ett gissel.
Vi är ju olika, men om man med audiofil menar att man vill ha högsta möjliga musikupplevelse hemma tror jag att man svårligen kan bortse från att en riktigt bra vinylrigg spelar bättre än i stort sätt alla CD-spelare, SACD mfl.
Jag tror (förhållandevis) rätt få personer har hört en riktigt vältrimmad och exklusiv vinylrigg, jag hade det inte iaf.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/08/19 :  10:39:51  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Jag spelar till 99% LP när jag lyssnar på musik,
Men om jag lyckas med att föra över CD till hårdisk och spela uppmusiken via ett bra ljudkort och bra programvara så kommer det att vara ett kompliment i framtiden.

Se vidare denna tråd på slutet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51233

Gillar trådens sista ord från "stormen",
vem vet kanske tråden får nytt liv?

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2007/08/19 10:47:55
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/08/19 :  11:09:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
svårligen kan bortse från att en riktigt bra vinylrigg spelar bättre än i stort sätt alla CD-spelare, SACD


Det beror ju på. Vissa skivor låter bättre på CD än på vinyl och vice versa. Tex Paul Simons återutgivna katalog, som låter utsökt bra på CD, har jag läst låter inte lika bra på vinyl. Det går inte att generalisera och säga att "vinyl låter bättre än cd" och tvärtom. Det beror på hur bra producerat och mastrat källmaterialet är.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/08/19 :  11:22:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Man kan ju argumentera för och mot hur länge som helst.
Handhavnde mm kan ju ses både som ett roligt pyssel eller ett gissel.
Vi är ju olika, men om man med audiofil menar att man vill ha högsta möjliga musikupplevelse hemma tror jag att man svårligen kan bortse från att en riktigt bra vinylrigg spelar bättre än i stort sätt alla CD-spelare, SACD mfl.
Det har du rätt i. En välinställd vinylrigg spelar på ett helt annat sätt än något av de digitala formaten. Vissa tycker att det är nyansskillnader, andra tycker att det är som natt och dag. Det är upp till var och en att avgöra. Men skillnaden finns där.

quote:
Jag tror (förhållandevis) rätt få personer har hört en riktigt vältrimmad och exklusiv vinylrigg,...

Återigen slår du huvudet på spiken Adagio. Det finns få butiker i vårat avlånga land som kan något om vinyl i dagsläget. Det är hemma hos vinyl-entusiaster som man kan få en chans att lyssna på den fulla potentialen av en välinställd vinylrigg.

Jag har varit hemma hos en vinyl-entusiast som nu börjar hoppa över CD-mediat helt. Han kör vinylriggen och hårddiskuppspelning. Frågan är om inte det blir fler som gör det framöver. Jag har funderingar åt det hållet också.

En sak kan man nu med säkerhet lägga fast. När CD-lobbyisterna förklarade att vinylmediat var dött under 80-talet så sköt de sig ordentligt i foten. Det är jag ganska tacksam för.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2007/08/19 :  11:29:50  Show Profile Send Svante F a Private Message
quote:
Men vad det gäller återgivning så pekar mycket på att vinylen är strået vassare. Är det den bästa återgivningen man strävar efter så är det vinyl som gäller. Då får man handhavandet på köpet.



Strået vassare än CD kan jag hålla med om.
Däremot rankar jag DVD-A /SACD högre än Vinyl.
Om allt fanns på högupplöst digitalt skulle
jag aldrig ha köpt en vinylsvarv.

oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/08/19 :  11:37:39  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
""""Däremot rankar jag DVD-A /SACD högre än Vinyl.
Om allt fanns på högupplöst digitalt skulle
jag aldrig ha köpt en vinylsvarv."""""""


Håller inte med en sekund men det är min uppfattning så jag kommer att hålla mig till det svarta "guldet" när jag vill lussna på musik.

När jag vill lyssna/se på häftiga effekter och film så duger digitalmediat så länge jag kan få ut en stereosingnal från dom glänsande skivorna.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/08/19 :  11:37:46  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Men varför ska man hålla på med teknik som kräver en massa inställningar? Om det gör mig till en icke-audiofil så är jag faktiskt väldigt nöjd med det.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/08/19 :  11:41:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Det beror ju på. Vissa skivor låter bättre på CD än på vinyl och vice versa. Tex Paul Simons återutgivna katalog, som låter utsökt bra på CD, har jag läst låter inte lika bra på vinyl. Det går inte att generalisera och säga att "vinyl låter bättre än cd" och tvärtom. Det beror på hur bra producerat och mastrat källmaterialet är.


Matte, du har rätt. Det finns både dåliga och bra inspelningar och mastringar på alla format.

Om du kommer ihåg inledningsfrågan som Nin startade denna tråd med så har han gjort många jämförelser och i 80-90% av dem har vinylen varit det ljudmässigt bättre formatet. Det är inte bara Nin som gjort denna reflektionen. Det mesta idag tyder på att vinyl är ett säkrare format att hålla sig till om man vill nå ritkigt bra ljudåtergivning.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/08/19 :  11:43:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Svar ja på Topic!
Handhavandet gör att jag aldrig kommer att köra vinyl igen.
Och jag har inte haft någon skivspelare sedan 1991.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/08/19 :  11:46:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Men varför ska man hålla på med teknik som kräver en massa inställningar? Om det gör mig till en icke-audiofil så är jag faktiskt väldigt nöjd med det.


Vilken skön kommentar! Den håller jag helt och hållet med om. Det handlar ju egentligen inte alls om teknik. Det handlar om huruvida musiken man lyssnar på kan förmedla känslor. Man kan få alldeles tillräckligt med "ståpäls" av vilket format som helst.

På Stockholmsmässan för några år sedan fastnade jag framför en kille som demade avspelningsutrustning för vinylkakor. Det lät sagolikt bra och jag njöt mer och mer för varja skiva han lade på. Det slutade med att jag blev sittande där en bra stund.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/08/19 :  14:38:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Om du kommer ihåg inledningsfrågan som Nin startade denna tråd med så har han gjort många jämförelser och i 80-90% av dem har vinylen varit det ljudmässigt bättre formatet. Det är inte bara Nin som gjort denna reflektionen. Det mesta idag tyder på att vinyl är ett säkrare format att hålla sig till om man vill nå ritkigt bra ljudåtergivning.



Visst låter många moderna cd-skivor tyvärr sämre än sina vinylmotsvarigheter! Trist nog och troligen helt onödigt, beroende på korkade "mastrare" och skivbolagsbossar.

Men det finns så pass många cd-skivor som låter bra att cd ändå är ett "säkert" format att använda. Själv har jag minst 1.500 cd-skivor med bra ljud. Har tex många utgivna av bolaget Rhino, vilka nästan alltid ger ut eller återutger skivor med kanonljud.

Och eftersom cd är helt överlägset vinyl hanterings/handhavandemässigt väljer jag det. De vinyler som låter bättre än cd hade jag dock gärna ägt, och har tack vare bland annat "nin":s tester/jämförelser funderat på att köpa mig en vinylspelare. Men som sagt, jag har mycket svårt för klumpigheten i hantering och förvaring...men jag har inte bestämt mig 100 % än.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/08/19 15:09:57
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/19 :  15:24:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
klumpigheten i hantering
Verkar vara ett mantra som återupprepas gång på gång. Jag tycker så här: Det är en ren vanesak.

När jag växte upp fanns inget alternativ. På den tiden hanterade man vinylen hur säkert som helst och prickade låtarnas början exakt med ögonmått. Jag tycker än idag att det inte är så stor skillnad egentligen. Sätta igång en LP och en CD går ganska exakt lika snabbt om man är van tror jag. En skillnad är att man inte kan "zappa" mellan låtarna på vinyl. Det kan tyckas vara en nackdel men för mig kan det verka tvärtom, att man lugnar ner sig ett par snäpp och lyssnar på en hel (halv ) skiva i stället.

Men de usla CD-fodralen har jag aldrig kunnat med. Små, ömtåliga, bökiga - de blir aldrig konstverk, som en del vinylfodral kan bli!

Numera hanterar jag i princip allt digitalljud från datorn. Det är verkligen bekvämt, jag saknar inte CD-skivorna ett dugg. De får mestadels stå kvar i hyllorna. Men zappnings-hysterin blir ju inte bättre precis. Nästa artist är bara ett par musklick borta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000