HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur gör studiosarna vid mixningen ex vis 20/100hZ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/20 :  22:29:39  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag har hör att man vid produktioner av musik i studios kör mono under en viss frakvens, jag kommer inte ihåg vid vilken frek de brukar köra mono men jag har för mig att det har att göra med att vi kan lokalisera i rum ner till 30hZ och där av kör de mono under 30hZ.
jag kanske är helt ute och cycklar nu men är det någon som hört liknadnde info så får ni gärna till rättavisa och komma med fackta så jag kan förstå lite mera ingående över detta nya frågetäcken
Köra mono för egen del under 30hZ ????

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/06/20 :  23:56:47  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
jag kanske är helt ute och cycklar nu men....

Så gjorde man tidigare d.v.s vid graveringen men inte vid mixningen. Vad man gjorde för att underlätta graveringen var att man mixade basinstrument typ kontra och el-bas in i mitten av ljudbilden för att på så sätt underlätta för graververktyget. Man brukade monokoppla basen vid graveringen under 150 hz och i bland lägre. Idag förekommer inte det eftersom alla som har vinylspelare ändå har en speciell stereo-pickup. Förr i början av 60-talet hade många kvar sina monopickuper som var styva i djupled och därmed kunde förstöra stereograveringen.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/21 :  19:59:45  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Nu när jag tänker efter lite så har jag för mig att:::
Det var någon skarpt kunnande person som körde mono på sina två subbar som han hade en till höger och en till vänster, han körde dem från 30hZ och neråt i mono för att rummet gör att det funkar bättre med mono under 30hZ.Alltså med rummet inverkan så kan man lokalisera ner till 30hZ medanst utomhus kan man lokalisera typ cirka: 80-120hZ någon ting i den stilen.
Det grundades på vetenskapliga tester som de hade gjort.
Någon annan måste ju ha hört detta tycker jag, jag fick denna info av en mycket kompotent snubbe som är studiotekniker och väldigt duktig på akustik i rum.
Hoppas ni förstog lite bättre denna gång

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2007/06/21 20:00:52
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/06/21 :  22:06:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kör själv i mono med två subbar och jag delar dom vid 50Hz. Skälet till att jag delar vid 50Hz är att mina golvare inte går så långt ner i frekvens med full nivå. Man kan inte heller längre höra någon riktning på basen. Jag har ju givetvis mätt lyssningen så att den är korrekt, åtminstone i stereo. Det finns också ett annat skäl till att mina två subbar går i mono. Det är att dom har lite olika undre gränsfrekvenser.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/21 :  22:11:43  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Äntligen någon fler som hakar på i detta konsiga ämmne

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000