HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jaha, då var man Krell-ägare då...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/18 :  09:02:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Något av fin hifi's gyllene ägg kommer få en bostad i mitt rack under kvällen. Ska åka och hämta ett Krell KSA 150 nämligen... Har läst om det och det verkar vara något i hästväg, åldern till trots.

Man får väl anta att det är skaplig kvalitet på bygget och hoppas att det är några år kvar på steget...

Kommer sno ihop det med min Yamaha DSP AZ2 till at börja med så får vi se om det kanske kan bli ett finare försteg senare (med 5.1 givetvis).

Kommer att bli riktigt roligt att höra vad som händer med ljudet...
Dock är jag aningens orolig för värmeutvecklingen då min möbel inte är direkt jättebra ventilerad... Men det märker man ju. 2x150 watt i klass A lär bli som en liten öppen spis!

I värsta fall får han stå på golvet och lufta sig. Inte ens säkert att jag får in besten i möbeln med tanke på vikt och storlek...

Amerikansk hifi är i sanning monumental, har de byggt steget av bly månne?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/06/18 :  10:22:52  Show Profile Send B-200 a Private Message
separat monoblocksställ får du nog ställa den på så den får luft. Annars finns bara två saker att säga: 1. grattis 2. jag är avundsjuk.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/18 :  10:38:56  Show Profile Send OcA a Private Message
Är helt uppe i varv själv... Kunde knappt sova inatt! Tjejen, som följer med och är bärhjälp, är inte lika glad, hon tyckte steget var riktigt fult, men det skiter jag i!

Känns som julafton!

Angående ventilationen kan man ju lösa det med ett antal datafläktar av tyst modell men det känns jävligt meckigt och osäkert... Bäst är, som du säger asmov66, att köra monoblockställ. Men så länge får den stå på mattan framför stereomöblen...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/06/18 :  10:39:51  Show Profile Send B-200 a Private Message
funkar jättebra så länge bara du inte har plastmatta på golvet ;)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/18 :  10:42:08  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Den där bör ventileras mer än väl... se till att det kommer in luft under den med...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/06/18 :  10:52:31  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Tidigt 90-tal hängde jag jeansen över en KSA 150 på natten innan vi skaffade torktumlare...

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/18 :  11:01:48  Show Profile Send OcA a Private Message
Hi Fi Consult -> *ASG*

Har ekparkett, kanske kan bli glödbrand...

Tanken var att ställa steget på en stenplatta framför TV möbeln så länge. Då borde det komma in luft under steget iom att steget står på fötter som ska vara anpassade för lufttillförseln. Hade inte tänkt ställa det på mattan iaf!

Får fnula på ny TV bänk med andra ord. Problemet är att jag inte kan hänga upp TV'n på väggen eftersom jag har en stor fondvägg i tyg bakom TV'n... Bänken ska alltså vara välventilerad och palla med ca 120-130 kilo i tyngd samt ha plats för en TV längst upp. Vad finns som inte kostar en halv månadslön? Bygga själv vore trevligt, men då får jag operera bort tummarna ur handflatan först...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/06/18 :  11:08:11  Show Profile Send guy gadbois a Private Message

quote:
Har ekparkett, kanske kan bli glödbrand..


Ställ den heller inte på en torvmosse...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/18 :  11:19:26  Show Profile Send OcA a Private Message
Noterat, guy gadbois!

Får leva med att det ser lite knasigt ut, men jag kan inte hitta en hifimöbel som passar...
Enligt Krell ska det vara 20 cm luft mellan steget och eventuell möbel åt alla håll utom botten på steget, är inte världsenkelt att hitta. Sen ska ju Yamahan in, sedan CD'n och sedan DVD'n samt TV'n ovanpå! Jösses... Får väl ta fram tumstocken och åka till Bauhaus och handla...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2007/06/18 :  11:20:47  Show Profile Send Staffan a Private Message
Jula säljer kraftiga gummiklossar som du kan ställa det
på så du får bra cirkulation.
Tror det var till släpkärror.
Har köpt sådana själv och det funkar utmärkt.

Mvh
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/06/18 :  11:26:56  Show Profile Send nahoj a Private Message
Hehe känner igen känslan när det vankas nytt, grattis och hoppas du blir nöjd
Bjud gärna på lite bilder sedan med

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/18 :  11:35:18  Show Profile Send Marc a Private Message
Spännande! Rapportera hur det låter!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/06/18 :  11:39:35  Show Profile Send B-200 a Private Message
för ventilation underifrån=en tegelsten under varje fot.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/18 :  12:08:47  Show Profile Send OcA a Private Message
Rapport kommer! Tyvärr har jag rent ut sagt usla signalkablar från för till slutsteg, men det funkar ju iaf... Får gräva i plånboken och se om jag kan frambringa en vettigare snok framöver. Känns nu lite som att köra regummerade däck till Ferrarin...

Tack för tipsen om ventilation! Tur att jag och tjejen inte bor ihop (ännu), för tegelstenar under slutsteget hade nog gjort mig väldigt singel om vi hade delat hemvist...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/18 :  12:19:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är VÄLDIGT bra att ha bagage med sig in i ett samboförhållande! Mycket svårare att itnroducera...vad jag har förstått. Jag är lyckligt lottad...

Kul med Krell!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/06/18 12:19:15
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/06/18 :  12:19:23  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Finns inget bättre än när man får en ny pryl och sen det näst bästa är blicken från tjejen... haha går inte beskriva, jag hoppar runt som det vore julafton och hon tycker jag är helkonstig.
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2007/06/18 :  12:19:59  Show Profile Send jiha a Private Message
På tal om värme!


Grattis!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/18 :  12:58:36  Show Profile Send nin a Private Message
Grattis! Nu blev jag lite avis. Vore kul att ha en Krell i andra uppsättningen.
Hur gammal är den och vad brukar den ligga på? Så man kanske kunde få sig en Krell med
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/18 :  13:39:09  Show Profile Send OcA a Private Message
Snyggt med stekpanna! Går nog att ordna med Krell också...

Steget bör vara från -91 ungefär... Har sett dem gå för lite olika pengar, men mellan 10-20k beroende på skick osv tror jag man får lägga. Närmare 20 än 10 dock... Tack och lov fick jag en riktigt bra deal med killen som säljer. Han hade fått så många svar, eller "mailvänner" som han kallade det, så vi byter min REL sub rakt av mot steget... Tycker det är en rätt bra deal. Han ringde igår och frågade hur intresserad jag var, så jag sa att jag kan komma och hämta det imorrn om du tar min sub i byte - ja, var svaret på det.

Så jag är nöjd och hoppas att han blir det med!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/06/18 :  15:11:04  Show Profile Send B-200 a Private Message
kan ju sprejmåla tegelstenarna i valfri färg ;)


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/06/18 15:11:20
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/06/18 :  21:41:23  Show Profile Send arcam a Private Message
Oca hade varit kul om du kan visa någon bild.
Lycka till med steget...krutpaketet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/18 :  23:39:52  Show Profile Send mayro a Private Message
brummade inte den stärkaren?? Är detta ok nu?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/06/18 :  23:52:30  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
AVUNDSJUK

Tänk bara, 2x150 Watt i Klass A, det är 10 (tio) ggr mer Klass A watt än min lilla Marantz Esotec PM-4...

Eftersom familjebudgeten inte tillåter ett Krell-steg så får jag väl försöka med steroider eller växtgödning på min lilla PM-4.

Hur som helst, Oca, Grattis (med lite avundsjuka i tangentbordet)

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/19 :  00:31:08  Show Profile Send OcA a Private Message
Jo, det brummade, men det fixades genom att byggla pin 1 och 3 på XLR kontakten. Stod så i manualen kom säljaren på och då försvann brummet.

Har inte kopplat upp det än... Bor i lägenhet och kom hem klockan 24.00... Suck...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/19 :  12:44:17  Show Profile Send OcA a Private Message
Har kört ett par timmar nu och jag säger bara:

Jösses!

Det är skillnad på skit och pannkaka!

En hel armé med detaljer, en bas som är som huggen ur sten och kraft som aldrig tar slut.

Känns bara som steget rycker lite på axlarna när man manglar på så in i h-e! "Äh, är det det bästa du kan? Ge mig MER!!" är ungefär hur ljudet uppfattas.

Total kontroll i alla register, suveränt neutralt med ett litet, litet stänk värme och en klang som ligger ett par grader mer åt mörkt än ljust.

Det som förut bara var bludder i basen är nu suveränt detaljerat med en följsamhet som är rent otäck! Enda invändningen är att den kan vara lite för piffig i diskanten, men det skyller jag på min sura interconnect från Onoff för 200 spänn. Måste köpa ny signalkabel, för att använda sån skit till det här steget är bara fel...

EKK fick åka fram igen och köra en duell mot Straight Wire. Straight Wire lugnade ner diskanten lite, men det blev odynamiskt och odetaljerat, så EKK får fortsätta tjänstgöra.

Dynamiken är bara helt sjuk, det smällar till från ingenstans och luften bara dallrar...

Så på det hela taget låter steget som det ser ut. Stort, biffigt och tungt, men med stor finess och det dansar både med balettskor där det behåvs såväl som med stålhättekänga...

Grymt imponerad är jag iaf och subben, den saknar jag absolut inte...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/06/19 12:45:26
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2007/06/19 :  13:28:51  Show Profile Send overhang a Private Message
Oj det händer verkligen grejer hemma hos dig. Du saknar inte din bas?
Vilken vart den främsta vinsten av bytet från de integrerade stegen i dein yamaha gentemot denna krell.
/Patrik

P.S Lägg gärna upp lite bilder här eller i din medlemstråd.

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000