HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 nån som vet nåt om dessa högtalare? (peerless diy)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/06/16 :  15:01:46  Show Profile Send kvistarn a Private Message
http://www.blocket.se/vi/11518988.htm?ca=14_s

nån som vet om det finns en sån byggsats på nätet eller om det är helt eget?

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/16 :  15:21:44  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det ser ut som en egen konstruktion, som borde vara väldigt kapabel!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/16 :  15:56:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Element för en hel del mer pengar än han begär tror jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/16 :  16:11:23  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ja, ser ut som om basarna är 831727:or, diskanterna D27tg45 (eller PL45) och 5" mellanregister -dessutom med tillhörnde filter... bra pris!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/16 :  16:21:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
D27TG skulle jag (starkt) gissa på.

En minst sagt potentiellt kompetent burk!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/06/16 :  18:58:37  Show Profile Send kvistarn a Private Message
okok, pratade precis med han, dom är en egen konstruktion, 10" basar i ca 100l, 5"mellan, filtren är köpta på ljudia, nåt qlm färdiga.... det är ju det viktigaste nästan att det är bra filter eller? kan det funka bra ändå utan att ha mätt fram filter? är det ett bra köp även "utan" filter? svårt att ta fram ett eget uppmätt filter?
funderar på att åka dit med ett par egna högtalare imorn och jämföra...
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2007/06/16 :  19:05:10  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jo, elementen får vara hur bra de vill, men med ett färdigt "textboksfilter" som qlm kan räknas som, är väl oddsen rätt dåliga att det är "high-end" ljud. Kanske är han den som lyckas para ihop element och låda till JUST DETTA filter... men... ja ni vet.
Lyssna själv, som du sa.
Att bygga ett eget filter är inte gjort i en handvändning och kräver att du kan mäta upp vad du gör (iof är det väl beroende på vad du vill uppnå). Kanske kan du få hjälp av någon?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/16 :  19:14:02  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det är ett riktigt bra köp utan filter!

Faktum är att den där högtalaren kan bli väldigt bra om vi hjälper dig att pilla ihop ett filter. Skulle tro att de låtit långt ifrån vad de kan prestera med det skitfiltret de fått leva med. Räkna dock att filterkomponenterna kanske blir ett antal hundralappar - men det är verkligen värt det!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2007/06/16 :  19:15:33  Show Profile Send Larsen a Private Message
Håller med kappekoppen.
De ingående elementen är riktigt trevliga!

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/16 :  19:53:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Filtret kommer nog gå lös på över tusingen skulle jag säga.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/16 :  20:06:41  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det gör det nog.... men förutsättningarna är riktigt bra

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/06/16 :  20:16:13  Show Profile Send ILLY a Private Message
Frågade du något om hur lådan är byggd? Tänker på material, tjocklek, vikt samt om den är invändigt stagad.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/16 :  20:25:23  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Wnkla åtgärder, det finns lite volym "tillgodo" med den lådan om det skulle behövas

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/06/16 :  21:00:40  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Billigt för de grejorna, lådan ser fin ut den också.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/06/16 :  23:52:33  Show Profile Send kvistarn a Private Message
den är bra byggd skulle jag tro, stagad och proffslackad, tunga i mdf, att ett filter går på en tusing gör ju inte så mycket, om jag får lite hjälp med hur det ska se ut, det är ju kul också att greja med högtalare... blir att fara dit imornbitti:)

kan man beräkna filter med elementdata, lådvolym och baffelstorlek? eller måste det till en mätning?

Edited by - kvistarn on 2007/06/17 01:50:34
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/06/17 :  20:00:21  Show Profile Send kvistarn a Private Message
jahapp tillbaka från götet, de lät helt ok plats, och man ville ju inte gärna åka 50mil utan nåt med sig hem:) efter snabb utvärdering så låter de "likvärdigt" med mina swans diva 6.1, lite mjukare diskant, lite blötare bas, mycket "större" ljud, överlag låter de lite för ljust i mellanregistret, dock ska väl sägas att jag hört högtalare med liknande ljusa egenskaper (nya qln tex), dock är det inte i min smak... de är också stora, kanske för stora för det tilltänkta rummet,
så till mina funderingar, nya lådor behövs oavsett för de är i spån och ser lite halvdanna ut på närmre håll, göra mindre lådor? ta bort en bas? sidmonterad bas/ar? hur får jag till ett bättre filter? eller kanske byta dem mot något mindre vore enklare?
samtidigt är det kul med baskapacitet:D
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/06/17 :  20:09:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Bara för att lådorna är i spån behöver inte betyda att de är kass, finish är väl en anna sak. De kan ju i vilket fall användas som testlådor...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/17 :  21:47:40  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Spån behöver inte alls vara fel.

Delningsfiltret tar inte hänsyn till baffeleffekten idag och det ger en lite ljusare karaktär. Den "blöta" (sjukt utryck, men man fattar) basåtergivningeen
beror säkerliggen på dåligt avstämd basreflexlåda. Prova och täpp till porten provisoriskt, och ge det lite tid. Basen kommer vara betydligt mer musikalisk.

Basarna kan man ha på sidan, men det kommer minska effekttåligheten eftersom du bör sänka delningen till middbasen - som då får arbeta hårdare.

Är det ett litet rum kan du tom fundera på att göra det till 4 basmoduler och göra en 2-vägs topp till det.

Rikigt bra köp. Du kaan vara nöjd :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/17 :  22:05:40  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
ps.. såg att du funderade på att sälja elementen...

Fundera på varianten med 4 basmoduler och en 2-vägare. Riktigt billig delad lösning som visserliggen kräver elektroniskt delningsfilter och ett slusteg..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/06/17 :  22:28:18  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Sälja grejerna ?? Bara för du gjorde ett impulsköp måste du väl int också göra ett impulssälj.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/06/17 :  23:04:25  Show Profile Send kvistarn a Private Message
haha jo jag vet, har inte bestämt mig för nåt än dock, är sugen på att bygga o fräsa, ska fundera på vad som kan fungera, jag har ett 4 kanalsteg, hypex 4x180w, kan man göra nåt med det? ett elektroniskt filter, menar du till basmodulerna då? i 2-vägaren behövs väl fortfarande ett vanligt filter? kanske elementen är så vanliga att det finns mätfiler på dem?
antar att det är ganska svårt att göra om filtren för lite mörkare karaktär? har försökt läsa på om filterkonstruktioner men ögonen går ju i kors ganska fort får jag erkänna:)
å andra sidan om det går få till en bra 3-vägare så skulle de passa bra i hembion istället för swanarna, det är ca 22kvm...

rummet dom var tänkta till är på ca 14kvm... jag är mycket tacksam för all hjälp och input jag kan få:)
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/17 :  23:13:57  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Elektroniskt mellan basarna och topparna (som har passivt filter). Perfekt - du har ju redan ett steg!!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/18 :  00:09:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Fundera på varianten med 4 basmoduler och en 2-vägare. Riktigt billig delad lösning som visserliggen kräver elektroniskt delningsfilter och ett slusteg..
Bra idé.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/06/20 :  21:26:09  Show Profile Send kvistarn a Private Message
ang att filtret inte tar hänsyn till baffeln, om man gör en topplåda som i princip inte har någon baffel altså ser ut som en 8, altså att den följer formen på mellan och diskant precis? kan det göra att det låter mer "rätt"? hur fixar jag annars ett bra filter?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000