HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rundstrålande högtalare, vilka finns det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2007/06/21 :  17:52:59  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag är lite förvirrad... Vad heter de där högtalarna som Audio Concept hade tidigare, något knepigt tyskt namn...

Kollade på deras hemsida men kände inte igen namnet, har de bytt namn kanske?

Någon som vet vilka jag tänker på?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/06/21 :  18:01:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Inte MBL då antar jag, eller så tänker du kanske på ordet Radialstrahler ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2007/06/21 :  18:12:27  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
n0p,

vi har haft inne Deuvel samt Klangseulen, men de skiljer sig från MBL då dessa istället för en sfär har element som spelar mot en lins, - som sprider ljudet runt 360 grader.

Den "perfekta" ljudalstraren är dock sfären.


mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2007/06/21 :  18:49:05  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Några ord om rundstrålande högtalare och MBL eftersom de nämns här.

Till en början är diskussionen - direktstrålande eller rundstrålande högtalare - intressant. Ser gärna en sansad fortsättning angående detta.

Ämnet är mycket komplext och här finns båda olika skolor och teorier. Det finns definitivt mycket mer att säga om det än detta enkla inlägg. I slutändan handlar det dock om preferenser. Vissa gillar blondiner och andra brunetter.

Ljudkällor

Tar vi utgångspunkt i t.e.x en violinsträngs ljud "strålar" det ut i alla riktningar från instrumentet. En del av ljudet rör sig direkt mot lyssnaren och resten 360 grader runt i rummet där det slutligen reflekteras av rummets väggar etc. Hjärnan tolkar den sammansatta informationen och baserat på referens berättar hjärnan för oss om att detta är en violin, ett visst rum, en viss placering osv.

Högtalarprinciper

I fallet direktstrålande högtalarelement i hemmiljö "förloras" en del av informationen eftersom elementet inte kan återge den i alla riktningar så som violinen i exemplet gör. I basen är den "rundstrålande" men dess högre upp i frekvens vi kommer dess mera direktstrålande blir den. Här finns ofta ett behov för akustiska åtgärder för säkrat välljud eftersom kraftfulla reflexer ofta uppträder. Delvis kommer detta av att de flesta väljer för stora högtalare i förhållande till det rum de har. Med två högtalare skapar hjärnan ändå en "bild" av all den samlade information i rummet (direktljud och reflexer), och parametrar som djup och bredd mm gör upplevelsen mer eller mindre realistisk.

I fallet rundstrålande högtalarelement sprids ljudet (energin) 360 grader i rummet och problem med kraftfulla reflexer undviks. Framför allt är spridningsmönstret från en rundstrålande högtalare mera likt spridningen från instrumentet, - i det här fallet en violin, eller för den delen en större orkester eller en kör. Förutom en precis placering av instrumenten får man även en bättre förmåga att återge rummet mellan och bakom instrumenten. Högtalarna blir dessutom enklare att placera i rummet, och stereobilden blir mera homogen i större delar av rummet. En rundstrålande högtalare sätter mindre krav till akustiska åtgärder än vad en konventionell högtalare gör, eftersom energin fördelas runt om i rummet.



Angående MBL specifikt så har man valt en sfär (se bild) som alstrar ljud i alla riktningar, vilket är den ultimata lösningen och motsvarar väl hur violinen alstrade ljudet, - från en punkt och ut i alla riktningar. Man använder i kombination en separat sfär för diskanten och en för mellanregistret. Att bygga dessa element är en rätt så komplicerat historia, där många arbetsmoment och extrem noggrannhet ingår. Att bygga ett element tar fabriken 3 dagar, vilket säger en hel del om noggrannheten och arbetsmomenten som krävs. Gissningsvis tar ett ordinarie högtalarelement något mellan 3 minuter och 3 timmar att göra, - i jämförelse.

Sedan har man gjort det som alla högtalarkonstruktörer drömmer om att göra, - att bygga bort lådan. I denna lösning spelar elementen rakt ut i rummet, utan en bromsande eller påverkande låda. Resultatet blir mera energi och mera detaljer, vilket ger en mera realistisk upplevelse.

Alla högtalare (och produkter i övrigt) av olika tekniker kräver tillvänjning. Lyssna dock till rundstrålande högtalare om du har möjlighet, eftersom det ger en helt annan upplevelse än traditionella högtalare. Blunda och erfar den inneboende förmågan att få musiken att hänga i luften, som för rundstrålande högtalare är relativt oslagbar.

Att fundera på när vi t.ex definierar instrumentplaceringar vid lyssning i hemmiljö är kanske hur du tänkte när du senast var på konsert. Funderade du då på huruvida sopranen eller gitarristen satt perfekt i mitten, eller om diskanten var bra, osv. Tror inte det. Det som man kommer ihåg från konserterna är den samlade upplevelsen snarare än "konstgjorda" parametrar.


Vanliga missuppfattningar avseende rundstrålande högtalare.

- Inget pinpoint.
- För stor och diffus ljudbild
- Kräver akustiska åtgärder i rummet

Faktiska fördelar med rundstrålande högtalare.

- Enklare att få till i ett rum än konventionella högtalare. Energin fördelas bättre i rummet och det blir därmed mindre känslig var högtalarna placeras

- Förutom pinpoint även en bättre förmåga att återge rummet mellan och bakom instrumenten. Lättare att identifiera olika instrument i rummet. Bättre förståelse/upplevelse av inspelningsrummet och presentationen.

- Stereobild i större delar av rummet.


Mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev

Edited by - Audio Concept on 2007/06/21 19:03:28
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/21 :  19:17:59  Show Profile Send Stickan a Private Message
Carlsson har liksom bara nämnts i förbifarten så jag nämner dem igen:Carlsson.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/21 :  20:10:00  Show Profile Send Njord a Private Message
En bra och intressant redogörelse från Audio Concept. Exemplet med violinen kan jag förstå, men hur låter en trumpet med en rundstrålande högtalare? Eller ett brassband?
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2007/06/21 :  21:36:53  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Njord,

det är ingen egentlig skillnad från ett "ljud" till ett annat i meningen att ljudet kommer att söka sig i alla riktningar när det alstras.


mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/21 :  21:56:43  Show Profile Send Njord a Private Message
Tack för svar. En fråga till: Om högtalaren står mitt i rummet, hur upplever man det om man går runt densamma.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/21 :  22:02:30  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
det är ingen egentlig skillnad från ett "ljud" till ett annat i meningen att ljudet kommer att söka sig i alla riktningar när det alstras.
Vet inte om jag tänker fel nu men...om det inte vore någon skillnad, skulle det inte samtidigt beytda att det inte heller vore någon skillnad mellan en riktad och en rundstrålande högtalare? Alltså om ljudet som alstras alltid söker sig i alla riktningar?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/06/21 22:03:04
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2007/06/21 :  22:26:18  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Njord,

har inte provat det... :-) Du får komma in och prova...

Marc,

det är iofs korrekt, men ändå inte. Jag tror att ett riktad element kommer att sprida ljudet olika beroende på vilken frekvens det gäller. I basen är det "rundstrålande" men det blir mer riktad dess högre i frekvens du kommer.


mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2007/06/21 :  22:27:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Engelholm Audio,

jag menar typ sånt hära;

Jag är bara intresserad vad det finns för olika lösningar på detta. ordet "rundstrålande" kanske kan förädlas. Vet inte vad jag menar med det, jag menar nog högtalare som ser ut nått i stil med den bilden jag satte in ovan


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/21 :  22:49:53  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
det är iofs korrekt, men ändå inte. Jag tror att ett riktad element kommer att sprida ljudet olika beroende på vilken frekvens det gäller. I basen är det "rundstrålande" men det blir mer riktad dess högre i frekvens du kommer.
Jo, det är jag med på, det låter rimligt.

Men frågan är om inte detsamma i så fall gäller för den ursprungliga ljudkällan? Dvs att ljud vid låga frekvenser söker sig mer åt alla håll än ljud vid höga frekvenser...och i så fall..spelar det någon roll att en rundstrålande högtalare strålar ut de högfrekventa, mer riktade(?) ljuden lika mycket som de lägre frekvenserna?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/06/21 :  22:55:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Niklas Nord! Hade inte JBL ett slags rundstrålande högtalare under 70-talet?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2007/06/21 :  22:58:46  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

GCS kompis !
Ah jo, de finns väl typ två olika, jag skall se om jag hittar..
Fanns någon obskyr prototyp också.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2007/06/21 :  23:03:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Denna kanske;

http://www.lansingheritage.org/images/jbl/catalogs/1975-home/page07.jpg

eller denna http://www.lansingheritage.org/html/jbl/specs/home-speakers/1972-s109.htm

eller denna;

http://www.lansingheritage.org/html/jbl/specs/home-speakers/1988-s2.htm

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2007/06/21 23:09:34
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2007/06/21 :  23:11:33  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Marc,

jag tror att det blir en skillnad i hur rummet upplevs. Kan dock inte svara för alla rundstrålande högtalare. Men om jag håller mig till MBL's lösning, - en sfär så tycker jag att det verkar rimligt att en sfär i större grad motsvarar hur ljud alstras från en sträng, - ett instrument, en orkester, - i alla riktningar.

Jag har svårare att se hur ett konventionellt (tvådimensionellt)högtalarement i sig klarar samma sak, - lika bra vill säga.


mvh, Audio Concept


ps. som sagt, frågen är mycket intressant.

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/21 :  23:22:49  Show Profile Send Marc a Private Message
Ok, tack! Jag får väl komma in och lyssna helt enkelt.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/06/23 :  09:37:05  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Tjenis!

Hittade denna rundstrålande högtalare häromdagen.

http://www.warrengregoire.com/hifi-stereo-ikonoklast3.htm

recensioner med lite delade meningar:

http://www.dagogo.com/Ikonoklast3.html

http://www.tnt-audio.com/casse/ikonoklast3_e.html

/stefan

edit: tyrkfel

Edited by - Stefanolo on 2007/06/23 23:06:21
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/06/24 :  08:28:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Rundstrålande i all ära, förstår tanken i jämförelsen med violinen, men är det inte optimalt först då "rundupptagande" mikrofoner använts vid inspelningen? De flesta mikrofoner tar ju visserligen upp fasvända ljud (reflexer etc) men en inspelning med t ex 2 mickar borde väl återges korrekt med ett konventionellt högtalarpar? Eller tänker jag fel? Gör rundstrålande högtalare mer så att det fysiska lyssningsrummet försvinner och det inspelade lyssningsrummet framträder bättre?
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/24 :  10:21:34  Show Profile Send boombox a Private Message
Är ingen expert men huzzes resonemang låter mer logiskt när det gäller liknelsen med violinen. Rumsinformationen från inspelningen finns ju på skivan. Den blir ju återgiven även i hörlurar så där borde väl direktstrålande högtalare funka minst lika bra?

Enligt min personliga erfarenhet kan jag dock skriva under på Audio Concepts fördelar vad gäller
quote:
Energin fördelas bättre i rummet

och
quote:
Stereobild i större delar av rummet.


Kanske mer en fråga om smak, men jag gillar det
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/06/24 :  11:54:56  Show Profile Send marran a Private Message
Jag håller med om huzzes resonomang!

Jag tror att viktigare än rundstrålande vs direktstrålande är att man har konstant spridning i alla register, dvs att inte basen sprids mer än diskanten. Om spridningen är ojämn (som den är i de flesta högtalare) måste konstruktören försöka gissa vilken sorts rum högtalaren ska stå i när han gör klangbalansen.

Konstant spridning får man till exempel från rundstrålare, välkonstruerade dipoler (sprider som en åtta i hela registret) och vissa andra konstruktioner, som aperiodiska lådor.

läs gärna på linkwitzlab.com, där finns hur mycket som hellst att läsa, informativt och väldigt seriöst

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/24 :  12:05:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Rundstrålande i all ära, förstår tanken i jämförelsen med violinen, men är det inte optimalt först då "rundupptagande" mikrofoner använts vid inspelningen? De flesta mikrofoner tar ju visserligen upp fasvända ljud (reflexer etc) men en inspelning med t ex 2 mickar borde väl återges korrekt med ett konventionellt högtalarpar? Eller tänker jag fel? Gör rundstrålande högtalare mer så att det fysiska lyssningsrummet försvinner och det inspelade lyssningsrummet framträder bättre?

Jag tycker du har väldigt valida och goda synpunkter, Huzze.

Dessutom fungerar konventionella element så att spridningen är i det närmaste 360 grader "för låga frekvenser där låga är relativt membrandiametern". Man kan t.ex. konstruera en (traditionell) högtalare på ett sådant sätt att den "beamar" så lite som möjligt. Detta genom att välja mindre element som sprider mer sfäriskt. Vill man då ha ljudtryck får man öka på från en 2-vägare till 3-vägare, alternativ dubbla mellanregister.

Vad som är rätt och fel lägger jag mig inte i utan vill mest peka på tekniken och fysiken bakom det hela.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/06/24 :  12:11:45  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Du glömde lägga in en stor bild

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000