HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra ljud vid låg volym
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/19 :  23:41:24  Show Profile Send Marc a Private Message
Finns det några generella egenskaper som gör att en anläggning låter bra vid låga volymer?

Har märkt att min nuvarande anläggning briljerar som bäst när man vrider upp volymen lite, vilket ju funkar dagtid men är svårt kvällstid i en lägenhet. Vore därför intressant att höra om bra ljud vid låga volymer mest har med högtalarna eller förstärkaren att göra, och på vilket sätt?

Tack på förhand!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/19 :  23:56:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det har med dina öron att göra. Det enda sättet att få "bra" ljud vid låga volymer är att använda en eq.
"Problemet" är att våra öron är optimerade för att uppfatta röster vid låga volymer vilket gör att ex. basen inte hörs lika bra.
Det är inga små skillnader vi talar om, subjektivt kan en bra bit över 10 dB försvinna när man sänker volymen.

Det enda sättet att få "rätt" ljud är således att lyssna precis vid den volym som användes när skivan mastrades, allt annat ger en "eq effekt"

Många recievers har ju en "Night mode" eller liknande, allt det eq:ur upp basen för att kompensera för den låga volymen.

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/20 :  00:11:36  Show Profile Send Marc a Private Message
Intressant! Ja det är ju just basen som försvinner när man skruvar ner. Hade ingen aning om att det berodde på hjärnan men det låter ju logiskt när du säger det.

Då kanske jag ska ta och kika lite på Foobar's eq-funktioner iaf (har stängt av alla just nu).

Tack för infon!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/06/20 :  00:21:00  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Min erfarenhet är att förstärkare med låg motkoppling och högtalare med enkla eller inga delningsfilter generellt sett är bra på att spela lågt med bibehållen ljudkvalitet.

Snoogens
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/20 :  01:02:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Marc: Det är såvitt jag vet inte hjärnan det är "fel" på utan det har med öronens "fysiska" konstruktion att göra vilket innbär att kurvan är ungefär densamma för alla människor. Det är alltså inget som går att ex. träna bort.

Detta är välkänt (alla ljudtekniker känner förhoppningsvis till detta) och finns väl beskrivet i "Master Handbook of Acoustics" av Alton-Everest. Rekommenderas.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/20 :  01:09:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Loudnessfunktionen som finns på vissa förstärkare är tänkt att kompensera för detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/06/20 :  02:10:46  Show Profile Send TomasF a Private Message
Övergångsdist låter värst vid låg volym, så där bör klass-A ha fördelar.

Jag tycker personligen också att det låter bättre vid låg volym om anläggningen väl återger transienter. Det i sin tur beror (tycker jag...) bla på förstärkarens strömförsörjning och på om högtalaren är "faskorrekt".

En förstärkare med väldigt hög uteffekt måste volymreglera ner tex -80 dB (eller mer) för att spela på låg volym. Då bränns 99.99% av inkommande signal bort i en resistiv spänningsdelare vilket gör att förstärkaren måste hantera en mycket låg signalspänning - sämre signal/brusförhållande? - extra stora negativa aspekter med negativ motkoppling?

Vissa skivor tycker jag låter inte alls bra vid låg volym, det låter instängt, oengagerat och indirekt. Andra skivor låter jättebra trots likarat musikinnehåll. Jag tror att detta kan förklaras med skillnader i någon teknisk egenskap hos inspelningen men har INGEN aning om vad som skiljer inspelningarna åt. Någon som vet?

musikälskare
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/20 :  09:33:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Jag tror att detta kan förklaras med skillnader i någon teknisk egenskap hos inspelningen men har INGEN aning om vad som skiljer inspelningarna åt. Någon som vet?


Det kan bero på vilken volym skivorna mastrats/mixats vid. I en av de böcker om inspelningsteknik jag lästa för ett tag sedan så nämndes just att "fel" (=orimligt hög) volym är ett ganska vanligt misstag(författaren verkade tycka att det var höjden av inkompetens), det ger just effekten att inspelningen låter "fel" vid mer normala volymer och inte alls bra vid låga volymer.

I realiteten så är det ju alltid en kompromiss (är volymen för låg vid mastringen så kommer det ju låta fel om någon "drar på").
Men som jämförelse kan man tänka på att filmer enligt THX standarden ska mastras/spelas upp vid 80 dB (om jag inte minns fel).



Edited by - f95toli on 2007/06/20 09:57:35
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/06/20 :  09:50:49  Show Profile Send Blue a Private Message
En grej som klart inverkar enligt min erfarenhet är högtalarnas verkningsgrad. Lättdrivna = bra ljud även vid låga volymer.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2007/06/20 :  10:06:23  Show Profile Send dmr a Private Message
Jag anser att högtalarens koppling till rummet är av stor vikt vid lyssning vid låga volymer.
De bästa högtalare jag ägt för lågvolymslyssning är helt klart ett par Schmackhorn (hörnplacerade).


Edited by - dmr on 2007/06/20 10:06:51
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2007/06/20 :  15:14:47  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Intressant detta om man tänker på diskussioner om färgning, neutralt ljud och äkthet etc. En förstärkare som vid en viss volym återger en inspelning mest "naturtroget" (om man föreställer sig att det går att avgöra) kan, vid en annan volym, ge en "sämre" trohet mot orginalet än en förstärkare med en annan klangbalans/färgning.
Nån form av EQ framstår mer och mer som nödvändig.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/20 :  15:42:49  Show Profile Send marens a Private Message
Detta är intressant. Många lyssnar nog på lite lägre volym normalt än vad de ingående ljuden i naturen (om det finns någon sådan) skulle haft. Röster tex, låter nog betydligt lägre på den nivån de flesta spelar än de gör i verkligeheten hos någon som sjunger ut ordentligt.

Det som oftast avgör om en anläggning går att spela på lägre volym är hur bra högtalarna är. Högtalarna får inte maskera ljudet för mycket, frekvenser får inte sticka ut och överrösta eller ha svackor i för stor grad. Då kommer topparna att ta över och mycket av ljudet försvinner/skyms/maskeras. Rummet har inte lika mycket med saken att göra på lägre volym så länge man sitter hyffsat i närfält utan det är högtalarna som är största problemet normalt.

Sedan finns det den naturliga hörkurvan som ändras med nivå. Det är väldigt tydligt om man har en digitalt styrd volymkontroll där man kan vrida i små steg ända ner till min. Testa själva! Det är intressant. När man vrider ner så ändras den upplevda klangen, låga och höga frekvenser försvinner gradvis nerifrån och ljudet blir fattigare på övertoner mm. Mer och mer information försvinner tills man inte hör någonting längre. Lärorikt. Man inser lätt att med en sämre högtalare så skulle informationen försvinna i snabbare takt, vid högre volym.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/20 :  20:51:23  Show Profile Send Marc a Private Message
Tack för alla intressanta tips!

Ranefjord: Har sett begreppet "motkoppling" på massa ställen men...vad betyder det egentligen??

f95toli: Ok, då är jag med, det var jag som var lite väl snabb där i mina slutsatser om hjärnan Intressant också det här med mastrings-/mixningsvolymen - det måste ju betyda att olika skivor helt enkelt låter olika mycket sämre när man drar ner volymen?

Bernt: Är inte loudness en form av eq egentligen?

TomasF: Klass A bäst - som vanligt! (utom kanske i miljötråden). Men du menar alltså också att det kan vara en nackdel att ha en för kraftfull förstärkare vid lägre volymer? Annars tycker jag att jag snappat upp att en förstärkare aldrig kan vara för stark, bara för svag.

Blue: Låter inte helt orimligt - även om jag tycker att många av de positiva kommentarerna kring hornhögtalare ofta är dynamiken vid de höga volymerna.

Dmr: låter intressant - hur menar du med koppling till rummet?

Balthazar: Det verkar som om du har rätt...

marens: Tror också man ofta lyssnar på lägre volymer - åtminstone gör jag det av hänsyn till grannarna eftersom det ofta blir mycket kvällslyssning på vardagarna. Men det slår mig varje gång jag drar upp volymen till mer realistiska nivåer hur mycket mer engagerande musiken blir. Vet inte riktigt hur mycket högtalarna bidrar till detta..de är relativt transparenta, men det kan hända att de tappar just vid de lägre volymerna.

Lyssnade på några Beethoven-symfonier från Chesky igår på hög volym (stackars grannar) och satt som förstummad! Har aldrig haft den maffiga känslan från min anläggning förrut!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/06/20 20:51:43
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/20 :  21:10:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt: Är inte loudness en form av eq egentligen?
Jo, variabel beroende på läget på volymkontrollen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/06/21 :  10:18:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Efter att jag har EQ:at min lyssning med driverack tycker jag att det låter förbannat bra även vid låg lyssningsnivå. Men det är mycket roligare att spela musik med högnivå för dynamikensskull. Nu menar jag kanske inte popmusik utan musik av annat slag.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/21 :  10:33:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Bor du i lägenhet är det troligt att du har rätt mkt bakgrunds-brus. Detta maskerar detaljer främst vid låga lyssningsnivåer. Jämför med när du kör bil (och har ca 80-90 dB's bakgrundsbrus).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/06/21 :  13:07:02  Show Profile Send gcs a Private Message
När jag tidigare bodde i lägenhet hade jag en brusnivå från ventilationen på 39dB. Jag har för flera år sedan mätt brusnivån i mitt nuvarande lyssningrum och fick då ett värde under 20dB. Eftersom jag bor ganska nära ett centrum har säkert ljudnivån ökat, om inte annat så från Coops kylaggregat som sitter på butikens taket. Jag ska försöka mäta ljudnivån i natt för det var säkert över 25 år sedan jag mätte senast.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/21 :  18:45:25  Show Profile Send Marc a Private Message
Helt sant det där med bakgrundsbruset. Jag bor ganska långt ner vid en stor gata, och speciellt så här på sommaren när jag alltid har någon vädringslucka öppen kommer det faktiskt in en del bakgrundsoljud... Har inte tänkt på det förrut men det hade ju varit spännande att testa med samma anläggning och helt knäpptyst. Lite dyr komponent att uppgradera bara - lägenheten

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/06/23 :  12:30:18  Show Profile Send gcs a Private Message
I natt så mätte jag rummets brusnivå. 26dB vägt värde och för trettio år sedan hade jag straxt under 20dB vägt värde uppmätt med ett instrument från B+K. Nu mätte jag med två olika instrument, Klark DN60 och Audio Control. Man kunde nu se att det fanns något som störde vid 50 och 250Hz och jag skulle tro att det är kylanläggningen på Coop huset och ventilationen på kommunalhusets tak som är orsaken. Det här båda fanns inte för trettio år sedan. Trots allt så upplever jag rummet som väldigt tyst. Den allmänna ljudnivån har ju som bekant ökat i samhället och därför är jag inte förvånad över resultatet. Det är bara att spela musik som vanligt, men annat vore det om rummet skulle användas för musikinspelning eller ännu värre för inspelning av tal.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000