HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vågar man Bi-ampa med 2 oliak fabrikat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/06/23 :  07:46:35  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Kan man läsa i ett slutstegs specifikationer om det "passar" att bi - ampa med ett annat fabrikat än sitt eget?

Det här med ingångsimpedanser kan spela roll har jag hört.


Om man tex vill koppla in ett feting slutsteg alá krell eller liknande till en Caspian-uppsättning.

Eller är det stenhårt att det skall vara samma märke. Kanske helst samma slutsteg också (?)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/06/23 :  10:48:04  Show Profile Send huzze a Private Message
Det går att köra med olika fabrikat, eller olika förstärkartyper (rör till diskanten och massor av transistorwatt till basen t ex).
Det problem som kan uppstå är att nivån på förstärkarna är olika så att det blir en höjning av diskanten eller basen, men det får de tekniskt insatta svara på.

EDIT: Snavfel

Edited by - huzze on 2007/06/23 11:37:01
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/23 :  10:49:59  Show Profile Send mayro a Private Message


Ärligt sagt så är biamp med olika steg oftast inte skoj eftersom dom oftast inte spelar lika dant. Det blir som två olika ljudtyper i olika frekvenser.. Det är verkligen sällan man kan få sådana uppställ att spela riktigt homogent är min erfarenhet..

Men varför biampa i stället för att spela ett steg som lirar allt själv? Du rör dig inte i såååå svårdrivna områden ab högtalare så biamp är en förtjänst som jag ser det..Och att medvetet välja en svår last då man ev byter burkar är ju inte en bra lösning då man inte behöver.

Som sagt. varför skaffa problem då man inte behöver..

Så titta först ut den högtalare som ämnas drivas. Och sätt sedan dit max nivå ekonomin klarar.. Sedan räkna ut om valen är bra och genomförbara för din lust och plånbok..

Aggera med LUGN och TÅLAMOD!!

Jag anser nog det ser ut lite som du lite "springer" åstad just nu med frågor och tusen olika svar samt annonser vilket INTE borgar för ett riktigt genomtänkt strategi för dina nästa steg framåt.Vilket jag tror är syftet du har i tanken. Att komma just framåt. Så var försiktig.. Och börja med att skippa detta med biamp osv. I alla fall INNAN du VET exakt vart du är på väg. Annars blir detta kanske och troligen en dyrköpt erfarenhet för dig och inte alls säkert du blir nöjd..

Mvh

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/06/23 :  11:17:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag biampade förr i tiden med olika fabrikat. Mina nuvarande högtalare går inte att biampa, annars hade jag nog fortsatt med det.
Förstärkningen i slutstegen bör vara i samma härad, men de slutsteg jag ägt har legat på 28-29 dB.
Ingångsimpedansen påverkar naturligtvis också, men upplevde det inte som något problem.
Man kan naturligtvis få en höjning eller sänkning av diskantnivån med några dB, men det är precis vad olika rum åstadkommer.
Låna hem slutsteg och testa. Det är sådant som är roligt med vår hobby. Man ska inte döda experimentlustan.
Nu har du fått två helt olika svar. Välj att följa det råd du tycker verkar roligast.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/23 :  11:26:17  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag bara vill det skall inkomma att homogeniteten inte brukar bli så bra i absoluta termer om man har höga krav på sådant också..Vilket jag med flera har vet jag. Den brukar få en underordnad betydelse vid biamp med olika steg där sällan dom spelar så ljudets helhet blir just detta HOMOGENT..

Jag skulle INTE negligera problemet om jag säger så.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/06/23 :  11:42:58  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Kloka ord. Funderingsdags.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/23 :  11:56:15  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag skulle kört med samma slutsteg och samma kablar.
Kör själv samma kablar med biwiring och skulle aldrig kört med olika då heller.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/23 :  12:30:51  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag skulle inte biampa alls. Jag skulle möjligen köpa ett likadant steg till och köra dem bryggade, dvs typ dual mono, för möjligen extra steroseparation om mer effekt krävs. Men... nej, haha.. återigen... det här har diskuterats till leda. Tror alla argument finns här på forumet redan.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/23 :  12:36:46  Show Profile Send mayro a Private Message
ohmboy

Gör så här. besök folk med dom OLIKA sätten att resonera och bedöm själv sedan hur dessa "synsätt" överfört på dessa hifisnubbars ljud dom har i sina system och lyssna hur det låter i DINA öron.. Samt vilket sätt att aggera med "sitt" ljud som passar just dig bäst.

Förutom erfarenheter att överföra text folk skriver till praktiskt lyssnande så har man förbaskat skoj och lär känna en massa goa mäniskor på kuppen..


Edit
Dessutom sett på några år framåt så bespar det dig massor med felbrända kronor på felköp och sidospår inom vår breda hobby. Därav mitt råd att ta det lugnt tidigare och att INTE springa för fort..DET är oftast MYCKET dyrt på slutet.. Vet av egen erfarenhet kan man påstå.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/06/23 12:38:41
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/06/23 :  12:41:39  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Tack!

Börjar landa med fötterna på jorden igen. Skönt

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/06/23 12:41:55
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/23 :  12:58:02  Show Profile Send mayro a Private Message


Bra det tycker jag Och tror du kommer tjäna en hel del på det faktiskt. Att bygga hifi via råd på topicar kan bli (och blir det ofta tror jag) oerhört dyrt om man inte har en egen grundpejling att verkligen sätta in saker som skrivs i ett samanhang..

Så bromsa och undersök med egna öron..Dina egna vet bäst bara du inte lyssnar på imponatorsaker här o där utan helhet samt homogenitet.

Att tex ha en aukustisk gitarr som har en tonal klingning i toppen och en i basen kommer aldrig att sjunga som en äkta gura... Värt att alltid tänka på kanske.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/06/23 :  14:38:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Biamping är svårt eftersom det är så många variabler som skall sitta absolut rätt de båda kretsarna.
Visst kan man biampa om man vet vad man gör. Homogent och fint blir det också om man vet vad man gör.

Ohmboy, råden som ges här ovan om hur man bygger sin egen kunskapsbank kan läsas om och om igen här på HiFiForum. Micke har det i sin hifikokbok och som KK säger, det har tagits upp oändligt många gånger i trådarna så något uns av sanning ligger det säkert i det.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/23 :  14:46:22  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
och som KK säger, det har tagits upp oändligt många gånger i trådarna så något uns av sanning ligger det säkert i det.
Jo, mm... fast reptitition är ju kunskapens moder

Förresten börjar jag känna mig aningen promiskuös så många som kallar mig kk

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/06/23 :  15:22:00  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
ha ha!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/06/23 :  15:23:11  Show Profile Send Larsho a Private Message
Tja KK kan ju vara KabelKnutte

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/06/23 :  15:43:25  Show Profile Send SW a Private Message
Har testat med biampning med olika slutsteg vid några tillfällen men aldrig lyckats få helheten att stämma ihop. Har tom använt olika slutsteg av samma fabrikat och ändå har det inte stämt ihop.
Har alltid försökt att nivåanpassa när olika märken har använts.
Skall man biampa så använd två exakt likadana slutsteg men frågan är vad man tjänar på det om man inte har aktiv delning.

S
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/06/23 :  17:54:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det är inte bara nivå som skall stämma. Alla förstärkare fasvrider mer eller mindre. Så man bör ha ett filter med fasjustering som delar signalen.

Som sagt, det är inte enkelt att få till det. Det är mycket som skall stämma.

quote:
Jo, mm... fast reptitition är ju kunskapens moder
Jovisst är det så.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/23 :  22:24:46  Show Profile Send marens a Private Message
Om man vill prova biampning så ska man se till så att båda stegen har samma gain eller att man har möjlighet att justera gain på det steg med mest gain. Sedan ska man ta reda på om ena steget fasvänder signalen, i så fall behöver man fasvända kablarna från högtalarutgångarna på det steget.

Björn-Ola skrev:
quote:
Man kan naturligtvis få en höjning eller sänkning av diskantnivån med några dB, men det är precis vad olika rum åstadkommer.
Det där är helt fel! Det är långt ifrån samma sak som ett rum åstadkommer. Det är helt "väsensskilt" iom att olika nivå till diskant/bas in till högtalaren är i signaldomänen. Det betyder att det är allt ljud som strålar ut från högtalaren som får olika nivå. Både direktljud och reflekterat ljud. Rummet påverkar bara det reflekterade ljudet, hur det reflekteras. Det påverkar inte direktljudet som utgår från högtalaren. Det är totalt olika saker och det är inte lite viktigt. En 1dB högre eller lägre nivå i diskanten gör en skillnad på ljudet medans ett rum som reflekterar mer diskant gör en helt annan det går inte att kompensera och motsvarar inte varandra på något sätt.

Hur som helst har det skrivits mycket om biampning och de som läst vad jag skrivit tidigare kanske kommer ihåg varför jag ifrågasätter biampning som koncept. Det enda som händer är ju att man kastar bort ett helt slutsteg (det med mest effekt) på ett problem som inte finns utan att vinna något på det jämfört med att använda det svagaste av de två stegen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/24 :  06:59:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det enda som händer är ju att man kastar bort ett helt slutsteg (det med mest effekt) på ett problem som inte finns utan att vinna något på det jämfört med att använda det svagaste av de två stegen.
Beror ju också lite på om man tänkt sig att dela aktivt, vilket ju är betydligt smartare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/06/24 :  08:04:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Det enda som händer är ju att man kastar bort ett helt slutsteg (det med mest effekt) på ett problem som inte finns utan att vinna något på det jämfört med att använda det svagaste av de två stegen.


Nej Marens, det är inte rätt och lite väl mycket förenklat.

Det finns fler anledningar att biampa än effekt och att spela högt. Man kan tex utnyttja att förstärkarna har olika dämpfaktorer och därmed påverka systemets responstider och impuls-svar.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/06/24 :  10:09:08  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Jag kör med biamping av frontarna via ett 2vägs aktivt delningsfilter och det blev en ruskig skillnad.
Måste väl klart vara i många fall en fördel att köra tex ett fett Rotel steg till basen,ett annat till mid samt tex ett rörsteg till diskanten.
Jag tror inte att många slutsteg passar ens högtalare till 100% i alla register.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/24 :  11:26:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Måste väl klart vara i många fall en fördel att köra tex ett fett Rotel steg till basen,ett annat till mid samt tex ett rörsteg till diskanten.
Känner till ett sådant system hos en medlem här på forumet, han har Kaneda 3-vägs aktivt delningsfilter, sen LC-Audio "The End" i botten, Spark P-P 300B i mid och Sun 2A3 i toppen.

Sen har vi ju Linkwitz Orion, trevägs aktivt system det också.

Själv kör jag huvudhögtalarna fullrange med rör och stöttar bara i lägsta basen via ett filter (aktiv lågpass, 12dB vid 24Hz) och Harman-Kardon Citation 16 slutsteg.

(Bara för att ge lite uppslag till olika lösningar.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/06/24 :  11:49:20  Show Profile Send svejk a Private Message
Kör aktivt delning Icepower till basmoduler VAC 300B till stativare Harbeth. Delning vid 80hz. Detta funkar mycket fint, båda stegen får göra det som de funkar bäst till.

Mina tidigare försök med passiv biamp har inte funkat något vidare. Nivåer m.m har inte stämt "luckor" i ljudbild bla.

Mitt råd är skall man köra biamp skall det delas aktivt. Kör jag inte så, bränn kulorna på ett braaa slutsteg istället för 2st halvtaskiga.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/24 :  13:26:56  Show Profile Send mayro a Private Message


men ohmboy har inga burkar som kräver biamp ens i tanken. Och köper han nya behöver han ju inte köpa sådana som kräver extremlösning för att fungera ok kanske i första hand då valet finns INNAN köp... Kan inte flera tala om detta så han inte "drar iväg" här.. Han lirar ett par små stativare och inte ett set värsta Infinity IRS direkt..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/24 :  13:33:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK, men i så fall är det ju bättre att fundera lite till.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/06/24 :  13:48:23  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Burkisarna är Totem model 1 signatur.

Tack för alla tips och synpunkter

Jag tror nog att jag just nu skall vara nöjd som jag är.

Får se i framtiden vad som händer


Stänga tråden?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000