HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Luftvärmepump?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/06/19 :  08:18:59  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Eftersom jag igår köpte hus så har jag ju naturligtvis redan börjat kika lite på hur man skall värman hyddan också...

Vad har ni för erfarenheter av olika tillverkare och modeller på luftvärmepumpar? Det verkar ju vara en smärre religion kring dessa monster nu för tiden. Vad jag har förstått är att jag behöver en modell "större".

"Learning by doing"

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/06/19 :  08:33:13  Show Profile Send Stormen a Private Message
Vi har ett sutteränghus med direktverkande el. Vi satte i Panasonic luft-luft pumpen cop 5.3
Den sitter på nedervåningen i trapphuset och det tog några månader innan vi fick luftflöde i huset att fungera. (vi fick sätta in extra ventiler)
Men kylan på vintern kommer från väggar o fönster. Värmen ifrån mitten av huset så hos oss får vi ha elementen på under vissa fönster pga kallras. Det bidrar även till att luftvärmepumpens luftflöde bättre kommer upp på övervåningen. vi landade på ca 15 000kW i elförbrukning i år inklusive hushållsel. ca 22000kW i vanliga fall. Samt att nu är det mycket torrare på nedevåningen och tvätten och badrummen torkar jättesnabbt. Och det borde göra att det blir ett friskare hus.
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2007/06/19 :  08:39:28  Show Profile Send Nygga a Private Message
Grattis till husköpet. Är det luft/luft du är ute efter, finns även luft/vatten. Jag installerade en Sanyo luft/luft och är mycket nöjd med denna. Jag har 110 kvm boyta på boplanet och där värmer den hela ytan till temperaturen ute drar sig nedåt -16 grader. Dessutom har jag inte en helt öppen planlösning. Den jag installerat är inte någon stor.

//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/06/19 :  08:49:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Man brukar väl säga att öppen planlösning är bra, det mycket viktigt att de är anpassade för den svenska vintern - många som köpte kinesiska gick sönder i vintras och firman som sålde de dom (billigast på marknaden) gjorde konkurs för att de inte ville kännas vid reklamantionerna.

Rätt placering och vettiga förväntningar hjälper till.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/06/19 :  09:01:09  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag har två luft/luft-pumpar i huset. Den ena sitter i övervåningen, det är en Panasonic G-95 (tror jag den heter), den har gått problemfritt i sex säsonger nu. När pumparna blev billigare för ett par år sedan så satte jag även en Panasonic i källaren, den har gått två år nu. Inkörningsproblem pga felmontage, annars inga problem. Det verkar som att jag sparar ca 10000kWh om året jämfört med ren elvärme som jag hade tidigare. Ett problem dock, trots alla vackra siffror om låga ljudnivåer inomhus så kan innedelen vara störande om den placeras olyckligt. Se till att ljudet från den inte kommer direkt eller kan reflekteras till platser i huset där ni vistas stadigvarande. Man kan också få en känsla av drag som gör att man vill höja innetemperaturen någon grad jämfört med värme under fönstren.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/06/19 :  09:32:23  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
många som köpte kinesiska gick sönder i vintras och firman som sålde de dom (billigast på marknaden) gjorde konkurs för att de inte ville kännas vid reklamantionerna

Restpartier från konkursen har funnits att köpa på en auktionssite. De hade pallvis med "pumpar" till försäljning så risken är stor att de hamnar ute hos konsumenter igen.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/06/19 :  09:41:27  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Den jag är mest sugen på är en Sanyo 123 någonting som jag läst lite skall vara bra och tyst. I "vårt" hus så skall den värma entré-plan på cirka 100 kvadrat men frågan är hur mycket av värmen som smyger sig till övre plan? Där finns 3 mindre rum i slutet av en smal trappgång som sitter i 90 graders vinkel, cirka 4 meter från tänkt placering av innerdel.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2007/06/19 :  09:59:43  Show Profile Send Nygga a Private Message
Den jag beskrev var Sanyo 93.

//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/06/19 :  10:12:03  Show Profile Send Amatören a Private Message
Värmepump, luft/luft eller luft/vatten, är ett bra och ekonomiskt alternativ, i södra delarna av vårt land i allafall, men läs först på http://www.folksam.se/varmeguide/ så du inte "går på pumpen"

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2007/06/19 :  14:03:23  Show Profile Send Metal a Private Message
Jag installerade en Sanyo 123 i vintras och är jättenöjd än så länge.
Vet inte än hur mkt jag sparat in på elen men för oss så var det viktigast att få ett bättre
inneklimat samt att kunna höja värmen några grader utan att bli ruinerad.

Vår innedel är placerad just innanför ytterdärren vid trappan till övervåningen och det är
klart att en del värme åker upp på övervåningen men pumpen är riktigt bra på att cirkulera
värmen på nedervåningen också.

Tycker inte att volymen från den stör men den är placerad rätt långt ifrån lyssningsrummet och köket där vi oftast befinner oss.
Skulle inte vilja ha den brevid tv-soffan eller liknande.

/F
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/06/19 :  14:25:01  Show Profile Send Stormen a Private Message
Vad har du på övervåningen ?
För en del så sprider sig värmen "för mycket" till övervåningen (sovrum) och det blir jättevarmt. Hemma ligger sovrummen på övervåningen längst (bort i en smal hall) ifrån pumpen så det är behagligt med ca 18-19 grader där. Pumpen sitter på undervåningen i hallen och blåser. Håller med om ljudet. Dom låter.
Grattis till huset
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/06/19 :  14:30:15  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
På övervåningen finns inte mycket mer än 3 sovrum runt en minimal "hall". Vad jag oroade mig för var att det kanske strömmade för LITE värme upp där men det kanske är tvärtom? Värme stiger ju trots allt uppåt.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/06/19 :  19:20:14  Show Profile Send Lech a Private Message
Jag föreslår lite "proffsigare" grejor Daikin och Carrier. dessa är ursprungsgjorda för "lite tyngre jobb. Typ kontor ,verkstäder etc

Den lilla merkostnad står sig gott då den har en överlägsen livslängd. Tysta fina maskiner.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/06/21 :  08:23:11  Show Profile Send Stormen a Private Message
Jag tror inte att du behöver vara orolig för att varmluften inte kommer att stiga till övervåningen. Om den inte gör det pga bildande av luftlock (hade problem med det hemma) så får man försiktigt öka ventilationen. Jag gjorde så eftersom det fanns gott om utventiler på övervåningen men jag märkte att när jag öppnade ytterdörren på bottenplan så sögs den innåt igen. att jag testade att dra bort en bit tätningslist i ett fönster på nedervåningen, låta det gå några dagar o se och känna vad skillnaden blev. Vandrar värmen ut bättre på övervåningen? Blev det för mycket kallras vid ventilen? Sedan montera dit en riktig ventil i väggen eller i fönstret.

Det är svårare om det blir för mycket värme på övervåningen 24 - 26 grader och 19 - 20 på nedervåningen på vintern. En del har då satt en dörr långst uppe i trappen för att minska luftströmningarna.

Men de flesta hus har lagom mycket drag o en pump gör dig gott på elräkningen i vilket fall.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2007/06/23 :  11:55:28  Show Profile Send JMlab a Private Message
Beroende var i Sverige du bor så kan det finnas ett bättre allternativ till luft/luft pump nämligen grundvattenvärme
i Malmö där jag bor har vi installerat ett sådant system (radhusområde bestående av 12 hus med en total uppvärmd yta om
3.250kvm!!)Vi klarar även hela varmvattenbehovet med högtemps värmepumpar dvs 65 gradigt varmvatten i framledningstemp.
Vi har 12gradigt grundvatten och riklig tillgång och det oberoende om det är smällkalla vintern eller inte.
Det är inget budget system precis!! Vi har 6st Qvantum värmepumpar som klarar hela uppvärmningen+varmvatten utan spetsvärme av el!!För övrigt är det smart att kolla på Folksams info om värmepumpar med bla.reklamationer!!
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/06/25 :  09:09:34  Show Profile Send Stormen a Private Message
JMlab /intressant, där finns riktigt mycket värme att utvinna
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8501 Posts

Posted - 2007/06/25 :  18:40:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kollade på felrapporterna på folksam:



Och det verkar ju som även dom mest kända märkena har problem..
även min far fick problem med en panasonic som han fick instalerad,dom fick alldrig någon ordning på den,så han bytte till Mitshubishi,och den funkar bättre.Har ev. funderat på värmeväxlare för att höjja elförbrukningen lite..Men jag undrar om jag tjänar något på att köpa "riktigt märke"mot billigare,om firman instalerar åt mig(får ju granti då).

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2007/06/27 :  10:57:37  Show Profile Send JMlab a Private Message
Ryssen:
Lite ot men kolla hos Folksam värmepumpar vatten/vatten i grundvattenutförande då ser man hur ruskigt överrepresenterade vissa
tillverkare är. En av anledningarna är att man kör med olika former av värmeväxlare.De flesta använder plattvärmeväxlare som har en förmåga att bli igensatta vilket koaxialväxlarna inte har,men visst plattvärmeväxlarna är mycket billigare att tillverka.
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/06/29 :  00:44:07  Show Profile Send Lovan a Private Message
Siffrorna är ju inte så givande då dom inte tar i beaktande hur många av varje som sålts.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8501 Posts

Posted - 2007/07/21 :  20:59:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
En del uppger ljudnivån på inomhusdelen i db andra i db-A.hur delar jag db-A för att få db?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/07/21 :  21:22:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det gör du inte eftersom du inte vet hur frekvensspektrat ser ut.

http://en.wikipedia.org/wiki/Weighting_filter

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8501 Posts

Posted - 2007/07/21 :  22:12:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Varför ska allt vara så komplicerat..
Så db-A har en pik mellan 3-6khz,och db är ett jämt ljudtryck över HELA hörbara skalan?Så då vet man inte var dom som anger i db har peaken?Den lär ju inte väsnas i jämn peak mellan 20-20000hz?Rätt eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/07/21 22:13:09
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/07/21 :  22:50:50  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Antal skador i förhållande till försäljningsvolym hade varit välkommet.
Kommer att sätta upp en luft/luft i garaget så visst är det intressant
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/07/27 :  11:49:31  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Marcus: Vad är det för uppvärmning nu??? Direkt el eller vattenburet system??? Är det vattenburet så hade jag satsat på att klämma in en luft/vatten om du nu bor i södra delen av Sverige. Visst kostar dom lite mer men du får ju värme i hela huset ;-) och varmvatten.
Vi bytte på vårt nya hus från Elpanna till luft/vatten och enligt beräkning ska vi spara 14 000kWh/år på detta byte.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/07/27 :  12:46:09  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Idag är det direkt-el så inget vattenburet system finns alltså. Lutar just nu åt en Sanyo men skall idag kolla på IVT också.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8501 Posts

Posted - 2007/07/27 :  15:10:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har sett att Mitsubishi Qheat har högre COP värde (4,35) än andra t.e.x Sanyo (3,62),Ja Fujitsu har ju faktiskt (4,26),hur stor roll spelar det?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000