HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Arbets och lönerätt inom Sverige, EU, någon hjälp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/21 :  22:14:44  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det verkar som firman jag jobbat för på Irland går åt skogen. Jag har uppåt en kvarts mille, i lön, semester och "expenses" som de inte betalat ut innestående.

Jag blev uppsagd på grund av arbetsbrist i Juni, jag var enda Svenska anställde och det skedde helt ok. De var inte sura på mig, jag var inte sur på dem. Då gällde svenska regler för uppsägningen. Jag fick fyra månaders uppsägningstid enligt svensk lag.

Nu idag, ikväll fick jag reda på, av en kompis som jobbar för firman, att de sparkar folket i Dublin, de får INTE ut sin "uppsägningstidslön" utan får kräva det av en "examiner" och "government". Jag antar att det betyder att firman konkat, och konkursboets examinator får de kräva pengar av. Sen finns det en statlig lönegaranti verkar det som.

Så, var vänder jag mig för att kräva pengar? Jag antar att det är svensk lag som gäller, den verkade gälla när jag blev uppsagd.

Sen att jag får reda på det mitt i julhandeln, efter klockan 18 så jag kan inte prata med någon myndighet i Sverige är ju typiskt.

Vad gäller då i Sverige? Finns det någon lönegaranti? Räknas semester som ska utbetalas dit? Expenses eller reseräkningar, räknas det med?

Om det är Irländska eller EU regler, vad gäller då?

Jag har alltså skattat i Sverige, deklarerat i Sverige, så det MÅSTE ju väl vara Svenska regler?

Någon som vet hur det fungerar då?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2007/12/21 22:15:10

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/12/21 :  22:59:27  Show Profile Send Vox a Private Message
Var/är företaget registrerat i Sverige?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/21 :  23:05:53  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, det är en knepig grej. Jag arbetade i Sverige, för en Irlänsk firma. Upplägget var sådant att jag på något skumt vis betalar min egna arbetsgivaravgifter och skatt till myndigheten, Öhrlings PWC har skött allt det där. I verkligheten har min irländska firma betalat arbetsgivaravgifterna direkt, on my behalf, till skattemyndigheten, och jag ska betala skatten. Så, jag skattar i Sverige, men är min egen på samma gång, men jobbar för den irländska firman, så det finns ingen registrering för firman i Sverige vad jag vet. Konstigt upplägg, skapat av firman och PWC. Det lönade sig inte att "öppna" kontor här, när det bara var en anställd här, så då kom den här konstellationen till.

Men, arbetsgivaravgifter och skatt på inkomst har betalats i Sverige, så jag antar att Svenska regler gäller? Men jag är totalt grön på området.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/12/22 :  11:57:22  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag är mycket tveksam till att något svenskt "skyddsnät" kan träda in när du inte varit anställd av ett svenskt bolag.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/22 :  12:44:03  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, det är väl rimligt, får kolla med irland i mellandagarna.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2007/12/22 :  13:08:30  Show Profile Send mabron a Private Message
Är heller inte så insatt men om du "är din egen" så finns väl ingen lönegaranti?
Löne-garanti är väl för anställda ??
Misstänker det faller på det om inte annat?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/22 :  17:00:20  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, jag är inte min egen, jag har inte skrivit på några papper på att jag startar enskild firma. Upplägget är helt skött av PWC och Öhrlings, så eget i den riktiga meningen har jag inte, men anställningsformen innebär att jag betalar min egen skatt och möjligen arbetsgivaravgifter.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000