HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bra rör för förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/17 :  20:45:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har samlat på mig udda skapelser och funderar på att köpa ett par helgrymma direktupphettade sändarpentoder från Ryssland men så har jag grävt fram mina 6L6 och funderar: de här är ju förstärkarrör med stort F. Ger bra effekt, är inte kinkiga att jobba med och låter ganska bra faktiskt.
Vilka fler rör är så där riktigt BRA att använda?
EL84 och EL34 är väl också väldigt snälla. 6V6 och de där ECL82 och ECL86.

Finns det fler okinkiga rör.

Äpplet
Starting Member

43 Posts

Posted - 2007/06/17 :  23:06:52  Show Profile Send Äpplet a Private Message
Du har väl fått med de vanligaste, men nog finns det fler som är bra och inte alltför svåranvända. 807 t ex, förvisso en udda sockel och toppanodanslutning, men ett rackarns grannt slutrör som kan kopplas ungefär som ett 6L6. KT66 och 5881 kan man väl räkna som som 6L6-varianter som är mycket användbara. EL86 är nog inte heller så tokigt.

Johan H
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/17 :  23:58:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Till OTL använder jag PL519. Billigt, väldigt stryktåligt och passande för applikationen
eftersom det kan ge 1 Ampere ström i peak. 6C33CB verkar vara ett annat okinkigt rör,
används av BAT m.fl. Ofta i OTL. 13E1 skulle kunna vara en kandidat där också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2007/06/18 :  00:57:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Du skriver inte vilken effekt du vill ha,men EL36 säger nån ska va bra,toppanslutning.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/18 :  09:09:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag menar nog alla effekter.
Man kan som jag skrev hitta kul rör men de ska ha gallerström, eller en biasspänning på -450V eller anodspänning på 3kV eller en utgångstrafo på antingen 65ohm eller 20kohm ...
Jag har köpt en påse 6#1069;5#1055; (6E5P) - ryska småsignaltetroder som verkar kunna driva det mesta.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2644 Posts

Posted - 2007/06/18 :  19:24:16  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

12b4a, EL41, EL90 är bra kandidater.
PL36 är ett "välljudande" rör men inte det lättaste att jobba med.

Menar du ett projekt för nybörjare så brukar jag rekomendera EL84 se.
Det är lätt att få till och brukar spela bra.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/19 :  10:21:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Imperial: Du menar att 12B4A är ett lätt rör? Jag trodde det var lite småtjurigt. Köpte på mig ett 20-tal rör men hittar inget man kan göra med det och får inte ihop kalkylerna själv riktigt.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/06/19 :  10:39:19  Show Profile Send Lord a Private Message
12B4A går ju ha till i stort set vad son helst.
Kan bli riktigt bra i linjesteg, gör nog inte bort sig son drivsteg heller. Ett par i parallellt så går det att ha det i slutsteg ochså.
Om man bortser från de rör som är hopplöst olinjära eller har variabel branthet så går ALLA rör att bygga förstärkare med , det gäller bara att anpassa kretslösningen efter dem, givetvis vara observant på vissa parametrar. Men precis som du säger så kan det i bland bli lite extrema lösningar.
Så det jag kan säga är: bygg med de rör du hittar.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/06/19 :  10:58:57  Show Profile Send reVintage a Private Message
Använd min www.revintage.se/PPABAMP.xls så kanske du kan hitta lämplig arbetspunkt/trafoimpedans för 12B4A.

Ex.vis 3 par PP i klass AB ger ca 20W med en 8k trafo. B+ 370V, Iq 90mA, Rk 560ohm, klass A upp till ca 9W.

Tungdrivet dock, kräver ca 70V rms på resp. galler innan klippn. så det går nog åt 12B4A som driver också. Så har du gjort av med 16 av dina rör för ett stereopar . Om du kör SRPP-driver så räcker dina 20 precis . Plus ett E88CC som ingångsrör. Tror inte att du behöver motkoppla särskilt mycket.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/06/19 11:02:13
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/19 :  12:57:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Klart mysigt - men ändå 20 rör (SRPP) och varje rör drar 0,6A glöd (0,3A med 12,6V) vilket ger 12A (6A). Då var det ínte så okinkigt längre ... men tål att tänkas på.

Visst de flesta rör går att bygga av. Jag har sneglat på ett glödstift (2C39A), jag har 829, 839 och en hoper 6P36S jämte ett par 6P13S som definitivt inte klassificerar sig om avgjorda audiorör men ändå.
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2007/06/19 :  16:44:42  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Jag har sneglat på ett glödstift (2C39A)


Ja visst vore det roligt att bygga med ett par såna!

Jag har ofta tänkt på den idee'n, att bygga ett audio steg med ett par mikrovågstrioder och forcerad kylning det vore nåt!

Jag har aldrig undersökt om 2C39 är speciellt linjära men det är ett roligt rör på många sätt, det är fysiskt byggt precis som man schematiskt ritar en triod dvs katod nederst, sen ett plant galler och anod på toppen. Det har också stor tillåten anodförlust på 100W även om det är med forcerad kylning. Jag har själv en bunt av dessa oanvända som jag fick på mitt gamla jobb där dom så sent som 1981 byggde PA steg med dessa på 2.3GHz. Jag har också en bunt av mindre rör som jag nu inte kommer ihåg vad dom heter, (2C43?) de skulle man förstås använda som drivrör.

Om du har några ideer om att bygga med 2C39 så hänger jag gärna på.

MVH Hans



Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2007/07/07 :  23:18:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
Såna här trådar ska matas regelbundet så att de inte förtvinar och glöms bort i arkivet...

Jag antar att tråden underförstått handlar om bra (slut)rör utanför det vanliga "träsket" av 300B, EL34 och KT88.
Av de rör jag lattjat med är det vissa som jag tycker utmärkt sig även om applikationerna ibland varit lite udda:

PL519 i SE-koppling med skärmgallerdrivning. Mycket effekt för lite pengar, helt godkänt ljud (beror förstås mycket på drivsteget) och både rör och hållare finns tillgängliga för vem som helst.
Samma rör i PP men skärmgallerdrivning ska tydligen kunna leverera väldiga uteffekter, men då krävs lite värre nätdelar.

PL504, har kört dem både triodkopplad SE med utgångstrafo och SE-OTL (4 parallellt med katoddrossel). Speciellt OTL-en låter trevligt, det transformatorkopplade bygget handlade mest om att testa ett par hemlindade utgångstrafos så det var inget som direkt fastnade i minnet. Ett rör att ha i åtanke om man råkar komma över utgångstrafos med låg impedansomsättning, dessutom tycker jag om P-rör eftersom de ofta kan glödmatas med nån trafo som bara ligger och skräpar.

ECL/PCL82, har byggt flera små enpetare med dessa rör och de är alltid trevliga att jobba med i och med att de har slutrör och drivrör integrerat i samma glasbubbla och dessutom låter bra.
Perfekta för nybörjare eftersom de är enkla att få ljud ur och klarar sig med ca. 200V matningsspänning.

807: Hårdingvariant av 6L6, har provat dem i flera olika SE-kopplingar och aldrig blivit besviken. Hållarna och anodkontakterna är lite udda, men inte alls omöjliga att få tag på.
Ger lite väl låg uteffekt i SE vid triodkoppling, men det lilla man får låter fint och enligt mig är triodkoppling långt ifrån det enda alternativet även om man kör SE... Hyfsat snygga rör att titta på dessutom.

811A: Nu börjar det bli svettigt... Ger 12-15W i SE-koppling och långt över 100W i PP men det krävs stordåd av drivstegen eftersom de knappt är vakna förrän de börjat dra gallerström. Drar 6,3V 4A på glöden och i och med att detta är direktupphettade rör med hög förstärkningsfaktor så är det DC eller högfrekvent växelspänning som gäller om man inte vill lyssna på brum.
Själv har jag bara provat dem i SE-koppling vilket var en ganska häftig upplevelse, tyvärr hade jag problem med nädelarna vilket ledde till skrotning.

EL90: "Baby-6V6". Nästan gratis, snåla på glödström och tar liten plats... Tyvärr är de fula och blir grymt heta i och med den lilla glaskroppen, men de spelar fint och är lätta att pyssla med.



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/08 :  10:51:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hah! Sitter just och lyssnar på italiensk progmusik genom ett par EL90/6AQ5PP. Jag är mest förvånad över hur mycket ljud jag får ut.

Bruce Rozenblit har byggt något slutsteg med EL509 (tror jag) i PP som ger massa kräm.

Beställde av en ukrainare ett gäng 6E5P (6#1069;5#1055;) vilka ska vara bra drivrör, har sett dem med GM70-SE.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2007/07/08 :  11:37:04  Show Profile Send Fuling a Private Message
Stämmer, Rosenblitz kör med EL509 i sin PP men bortsett från glödspänning och en liten skillnad i max effektförlust så är det samma sak som PL519. Om jag minns rätt så är den kopplingen en "normal" pentodhistoria med drivningen via "rätt" galler, om jag hade gett mig in på nåt liknande igen så hade det definitivt blivit skärmgallerdrivning. Enligt diverse visa män så funkar skärmgallerdrivna PP-steg väldigt bra även om tomgångsströmmen är nere på enstaka mA, och bäst funkar det med strömstarka TV-rör.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000