HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 E130L PP 25W
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/06 :  23:08:58  Show Profile Send reVintage a Private Message
Efter att ha diskuterat E130L med Ronnie utmynnade detta i följande slutstegs-idéer att driva mina Altec 414 med. Efter att ha mätt lutnigen i arbetspunkten kan man konstatera att Ri mellan 300 och 350ohm. Minimi-belastning är alltså 1,6-1,8k (5xRi), så med 2k är det inga problem. Synpunkter?









mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/07/06 :  23:23:07  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Trafo kopplat pp steg har ju goda förutsättningar
Detta spelar jag med nu fast med dubbla utgångs rör.
http://www.audiodesignguide.com/my/pp3.html

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/07 :  02:18:54  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Ska samma apparat driva såna här också?

Och i så fall, ska du koppla ur 6,5"-elementen och låta onkenlådorna sköta all bas?

Bara lite nyfiken på helhetsbilden.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/07 :  10:02:57  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hasse: Ja, idén är kul men dyr. Ev. blir det annan trafolös PI då E130L är ruggigt lättdrivna. Styrs ut fullt med 20Vrms på respektive galler. Dessutom kan man ev. få bättre lf-egenskpaer med trafolöst ingångssteg.

Ronnie: Nix, bara 414.

Ang. Script ska du kolla min tidigare tråd om ESL DD. Men kommer nog att driva med triodkopplade EL156 istf EL34, har ett gäng på väg från gulingarna. De är huvudsaklingen tänkta att användas i min reVintage Vibro.

Ang. delningsfilter kan du också kolla min tråd om LCR crossover som ingen bemödade sig att svara på,.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/07/07 :  11:18:46  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Du kan låna ett par 1660 om du vill jag har fler på hyllan
10ma och 18ma.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/07 :  22:04:22  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har klurat vidare under dagen. Inser att ingångstrafo inte är det man ska använda i ett steg som ska anvädas långt ner i basen! Istället ytterligare ett rör i "old-style" paraphase-koppling.

Denna PI är enligt mitt förmenande den mest välljudande. Kanske beror det på att den ger hög förstärkning och stort utsving och avsaknaden av motkoppling. Nackdelen är att den måste trimmas med avseende på åldring då den är beroende av mu. Dessutom får andra halvan den första halvans distorsion men det balanseras till visst del ut i PP-steget.

Men vilket rör ska man välja, 6H30 eller 6C45? Vet iofs att ett E88CC skulle göra ett bra jobb i denna koppling då jag använt det tidigare:



Eller DC-kopplat för den som har bra elavtal och vill slippa justera balansen i PIn:



mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/07/08 13:54:10
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000