HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Strömkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/06/14 :  23:26:35  Show Profile Send Mindless a Private Message
Ja, som trådnamnet antyder så hade jag tänkt fråga om strömkablar och dess inverkan på ett system. Jag har alltid varit en skeptiker vad gäller kablage men, efter att jag provat lite olika interconnects (och hörlurskablar) har jag kommit fram till att det faktiskt gör skillnad och ibland tillochmed mycket stor skillnad.

Däremot så har jag aldrig trott på strömkablar. Strömmen blir ju aldrig renare än det som kommer ur väggen och vill jag ha rent där får jag antingen köpa en strömrenare eller be elbolaget om bättre el. Detta är den uppfattning jag har haft.

Men, som med allt annat bildar man sig ju ett visst intresse och därigenom en vilja att prova sakerna. Har tittat på diverse kablar men främst kablar från Supra, mest för att de är lättillgängliga och tycks hålla hög kvalitet. Men gör då en strömdosa + kablar skillnad? Är den märkbar? Skulle det vara värt att investera i strömkablar (för en par tusen i värsta fall) till ett någolunda high-end hörlurssystem?

(satte tråden i HiFi-diskussion istället för personlig-HiFi eftersom det mest rörde kablaget)

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/14 :  23:44:31  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Har du sökt på forumet om ämnet?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/06/15 :  08:09:24  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jaha here we go again....

Enl mig har så rangordnar jag så här.

Högtalarkabel, Strömkabel, Signalkabel.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/15 :  08:35:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nätkabel gör skillnad ibland. Särskilt minns jag en provlyssning vi hade med Embla 500W
Icepower monoblock. Där var det enkelt att höra skillnad mellan olika strömkablar.

Men för det mesta tycker jag skillnaden mellan strömkablar är väldigt liten, om ens hörbar. Det beror på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2007/06/15 :  08:57:26  Show Profile Send daja a Private Message
quote:
Har du sökt på forumet om ämnet?


Är det ditt standardsvar nu för tiden?

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/06/15 :  09:11:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag upplever rätt stor skillnad med strömkablar.
Jag var också skeptisk innan jag prövade.
Henriks rangordning stämmer med min erfarenhet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/15 :  09:26:26  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Jag har alltid varit en skeptiker vad gäller kablage men, efter att jag provat lite olika interconnects (och hörlurskablar) har jag kommit fram till att det faktiskt gör skillnad och ibland tillochmed mycket stor skillnad.
med tanke på dina erfarenheter tycker jag du ska göra samma sak: prova. Antingen genom att låna hem från butik eller köpa begagnat till bra pris så att du, om du inte är nöjd eller vill prova en annan, kan sälja för samma pris som du köpte.

För min del märktes det skillnad, speciellt vad gäller förstärkaren.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/15 :  09:43:58  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Är det ditt standardsvar nu för tiden?
Det var en upplysning om att det finns mycket att hämta i frågan på forumet redan.

Vad tillförde ditt inlägg?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/06/15 :  11:35:22  Show Profile Send Mindless a Private Message
Jag är väl medveten om sökfunktionen på detta forum samt alla andra forum på internet, jag ville helt enkelt bara ha "färsk" information. Kalla det lättja eller vad du vill men att hänvisa mig till sökfunktionen besvarar ju inget och känns på nåt sätt väldigt bakåtsträvande.

Hinken: Jag hade uppfattningen att det var tvärt om, med strömkablar rankad sist. Intressant dock. Får nog lov att prova. El Giganten har just slagit upp butik i stan så de borde ha Supras kablar.

Edited by - Mindless on 2007/06/15 11:36:19
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/06/15 :  11:51:36  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag tycker man gott kan prova. Det kan bli sämre, bättre eller samma. Och kolla som vanligt fasen.

/M
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/06/15 :  15:42:09  Show Profile Send Mindless a Private Message
Hur kollar man detta på enklaste sätt? Faspenna? Typ http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382849 ?
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/06/15 :  15:50:02  Show Profile Send om.s a Private Message
I stemmer med de som opplever forskjeller på strömkabler, men det er som nevnt også forskjeller på de forskjellige strömkablene, så har du mulighet, så ta hjem noen forskjellige merker og test selv för handel, som med vilket som helst annet komponenet i kjeden din....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/06/15 15:51:21
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/06/15 :  16:05:40  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Nordost Brahma samt Fadel Arts dyraste strömkabel har funkat oerhört bra hos mig. Nu kör jag Agile som måste vara en av de mer prisvärda snokarna man kan ha.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/06/16 :  00:20:00  Show Profile Send om.s a Private Message
Tja, skal man komme med konkrete exempler her så er det imo, ingen vei utenom Cardas Golden Reference Power Cords ....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/06/16 00:21:00
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/06/16 :  15:53:55  Show Profile Send Mindless a Private Message
Köpte mig en Supra LoRad från Kabelgiganten. Skulle få lämna tillbaka den om jag inte var nöjd med den. Får se i veckan om den gör någon skillnad. Tack för alla förslag dock. :)
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/06/16 :  16:29:57  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag köpte också precis just nu 3st LoRad från Kabelgiganten.

Artphotography
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/06/16 :  18:36:23  Show Profile Send regner a Private Message
personligen så skulle jag gå några prisklasser högre än det absolut billigaste bland "finnätkablar" som lorad och jorma JPC 2.5. Personligen så hör jag ingen som helst skillnad mellan dessa två och standardnätkablage.
När jag har jämfört med tex signalcables billigaste (500-600kr st!?) nätisar så har det däremot börjat hända saker.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/16 :  21:25:35  Show Profile Send Marc a Private Message
Har aldrig jämfört Supra Lorad mot vanlig kabel, eftersom Supran följde med min förstärkare från början. Däremot kan jag konstatera att både Acoustic Zen Krakatoa och Purist Audio Dominus var bra mycket bättre än Supra Lorad.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Uncle Remus
Starting Member

23 Posts

Posted - 2007/06/16 :  23:24:15  Show Profile Send Uncle Remus a Private Message
Köp hem en skärmad 2,5 kvadrats kabel, typ Ölflex, som du kan få genom Ahlsell. Köp aparatkontakt hos Classe och Shouko från Ahlsell. Kolla i gamla trådar vad Jorma rekomenderar. Om du inte kan själv be någon kunnig att bygga ihop kabeln åt dig. Klä den gärna med nylonstrumpa som du hittar på Elfa. Du får en snygg och bra kabel för under 200 kronor som väl motsvarar Lorad eller JPC. Vill du lägga lite mer pengar kan du kolla in Furutechs sortiment hos Svalander.

Själv hör jag skillnad mellan nätkabel till mitt försteg och min CD spelar, Krell KAV-250p och Esoteric DV-50s, men inte till slutsteget, Krell FPB-200. Skillnaden kom när jag bytte till skärmad kabel.



Henkan
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/06/16 :  23:51:19  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Att det hörs skillnad är helt klart - men det kan kosta!

Jag hör STOR skillnad när jag nu ansluter min Nordost Thor strömrenare via en Nordost Valhalla nätkabel i stället för att Ölflex förlängningskabeln kopplas in direkt i Thor....

Faktiskt väldigt stor skillnad...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/06/17 :  00:13:56  Show Profile Send Mindless a Private Message
Nja, hade inte för avsikt att lägga några större summor på nätkabel just nu. Ska investera över 25 000kr i ett nytt system i sommar, så jag lär inte ha råd med några kablar för tusentals kronor, interconnects och så blir det väl, men det känns som att strömkabeln har lägre prio, har i alla fall upplevt det så tidigare. Hoppas dock LoRad kabeln ska ändra på det. :)
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/06/17 :  06:56:43  Show Profile Send Eref a Private Message
Skall vi som satsat på Supras nätkablar känna oss grundLOrade?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/06/17 :  16:07:43  Show Profile Send Mindless a Private Message
Återstår att se för min del.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/06/17 :  17:13:54  Show Profile Send Eref a Private Message
Bäst att säga att jag är väldigt nöjd med min Supra LoRad och är övertygad om att du gör en vettig investering. Men jag skulle aldrig kunna svära på att den gjorde skillnad i mitt system fast jag tror det.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/06/17 :  18:26:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Nja, hade inte för avsikt att lägga några större summor på nätkabel just nu. Ska investera över 25 000kr i ett nytt system i sommar, så jag lär inte ha råd med några kablar för tusentals kronor, interconnects och så blir det väl, men det känns som att strömkabeln har lägre prio, har i alla fall upplevt det så tidigare. Hoppas dock LoRad kabeln ska ändra på det. :)

Det låter klokt. Satsa pengarna på elektroniken i första hand.
Se kablarna som en vettig framtida uppgradering.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/06/17 :  18:35:23  Show Profile Send Mindless a Private Message
quote:
Det låter klokt. Satsa pengarna på elektroniken i första hand.
Se kablarna som en vettig framtida uppgradering.


Det jag hade tänkt. Visst, nog ska jag väl ha råd med ett par hyffsade interconnects, men jag tror inte det blir några i samma prisklass som hörlurarna, förstärkaren och CD:n (6-10 000kr klassen).

Som du säger. Matchning med kablar får bli senare.

Just nu ser jag bara fram emot att få dessa i posten. Bör inte dröja mer än 5 veckor. (skulle ta tid att få annan kabel installerad på dem)



Längtar.

Edited by - Mindless on 2007/06/17 18:38:52
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000