HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector... och Monitor Audio RS6.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/05/29 :  22:45:37  Show Profile Send G.M a Private Message
Hej på er.

Funderar på att byta högtalare från mina Jamo D590 till något nytt. Har kikat på nätet på Audiovector K3 Super och Mi3. Någon som lyssnat på dessa och kanske kan komma med ett utlåtande.

http://www.audiovector.com/

Edited by - G.M on 2007/05/30 23:41:30

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/05/29 :  22:52:30  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Enligt mina öron är det först på avantegardenivå som dessa är nåt o ha.

Varför inte byta upp dig till ett par D870?
De spelar riktigt bra för pengarna.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2007/05/30 :  08:34:59  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Tycker inte heller att Audiovector är privärda förrän man kommer upp på Signature och Avantegardenivå. Tycker framförallt att Mi3 (Standard) är en riktigt dålig högtalare för sitt pris. Lät bla riktigt burkigt i basen när jag provlyssnades dessa. Men visst, smaken är som baken, dvs delad. Skulle rekommendera dig att lyssna på Monitor Audio RS6 alternativt RS8, GS10 eller kanske tom GS20.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/05/30 :  11:32:10  Show Profile Send Blue a Private Message
Mi 3 Super tycker jag inte alls är illa för sina pengar, förutsatt att man gillar den typen av ljud. Dessutom är dom lättdrivna och lättplacerade.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2007/05/30 :  14:06:52  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Blue: Smaken är ju som sagt delad. Audiovectors stora "problem" tycker jag är mellanregisret som enligt min åsikt inte blir riktigt bra förrän man kommer upp till Mi3 Signature och uppåt. Men som alltid skall man lyssna och låna hem och bilda sig sin egna uppfattning.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/05/30 :  14:14:57  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Sitter på Mi3 Super, de är ganska alloround utan vara bäst på något,

lyssnade på Mi3 Signature i gbg med naim elektronik och med primare/rotel i trollhättan, båda gångerna lät det betydligt trevligare än hemma

och dår kör jag med Gondul M direkt till Audio Alchemy OM-150

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2007/05/30 :  15:42:31  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Om man letar efter en allround högtalare så tycker jag personligen att Monitor Audio GS20 är ett bättre val än AV Mi3 Super. Har själv lyssnat och jämfört och AV hade bättre dynamik och pyttelite rappare bas men annars så var MA GS20 överlägsen på allt annat. Det jag försöker få fram är att jag tycker det är viktigt att man lyssnar och jämför och inte snöar in sig på ett alternativ eller ett visst märke.

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/05/30 :  17:30:01  Show Profile Send G.M a Private Message
Ja jag har även funderat på Monitor Audio RS6. Man får väll låna hem och testa lite helt enkelt.
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/05/30 :  17:44:25  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Testa hemma är den bästa metoden!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/05/30 :  23:42:49  Show Profile Send G.M a Private Message
Har vi några som lyssnat på Monitor Audio RS6? Har ställt dessa frågor även på Faktiskt.se och svaren liknar varandra. Det är kul.


Tack för alla era svar.

Edited by - G.M on 2007/05/30 23:43:30
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/05/31 :  08:06:15  Show Profile Send svanbo a Private Message
Lyssnade på RS6 en kort session i butik precis när de lanserades. Hade förväntat mig haksläpp med tanke på alla lyriska recensioner. Blev mycket förvånad när jag inte gillade ljudet alls, tyckte det lät lite platt och basfattigt, vad jag minns. Sen är jag visserligen lite basnarkoman också men det vore intressant att höra andras intyck också. På prisjakt är alla lyriska men hififorum känns mer kritiskt

Kanske skulle jag gilla RS8 bättre.

Jag vet också att rummet där jag lyssnade (innersta rummet hos Ågrens i Göteborg) är väääldigt dämpat.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/31 :  08:25:54  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag har suttit och lyssnat på ett par RS6 hemma hos en kille, och jag blev imponerad av vad jag hörde.

Förvånansvärt lättdrivna, vi drev dem med min Marantz Esotec PM-4 som är specad till 2x15 Watt i Klass A, och det var inga problem att spela högt (och fortfarande rent).

Utan att gå in på för många detaljer, ni vet som en hifi-tidnings-recensent, så hade de allt man kan begära av ett par högtalare för ca 10K.
Bra dynamik, bra bas som spelade på ett naturtroget sätt, stereobredd och placering i hög klass, bra djup i ljudbilden, och de övre registren var mycket bra oxå.

Kort sagt, ett par högtalare jag själv skulle vilja ha.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/05/31 :  09:10:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Om man vågar gå brevid vad tidningar skriver om så finns det ganska många fler alternativ till dessa båda märken. Flera av dessa presterar i mitt tycker betydligt bättre ljud för pengarna.
men det är ju bara min åsikt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/31 :  09:23:19  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Micke Y/

Håller med dig om det du skriver, problemet är ju att många av oss inte har tid eller möjlighet att lyssna på alla alternativ som finns.

Själv har jag på min önskelista att få åka runt och lyssna (på alternativen) hos handlare runt om i Sverige på semestern, men familjen vill hellre åka på diverse sommarland, djurparker och en hel del badställen så det blir nog inget av med min drömresa.
Familjen kommer ju först.


A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/05/31 :  09:25:02  Show Profile Send Musse80 a Private Message
svanbo: Var högtalarna inspelade? Av din ljudbeskrivning att döma verkar det inte så. Monitor Audio behöver minst 3-400 timmars inspelning innan de börjar låta bra.

Micke Y: Ange gärna några exempel på dessa alternativ.

A wolf in a sheep´s clothing...

Edited by - Musse80 on 2007/05/31 09:26:02
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/05/31 :  10:16:45  Show Profile Send svanbo a Private Message
Musse: Ingen aning, möjligt att de inte var det.

Men försäljaren sa inget om det i alla fall.

Har haft Monitor Audio Bronze 2 -orna tidigare och tyckte inte att de behövde speciellt lång inspelningstid, de lät bättre efter ett tag men de lät bra redan från början.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/05/31 :  11:05:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag gjorde bara en snabb koll på magazinet och hittade en VR3 för 7500:-, Quad ESL 63 för 12,500:-, någon Dynaudio golvare för under 10k, några äldre Tannoy burkar som efter slipning blir fina för en spottstyver och ett par Respons Baby Grand 7500 (bästa av dessa tror jag).
Så nog finns det alternativ alltid. Kolla även gamla trådar på forumet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/05/31 :  17:57:55  Show Profile Send G.M a Private Message
Tackar för alla svaren.

Jag tänkte lyssna på RS8 också, är det någon som jämnfört 6an och 8an?
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/05/31 :  20:31:16  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jag tycker att dali ikon är en annan lätt tillgänglig högtalare som jag tycker man kan lyssna på i prisklassen. jag gillade inte alls MA rs6.... lyssnade iofs itne under några bättre förhållanden men det gör man ju aldrig!

eoJeud
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/06/01 :  11:07:26  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Hej Peter_gbg, sitter själv med AV Mi3Super, jag noterade att du inte är så förtjust i dom,(ganska vanligt här på forumet), undrar bara lite vad du menar med "burkig" bas, menar du att basen är för tunn? eller för svulstig=bumlig? eller att den inte "släpper"?

Vidare klagar du också på mellanregistret, vad är det du saknar där?
observera att jag inte skriver detta för att bråka, utan jag vill bara få lite mer kött på benen och mer beskrivet om vad du (och andra) tycker "fattas" hos AV....för att förstå vad man isåfall ska försöka lyssna efter hos andra tillverkare om man ska byta nån gång :-D


Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2007/06/19 :  15:37:41  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Hej! Sitter själv med Audivector 3 Signature, obs! inte i modellen. Kommer förmodlgen sälja dessa för ett *nerbyte*, rummet jag har är för litet. Har i det här sammanhanget lyssnat på några stativare. Vet inte om dessa kan vara av intresse? Dynaudio modell 140, Dali Mentor ett och två. Om Du kan tänka dig Audiovector Mi ett, kanske dessa högtalare också kan vara något att låna ett öra?
Vänligen Jerry
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/06/19 :  18:28:19  Show Profile Send G.M a Private Message
Tack för tipset Jerry. Jag har börjat fundera på piP också.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2007/06/20 :  08:08:17  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Thomas Ö: Helt ok att du frågar. Jag skrev dock att jag tyckte att Mi3 Standard har en burkig bas. Med burkig bas menar jag långsam, okontrollerad eller svullen. När vi gick över till Mi3 Super så försvann detta problem helt. Dynamiken och basen i Mi3 Super är riktigt bra. Inget snack om det.

Vad jag saknar när det gäller AV mellanregister är detaljer och fyllighet. Saknar kanske lite värme i mellanregistret. Det låter bara tunt i mina öron. MA RS 6 tycker jag dock har för mycket värme i mellanregistret. Låter nästan dovt. MA GS 20 däremot har en lagom "balans" i sitt mellanregisret. Men dem kostar iof dubbelt så mycket som RS6 men endast 500:- mer än AV Mi3 Super. Du får kanske låna hem och testa och se om MA GS är din "cup of tea". Jag vet vad jag hade valt alla dagar i veckan men smaken är som baken dvs delad.

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000