HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var kan man lyssna på Phonar i Stockholm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/06/17 :  22:26:21  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag har kollat upp på nätet att Phonar har åtskilliga återförsäljare i Sthlm. Dock när jag går in på respektive återförsäljare hittar jag dem inte i deras sortiment.

Kanske beställer dem in för kund om man önskar.

Frågan:

Vet någon om det fysiskt finns Phonar högtalare att lyssna till i Stockholm?

Helst skall det vara p40IIs, golvaren.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/06/17 :  23:02:26  Show Profile Send FBK a Private Message
Finns inte, var själv nyfiken att lyssna mer på detta märke förut. Men det slutade med märke som fanns i stan.
Både Phonar och Vienna hade varit intressant att få lyssna mera seriöst på här uppe, än bara på mässa med Hiss Jazz eller Klassisk musik = det går inte att bilda sig en uppfattning om hur de låter.
Men jag har lärt mig läxan så på alla mässor hädanefter så tas det med egen musikoch så får man hoppas på att det finns en CD-spelare... något som inte alls är säker numera när det blivit poppis att ibland bara dema med LP.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/06/17 23:05:47
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/17 :  23:13:01  Show Profile Send Njord a Private Message
Du får väl ta en sväng upp till Mayro i Jämshög (Det ligger väl i Jämtland tror jag). Han har ju dom högtalarna. Han verkar vara en gästfri och trevlig kille med mycket kunskap och erfarenhet. Skicka ett PM till honom. Du har väl läst tråden om "La Mayro"? Intressant läsning med fina bilder.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/06/17 :  23:27:49  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Det är hans högtalare som jag är sugen på att köpa! :-)



Någon som hört både Phonar p40IIs och PMC GB1.

Någon som kan berätta om dem olika karatärerna?

Pmc är mer trögdrivna enligt specen.... Båda skall låta mycket bra enligt hörsägen.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/17 :  23:35:18  Show Profile Send Njord a Private Message
Det var väl nyligen en tråd om PMC GB1 har jag för mig. Du får gå in på search längst upp och göra en sökning.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/06/17 :  23:52:30  Show Profile Send B-200 a Private Message
snoop hade phonar innan tror han hade denna modellen PMa han

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/06/18 :  07:44:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Du får väl ta en sväng upp till Mayro i Jämshög (Det ligger väl i Jämtland tror jag)


Du kan inte ha läst så mycket i Mayros tråd då.
Det ligger i den SÖDRA delenav landet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4msh%C3%B6g

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/18 :  08:31:55  Show Profile Send Njord a Private Message
Uj,uj,uj. Var fick jag Jämtland ifrån? Det ligger långt från Blekinge.

Edited by - Njord on 2007/06/18 10:23:56
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/18 :  10:18:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Var i Sverige finns du OhmBoy, antar Sthlm? Har själv ett par GB1 som står i Norrköping. Du är välkommen att provlyssna om du har vägarna förbi! Dra ett PM i så fall!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/06/18 10:19:25
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/06/18 :  10:33:44  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jänsmässholmen kanske? Bra mat med otrolig utsikt.
och Jämtland är det
http://www.jansmassholmen.com/

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/06/18 :  13:20:08  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
OhmBoy bor i 08 träsket. Närmre bestämt Solna. Ganska nära Råsundastadion om dwet säger någonting.

Funderar nu att kanske köpa en av mig o-hörd produkt. Antingen Pmc gb1 eller phonar p40IIs.

Måste dock sälja mina Totem model 1or först....


Lite läskit att köpa o - hörda grejer. Men det är lite tjusning och spänning över det också

Phonar är ju mer lättdrivna än Pmc.

men båda skall låta VÄLDIGT bra för pengen.

Skall jag slänga ut en annons på M1orna kanske då

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/18 :  13:31:23  Show Profile Send OcA a Private Message
Ohmboy -> PMC är inte speciellt trögdrivna. De har en jämn och rätt hög impedanskurva (dippar aldrig under 6-7 ohm har jag för mig) och inga direkta elaka fasväxlingar att prata om. Det enda smolket i bägaren är väl att känsligheten på GB1 "endast" är 87 db, men jag har inte upplevt att de ska vara trögdrivna. Finns en del som driver den med rör med den äran. Hifi och Musik använde GB1 när de testade Primalunas integrerade rörspis och det gick väldigt bra enligt dem.

Det fina med GB1 är dynamiken tycker jag. Det bara smäller till från ingenstans ibland, rena krutpaketet...
Även ljudbilden är stor men ändå exakt. Tycker att de spelar skjortan av allt jag lyssnat på i samma prisklass (dock har jag ej hört Phonar), typ Monitor Audio, Canton, Audiovector, B&W osv...
Just att ljudet känns helt frikopplat från högtalaren och är så förbaskat rent är det inte många för samma pengar som klarar. Jag tycker att mycket i samma klass låter rentav burkigt, färgat och instängt jämfört med GB1. Om du har lust och tid får du jättegräna komma ner och lyssna. En tågbiljett kostar inte många spänn och det kan vara värt att få ett hum om ljudet innan du lägger ner 15-20k på en högtalare...

Du klarar med lätthet att driva GB1'orna med din Roksan.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/06/18 :  15:18:57  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Tack för inbjudan

Nu slängde jag ut en annons på M1orna så får vi se vad som händer...

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2007/06/19 :  13:22:45  Show Profile Send overhang a Private Message
PMC skall annars finnas för provlyssning hos hifibörsen i kungsängen.
www.hifiborsen.se
Har alldrig hört något av Phonarssortiment så den kan jag inte utala mig om. Är dock väldigt nöjd med mina PMC FB1+. Min kortbeskrivning av högtalarna är välupplösta med stor dynamik, kan om de placeras varsamt leverera en stor och djup ljudbild.

/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000