HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Suck... Ännu en tvivelaktig Hifi-produkt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/28 :  12:58:06  Show Profile Send mayro a Private Message



Du är så välkommen EA.. Även andra som vill få sina troenden omvärderade är välkommna.. Lite träklossar fixar så att funktionen i alla fall av tweek av detta slaget blir bevisat fungerande.. Sedan priser är en annan sak där ens egen ekonomiska situation avgör om 8000 kr är mycke eller lite.. För mig är det svinmånga pengar medans det för andra kan vara inte ens märkbart om dom försvann..

men det är en annan diskution. Funktionen kan mycket väl i nivå vara värd 8000 kr redan med mina träklossar..men träisarna kosta inte så trotts allt.. Dom går att göra gratis om man vill.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/06/28 :  13:05:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Filosofiska diket? Jag anser att den här tråden inte handlar så mycket om filosofi och livsåskådning, däremot är den en mycket viktig tankeställare om vars och ens förhållningssätt till vår gemensamma hobby. I tråden har blivit uppenbart att vår hobby också har en mörk sida, kanske betydligt värre än jag kunde ana. Varken trådskapare eller övriga deltagare har någon egen vinning av sina inlägg, allt som skrivits har det goda syftet att hjälpa varandra till ett bra förhållningssätt till hobbyn, låt vara utifrån helt olika utgångspunkter. Trådar som denna kan ge insikter som leder till framgång med hobbyn i stället för katastrof.

Jag har full förståelse för att en del personer tycker sådana här trådar är jobbiga eller kanske till och med plågsamma. Jag har full förståelse för att en forumägare kanske vill slippa dem, precis som en utgivare av en tidning om goda viner och fin maltwisky inte vill ha någon alkoholdebatt i sitt blad. Ändå anser jag att tråden har ett gott syfte och förhoppningsvis även en positiv effekt. Jag tycker det var en tråkig signal att den förvisades till avdelningen Grillar och Värmepumpar.


Jamo, missförstå inte min intension med flytten. Jag är inte ute efter att kväsa en bra diskussion. Ett intressant tankeexperimentet som fick mig att haja till var att byta alla referenser i tråden till "Grill" istället för "HiFi". Gör det så skall du se att tråden inte handlar om grillning heller.

Den handlar om personliga relationer till en hobby, vilken hobby som helst. Livsåskådning är något som strömmar igenom allt vi gör, även HiFi-hobbyn. Men, det som diskuteras är på inga sätt HiFi-relaterat.
Det är därför den inte hör hemma på vår HiFi-avdelning. Vi har flera gånger tidigare haft filosofiska utflykter om ditten och datten under "HiFi". Problemet är att det tar fokus från huvudämnet och tröttar ut oss. Det blir helt enkelt mindre HiFi på HiFiForum.nu om vi skall hållaa på med de filosofiska utflykterna. Nu är det dags att kalla en hund för "hund" och en katt för "katt" och sluta gå som en katter runt het mjölk.

quote:
Jag har full förståelse för att en forumägare kanske vill slippa dem, precis som en utgivare av en tidning om goda viner och fin maltwisky inte vill ha någon alkoholdebatt i sitt blad.


Äh, larvigt sätt att försöka påskina att vi inte tillåter en öppen diskussion. Tråden här ovan är bevis nog på motsatsen kan man tycka.

Edit: Förklarade mer...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/06/28 :  13:23:03  Show Profile Send Jamo a Private Message
Våra personliga relationer till Hifi-hobbyn har inte med Hifi att göra?? OK, du har tolkningsföreträde.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/28 :  13:51:33  Show Profile Send mayro a Private Message
Bland dom få ggr jag går in och "försvarar" Pac eller någon moderator som modererar sker denna gång här..

Att enbart utrycka fakta är inte tolkningsföreträde enligt mig jamo..Och pac har hänvisat till fakta att tråden inte innehåller annat än troende och denna gången handlar inte tråden om fakta eller hifi ens utan några som sitter och TROR saker utan ens provat själva förvånande nog samt utalar sig såsom dom sa massa fakta för oss andra...

Jag är mer förvånad ens tråden får finnas kvar över huvud taget ..Men det visar en ökad tolerans på modererandet tycker jag mig se vilket jag hoppas en del inser är bra och inte missbrukar nu så det mer öppna landskapet som tydligen numera öppnats upp slås igen för oss igen.


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/06/28 14:45:07
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/06/28 :  14:22:59  Show Profile Send Jamo a Private Message
OK, f'låt, jag ska lugna ner mej.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/28 :  14:44:32  Show Profile Send mayro a Private Message





Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/06/28 :  15:04:04  Show Profile Send Eref a Private Message
Nu när vi ändå befinner oss OT.
Först har jag all respekt för PAC och moderatorerna. Det är er förtjänst att stämningen är så trevlig och saklig som den är på forumet!
Men... jag tycker att Jamo har rätt här , det klart att hififilosoferandet också hör till hobbyn. Även om det kan vara jävligt tradigt emellanåt.
(Tycker jag olika mot dig, Mayro, igen? Inget personligt)

Apropå smarta och billiga(och snygga) tweaks. Under min förra vinylspelare (en NAD355 ungefär som Rega P2) hade jag tre rejäla stenar (egentligen ljusstakar designade för värmeljus med hål som perfekt passade till skivspelarfötterna)inköpta på Göfab. Lät bra! Numera står stenarna på CDspelaren. Också ett vinnande koncept!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2007/06/28 :  16:51:41  Show Profile Send Figge a Private Message
Jag tror två st trevliga glada hifikillar fick sig en rejäl fundering idag då jag satte 6 st träblock under La mayro.. DVS tre under varje.. Så att saker man ställer sina grejor på KAN defenetivt utgöra mycket stora hörbara skillnader..och det var iofs med prestigeträblock..

Posted - 2007/06/28 : 11:42:30
--------------------------------------------------------------------------------

EA. Nää. men väl bearbetat USA trä med egenskaper svenska träslag ALDRIG kan matcha..Så herrejesus vad fint det spelar..

Posted - 2007/06/28 : 12:58:06
--------------------------------------------------------------------------------




Du är så välkommen EA.. Även andra som vill få sina troenden omvärderade är välkommna.. Lite träklossar fixar så att funktionen i alla fall av tweek av detta slaget blir bevisat fungerande.. Sedan priser är en annan sak där ens egen ekonomiska situation avgör om 8000 kr är mycke eller lite.. För mig är det svinmånga pengar medans det för andra kan vara inte ens märkbart om dom försvann..

men det är en annan diskution. Funktionen kan mycket väl i nivå vara värd 8000 kr redan med mina träklossar..men träisarna kosta inte så trotts allt.. Dom går att göra gratis om man vill.

Mr Mayro

Vad är det som gäller, tycker att det är lite olika budskap om "dina" klossar? Vad är det som är så unik med dessa klossar?
Du får gärna förklara mer ingående.

Mvh
Figge




Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/28 :  19:45:05  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag har tre set varav ett set om tre är svensk gratisträklossar hemmagjorda.. Och två set om 3 i var är usa inköpta från cardas..

Nu klarnar det ev

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2007/06/29 :  08:38:12  Show Profile Send Figge a Private Message
Har du någon bild på dessa klossar, mått, vilket träslag rekomenderar du för bästa resultat?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/06/29 :  11:09:43  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Mayro/

Du menar alltså att det svenska gratisträet inte är lika bra som det dyra amerikanska träet?, beror det på att det svenska träet är mindre dynamiskt?, Amerika är ju en mera dynamisk kontinent än det mer statiskt hårda svenska urberget...

Skämt åsido, när vi ändå är inne på "Tweaks", jag har själv provat flera ggr med att ställa golvhögtalare på träklossar så de kommer upp ca 1 cm från golvet och har bara fått positiva reaktioner från mina egna öron, andras kan jag naturligtvis inte svara för.

En lite mer allvarlig fråga är, när man sätter golvhögtalare på träklossar för att få upp dem från golvet, tror ni det gör någon skillnad om man använder sig av t.ex Amerikansk Hardwood eller mjuk Svensk Furu? Gör mjukt eller hårt trä någon skillnad på hur vibrationer fortplantar sig eller absorberas när det gäller högtalare?

Själv har jag som sagt provat med träklossar men aldrig tänkt på hårt trä eller mjukt.

Svar önskas först och främst från någon som provat skillnaderna men ni andra som har ideer och teorier ska naturligtvis svara oxå.

Gillar denna tråden

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/29 :  11:22:58  Show Profile Send mayro a Private Message


Se cardas hemsida.. Myrtle block heter dom.. Och dom tre hemmagjorda är bara gjorda av ett rätt massivt trä av nåt slag. Vilket vet jag inte eftersom jag fått dom av en god vän ifrån norrland som är duktig på trä mm..

och JAG märkeringen skillnad mellan dom köpe och dom hemmagjorda mer än att köpe är megasexigare med cardas stämpeln inbränd.

Däremot själva funktionen att ställa dom under i en trekant med en mitt bakifrån och två fram i ytterkant som en trekant .. Och sedan flytta dom ihop eller isär bör om systemet kan registrera skillnader direkt vara hörbart..

Men ibland lite OLIKA hur tydliga skillnader det blir.. Men i stort sett bör man få NÅGON skillnad på allt..

Man måste däremot se upp så man INTE ställer för tunga saker med för liten anläggyta så botten skadas.. DVS att 80 kg krell kanske inte bör lekas med eller en tung röris med tunn botten osv..

men man får ju använda sin egen hjärna lite innan man lastar saker på annat hit o dit

Måtten.. Ja mina är olika.. Men tre st lekklossar barn leker med kan säkert duga att prova med..

Funktionen är otvetydigt att detta fungerar anser jag. Men hur mycket är saker som kan skilja rätt kraftigt.. Och även om det är förbättrande eller försämmrande är olika.. OFTAST blir det då man hittat "sin" placering bättre. Men det har hänt att ljudet "torkar upp" för mycket ofta då trekanten sitter tätt mot center av elektronikmojängen...


överkurs är att sedan mixtra med att vrida trekanten runt på andra platser under så den inte står med två fram och en bak. Men se upp med vingel.. Sakerna måste stå stadigt vilket betyder att trekanten KAN stå lite förskjuten under.... Men detta kan man labba med regniga dagar då man vill exprimentera lite extra bara..

Ha så skoj. Och vill man ha en demo där det verkligen framgår att detta GÖR skillnader så välkommen/välkommna hit.. Hifi skall vara skoj och dela med sig av sina expriment. Och detta är snudd gratisgrejor vilket är klart skoj att visa eftersom det kan verkligen göra stora skillnader för sitt ljud och därmed musiknjutande..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/29 :  11:29:26  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Mayro/

Du menar alltså att det svenska gratisträet inte är lika bra som det dyra amerikanska träet?, beror det på att det svenska träet är mindre dynamiskt?, Amerika är ju en mera dynamisk kontinent än det mer statiskt hårda svenska urberget...


Läs en del saker med aningen humor va och en del med alvar

men svaret är inte ja eller nej.. Jag vet inte ärligt talat.. tror inte det skiljer.. Eller.hmmm Nej..

Däremot är funktionen där om trät kommer från USA eller Sverige.. Medans Norskt trä INTE är lika bra.OBS Norskt trä är INTE lika bra... Där kostar saker för mycket och därmed sjunker funktionen ju självklart..

Skojar lite om någon inte hajar det..

Jag har ingen aning om olika trä gör olika saker.. Jag sitter bara nöjd..

Men däremot kan man tweeka även klosstweeket.. Men DET är en annan historia det..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/29 :  18:58:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är inte det norska träet lite oljigt också?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/06/29 :  20:07:15  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Är inte det norska träet lite oljigt också?


Då har väl mayro fel, oljedämpat är väl bra


A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/06/29 :  21:29:36  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Tro mig, till och med jag har hört skillnad med Mayros träklosstweak...




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/06/29 :  23:58:31  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag har intrycket att många som gör en tweak i sin anläggning alltför lätt tar för givet att bara för att de hör skillnad är det en förbättring!
I glädjen av att upptäcka något nytt i vissa inspelningar glömmer man att kritiskt lyssna efter vad man tappar i andra avseenden.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/06/30 :  02:14:22  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Jag har intrycket att många som gör en tweak i sin anläggning alltför lätt tar för givet att bara för att de hör skillnad är det en förbättring!

Att höra skillnad är en sak, sedan om det är en förbättring eller en inbillning till det bättre är en annan femma .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/06/30 :  06:57:46  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Jag har intrycket att många som gör en tweak i sin anläggning alltför lätt tar för givet att bara för att de hör skillnad är det en förbättring!


Stämmer precis! Vad värre är, det kan ta tid att inse att man förlorat en viktig egenskap till förmån för någon insmickrande, och att det också kan vara lite frustration innan man "funnit vägen tillbaka". Jag har själv denna erfarenhet i samband med kabelbyten.

Edit: Rättat stavfel

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2007/06/30 07:00:40
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2007/07/01 :  10:33:28  Show Profile Send Figge a Private Message
Myrten: aromatisk buske som växer främst i medelhavsområdet och i Sverige odlas som krukväxt. Gör även en likör på bären i Medelhavsområdet, främst på Korika och Sardinien, Mirto. Säktingar är eukalyptusträdet.
Det verkar var lite svårt att få ut så pass stora bitar ur en buske så det lutar nog åt att det är från en speciell art som växer i Oregon.
http://myrtlewoodgallery.com/what_is_myrtlewood.htm

Som tydligen skall vara tätare än ek. Kan kanske fungera med ask som jag har för mig skall vara ganska tät. Annars med något träslag som växer ganska sakta och uppvuxen i norra delarna av vårt land eller i Ryssland. Lärkträ är också ett ganska hårt träslag som skulle passa.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/01 :  11:27:47  Show Profile Send mayro a Private Message
Prova Figge.. Det är verkligen skoj att enkelt trixa med saker som detta.. Och faktiskt kan dessa små trix rädda ett system där det är avgörande det som man uppnår..

men OBS!!! Som tidigare sagt så ÄR verkligen placeringen en sak som kan skilja. Resultatet är på personlig bedömmning att avgöra om det är bättre eller sämre. Men JAG har nog aldrig fått sämre resultat direkt förr. Däremot med felaktig placering kan det bli sämmre.. Men man får ju trixa runt lite och söka bästa platsen beroende på just SITT uppställ..chassienoderna är ju helt olika i olika uppställ med samma märke osv.. Våra system är ju inte liksidiga som sagt..




Lennartj med eventuellt flera.
Jag är inte den typen du talar om. Så i mina tips kan du glömma sådant hifinördande helt och hållet..Då jag skriver ut tips som detta här så har jag torra fossingar. Annars skulle jag inte göra detta. Jag är ju inte direkt okänd som sagt och vill inte få min trovärdighet förstörd av massa tips utan grund vilket du säkert förstår..(men jag anser din markering bra ändå så du vet)..

Däremot kan en del ha den av vetenskapen bevisade olika förmågan att INTE uppfatta eller höra skillnader samt även om det är till det bättre eller sämre då självklart...

och fysikaliska saker i våra idviduella fysiska betingelser kan jag inte råda över. En del hör faktiskt aldrig skillnader om det inte är av typen att stereon är på eller av.. Att där en träkloss skulle utgöra ett under av funktion har jag aldrig sagt och kommer heller aldrig säga..

men normalhörande med saker som är i ballans så dom fungerar ok ljudligt samt homogent bör klara att urskilja rätt tydligt att saker händer med chassinoderna vilket jag TROR detta tweek pysslar med rent tekniskt..DVS flytta skadliga vibbar inom hörbara området till utanför detsamma.. och eller.. Att flytta dom där dom gör bäst resultatr beroende på andra förutsättningar vi har i våra högst olika rum mm.. Men då jag inte är teknikfreeak så markerar jag att detta ÄR min tro och inget annat. men detta är i alla fall troliga teknikområdet tweeket härör ifrån enligt min enbart egna insamlande praktiska erfarenhet..tekniken sedan får andra sköta..


Edit
Börjar inte tråden ändå likna lite skoj utbytande hifisnack till slut här. riktigt roligt faktiskt. Hoppas det fortsätter bara..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/07/01 11:43:10
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2007/07/01 :  13:05:40  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Shit

Det kan inte finnas en annan branch som är så full av BS som HiFi.

Individer som sväljer tweak som dessa tycker jag bara synd om, kanske på kredit dessutom

Jag väntar bara på att konsumenter som tjackar detta hamnar på Lyxfällan på TV3

Edit
Stavfel

Edited by - m_persson79 on 2007/07/01 13:06:29
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/01 :  13:42:38  Show Profile Send mayro a Private Message



Jag är ingen branch..Så hoppas du inte inräknade mig här bara..
Jag ger bara tips där var och en kan gratis prova sig fram med små hemgjorda träklossar....

Och varför vara så negativ för..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/01 :  14:03:14  Show Profile Send huzze a Private Message
Tror att m_persson79 avsåg huvudinlägget, men vad vet jag?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/01 :  14:22:11  Show Profile Send mayro a Private Message


tror jag också faktiskt.. men markerade så ingen skall tro jag numera säljer träbitar också bland allt annat jag har fått på skallen om över åren som gått..

Det finns ju ingen hejd på produktsortimentet jag har till förfogande om man lägger ihop det över lite tid..

men aktier i träklossfabriker har jag inte ännu skaffat mig..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000