HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brum i Krell KSA 150?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/13 :  14:11:01  Show Profile Send OcA a Private Message
Har fått ett intressant förslag om att köpa ett Krell KSA 150 eller byta det mot min sub... Problemet är att steget brummar en aning. Enligt säljare så har det att göra med hur känsliga högtalarna är. Han hade ett par Sonus med 87 db i känslighet (samma som mina PMC) och där var inte brummet noterbart, men med andra högtalare med ca 90 db i känslighet var brummet hörbart vid tomgång, men ej vid musikspelning. Verkar ytterst skumt att traffobrummet tar sig vidare ut i signalen? Min NAD S300 hade ett tomgångsbrum från traffosarna, men det fortplantade sig aldrig ut i signalen. Frågan är om säljaren rört ihop begreppen eller om det är generalras på gång i steget? Vad tror ni och hur får man eventuellt bukt på det hela?

Edit: Brummet stiger heller ej med volymen utan är konstant. Kan det vara så att han har fått en jordfelsloop (korrekt uttryck?) mellan försteg/annan utrustning och slutsteg?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/06/13 14:49:17

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/06/13 :  18:10:37  Show Profile Send David A a Private Message
Hade samma problem med mitt KSA-250 en gång i tiden. Fick åka två resor till Audionord innan dom fick bukt med det. Sedan brann steget oturligt nog upp... Vilket dock antagligen inte hade med själva brummet att göra.

Fick aldrig reda på vad brummet berodde på, eller om det var vanligt förekommande. Men det var iallafall samma konstanta nätbrum som du beskriver. Är det likandant både obalanserat och balaserat?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/13 :  18:45:58  Show Profile Send OcA a Private Message
Inte den blekaste om det är både på balanserat och single end, får fråga säljaren... Vad kostade reparationen? Eller kanske gick på garantin? Har ju oturligt nog ingen garanti på denna vad jag vet om det nu inte råkar vara livstids garre på dessa monster...

Gick det att leva med brummet eller var det enormt irriterande? Har ju ingen lust att köpa ett reparationsobjekt och laga för många tusen...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/13 :  18:48:50  Show Profile Send mayro a Private Message


kan ju vara hans andra grejor som skapar brummet.. Eller hans nätkabel-kablar... Litet jordfel bara som ställer till det stort på en skärm..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/13 :  19:02:11  Show Profile Send OcA a Private Message
Jepp, Mayro! Kan vara nån jordslinga han fått till... Har hänt mig flera gånger... Kopplar man loss allt utom just steg och högtalare borde det ju visa sig om så är fallet? Samt kanske testa annat vägguttag och annan kabel?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/06/13 :  19:42:36  Show Profile Send David A a Private Message
För mig gick det på garantin, men då var också steget nästan nytt. Audionord bytte i slutändan in mitt 250 efter att det hade brunnit. Och jag fick lägga imellan upp till ett 300s, som fungerade klockrent under 6 år hos mig.

Garantin är annars inte bättre på Krell än något annat märke, iallafall inte i sverige. Bytte en trafo som brummade på ett FPB-300 för något år sedan, och fick noll goodwill. Trots att steget var svensksålt

Brummet hos KSA-250 var i mitt fall högst påtagligt på tomgång. Men det kan ju vara som Mayro säger, något i kedjan som jävlas. Själv har jag fått fimpa jorden till mina nuvarande steg sedan hemmabioreceivern kommit med i signalvägen.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/06/13 :  20:56:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
USA byggda trafos kan brumma lite när dom kommer till Europa..har med hertzen att göra...

Men det kan bero på DC över nätet också.

/Martin
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/06/13 :  21:55:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Kopplar man loss allt utom just steg och högtalare...

Du är inne på rätt spår men starta inte ett slutsteg utan att ha kontroll på ingångarna. Om du kopplar ur försteget så kortslut ingångarna(+ och - på respektive kanal kopplas ihop).

Det är inte normalt för ett slutsteg att inte ha ett försteg anslutet när det är spänningssatt/spänningsätts. På grund av detta så finns det slutstegskonstruktioner som förlitar sig till att försteget håller potentialen på ingången i schack under uppstart.

Jag gjorde sallad av ett baselement på en HFLS1 på precis det sättet som du beskriver. Efter att ha titta in i slutsteget förstod jag varför. Det elementet fick jag sätta upp på mitt klantighetskonto så ta det för guds skull försiktigt med kopplandet!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000