HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krell fjärr funkar till opera droplet..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2007/06/12 :  00:12:45  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Har just skaffat nya grejer, Ett Krell försteg och en Opera droplet.
Jag märkte att fjärren till Krellen även funkade klockrent till Dropleten.
Är det en slump eller brukar CD-fjärrstyrningen "prata samma språk"?

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2007/06/12 :  05:33:36  Show Profile Send Staffan a Private Message
Tur kallas det
Min fjärrkontroll till Krell KCT:n funkar inte
till Krell Sacd Standard

Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/06/12 :  09:08:29  Show Profile Send p-pan a Private Message
Har för mig att min Krell fjärr (Kav 400xi) fungerade till mitt gamla Thule 150 försteg.

Men det var bara vissa funktioner...?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/12 :  10:02:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Har en del att göra med att vissa IR frekvenser delas av olika fabrikat. Sedan är det väl en ren lyckoträff att Mikaell lyckats få samtliga funktioner rätt med sin fjärr...

Min Pioneer-fjärr till TV'n lyckas även styra vissa funktioner på min NAD S500i, men de är helt random och det är alltid lika spännande att se vad som händer om man har CD igång samtidigt och ska göra något med TV fjärren... Det funkar dock inte åt andra hållet.

Bör vara så att Pioneer-fjärren har starkare sändning samt delar vissa frekvenser med NAD'en som sedan NAD'en tolkar godtyckligt... Är ju inte omöjligt att det är samma leverantör till IR-delarna i maskinerna och därav delar de vissa frekvenser... Spännande att det händer något när man trycker på TV-fjärren, men det är grymt irriterande i det långa loppet om man (av nån anledning) kollar på TV samtidigt som man lyssnar på musik... Även fjärren till min digitalbox (Samsung) är herre över min NAD vid vissa komandon... Sedan kanske NAD'en är väldigt känslig, vad vet jag...


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/12 :  10:26:39  Show Profile Send Marc a Private Message
Det är definitivt ingen slump. Det finns vissa standarder för ir-kodningen av fjärrkontroller. För min del är det en olycklig omständighet, eftersom fjärren til min Gryphon förstärkare påverkar min Audio Aero DAC (dock ej tvärt om av någon underlig anledning). Eftersom jag vill hålla gainen konstant på DAC:en och bara justera volymen genom förstärkaren, är jag tvungen att ställa något framför ir-mottagaren på DAC:en så att den skyms. Frågade Audio Aero om detta och de sa att det går att programmera om ir-koderna men då krävs att man skickar tillbaka hela apparaten till producenten.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2007/06/13 :  19:24:46  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Då var det tur och lite skicklighet då
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000