HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Låda till Eton 11"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hecke
Starting Member

35 Posts

Posted - 2007/06/13 :  12:15:14  Show Profile Send hecke a Private Message
Jag har nyligen köpt mig ett par Eton 11" beg, och nu ska det byggas lådor.
Jag har sökt en del på forumet och sett att andra byggt 75l och stämt av till 19Hz. Funkar denna underavstämning bra? inga problem med stora konutslag ?
Jag har ett program för uträkning, men det har blivit lite "gammalt" så det strular på modernare operativ utan riktig DOS...

Någon vänlig själ som kan ge mig förslag på lådstorlek?
Är mest inne på basreflex, men öppen för alternativ. Gärna mindre än 75liter om det går, men egen erfarenhet säger att det oftast är "bättre" med en större låda än en mindre med samma avstämning.
Basarna ska spela upp till ca 150-250Hz och där möter Eton 5" upp.

Tack på förhand

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/13 :  12:47:48  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Gör en testlåda. Det skall ju gärna fungera bra med ditt rumstillskott också...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

hecke
Starting Member

35 Posts

Posted - 2007/06/15 :  10:07:05  Show Profile Send hecke a Private Message
Det blir många lådor bara om man ska testa alternativen...och jag vill inte bygga en testlåda. Jag har en 48liters låda som jag provar i nu.

Ville bara ha lite start hjälp för att slippa göra allt från grunden. Basen är en Eton 11-581/50 HEX.

Medveten om att den ska passa ihop med mitt rum, och det är faktiskt detta jag är mest fundersam på, ingen som kan simulera detta i något program ?
Ska spela i en rum på 13m2.

Ingen som har lite mera konkreta förslag ?
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/15 :  10:23:24  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag tycker 75L verkar som en bra utgångspunkt, hur mycket du kommer märka av en minskning till typ 60L är svårt att uppskatta i förväg.

Att göra en högtalare innebär ofta att man måste passera et protorypstadie, där provlådan visserliggen kan göras enklare och i billigare material.

Är man inte intresserad av det så får man gå den hårda vägen och blint lita på simuleringsmodeller. De säger inget om ditt rumsstöd.

Om underavstämningen fungerar för dig beror ju på vad du vill ha ut av basen - lågbas eller smäll i magen...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000