HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 hur stabil spänning i slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/06/05 :  13:25:23  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej!

Har fått brum i det drygt 10 år gamla slutsteget (även utan komponenter inkopplade) och hittade inga jordslingor. Så jag mätte matningsspänningen och är +_42 V men med ett rippel på ca 2 V p-p. Är inte det väldigt mycket för mycket?

Så jag håller på att köpa nya kondensatorer och ska titta på spänningen igen sedan. Vad är normalt värde att förvänta sig?

/Tomas F.

musikälskare

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/06/05 :  13:33:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hur låter brummet, hårt (glättningsbrum) eller mjukt (jordbrum). Kan vara torkade glättningskondingar om brummet är ett hårt 100 Hz. 2 V rippel, vad har du för glättningskapacitans? Låter mycket om glättningen är anständigt hög och tomgångsströmmen tämligen låg.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2007/06/05 15:17:56
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/06/05 :  13:40:58  Show Profile Send TomasF a Private Message
Tomgångsström kring 2*100 mA, 2*20000 uF.
Om det låter "hårt" eller "mjukt" kan jag inte säga. Mittemellan? / mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/06/05 :  15:17:39  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Sittar lytarna på kretskort? Har du kollat lödningarna? Brummar det lika mycket i båda kanalerna?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/06/05 :  15:28:26  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej

det brummar lika mycket i båda kanalerna, något olika karaktär dock (tror jag). Mäter ca 4 mV växelspänning på högt term.
Ripplet på matningsspänningen är ungefär lika i slutstegets halvor (som spänningssätts via gemensam trafo men två olika likriktare).

Glättnignskondensatorerna (4 st) sitter hålmonterade på stort kretskort, svårt att komma åt och kolla lödningarna.

/Tomas F.

musikälskare

Edited by - TomasF on 2007/06/05 17:15:38
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/06/05 :  18:07:56  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Prova att peta lite på kondingarna för att se om det glappar.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/06/13 :  23:54:23  Show Profile Send TomasF a Private Message
Japp, det var nog kondensatorerna. Har satt dit nya RIFA kondensatorer parallellt med de ursprungliga, och brummet försvann helt. Skönt! Lite bättre ljud på köpet tror jag. / mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/06/15 :  08:23:51  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Var det torra lytar eller bara dåliga lödningar? 10 år i hemmiljö är på gränsen när det gäller lytar. Det brukar hålla längre.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/06/15 :  10:48:15  Show Profile Send TomasF a Private Message
Jag tror inte det var dåliga lödningar, jag ryckte i kondensatorerna utan att något glappade eller brummet ändrades. Men är inte säker. Jag slår på/av varje dag för det sitter ett par rör i förstärkaren. Trafon är ganska maffig, tror det står 500VA på den. Så det blir ordentliga strömrusningar varje dag. Jag borde kanske skaffa en softstart för att spara på kondensatorerna. Tack för hjälpen. /TomasF.

musikälskare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000