HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Design av spänningsmatning, X- och Y-kond. mm??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/06/14 :  12:28:47  Show Profile Send zikkan a Private Message
Hej på er!
Jag har nyligen plockat isär lite överblivna (oanvända) reservdelar från jobbet och tittat lite på hur spänningsmatningen ser ut. Jag har då fått lite funderingar som jag skulle vilja ha hjälp med (givetvis) .....

Eftersom det är datakom-prylar så är ju trafo och aggregat givetvis switchade men det är inte det som är "problemet".

- Vissa lådor använder ett apparatuttag (IEC) med integrerat nätfilter. Är detta något att härma??

- Andra har ett vanligt apparatuttag men har istället lite lösa komponenter. T ex motstånd och kondingar samt något jag antar är en varistor??? Det är en blå skiva lite mindre än en 1-krona och ungefär lika tjock. Vilket syfte har denna??

- Inne på kretskorten sitter det ibland kondingar märkta "Y" samt "X2" (eller om det var tvärtom ...). Vad är syftet med dessa??

- Hur konstruerar man början på spänningsmatningen?

Vad börjar man med?
Vilka lösningar är bättre än andra?
Läpmliga värden på motstånd och konding innan trafo?
Lämpliga värden och placering på komponenter efter trafo men innan reguleringen??

Vad jag är ute efter mitt svamlande är i princip en FAQ, hehe, med hur man konstruerar "elektromekaniken" till en spänningsmatning!

Har ni några standardlösningar ni använder er av??

Undrar en nybörjare i spänningens värld ..

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Edited by - zikkan on 2007/06/14 15:45:42

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/14 :  13:16:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Mycket av "skrot" du hittar i aggregaten har att göra med att skydda det som finns längre in i lådan mot skräp som dels stör ut elektroniken, dels slår sönder känsliga delar.
IEC-uttaget med filter jämte X och Y-kondingar syftar just till att leda av störningar. Notera att filtren också funkar baklänges, dvs störningar genererade invärtes får inte komma ut på allmänna belysningsnätet bakvägen.

Generellt gäller att man separerar spänninsgförsörjning från den elektronik som ska försörjas så att störningar och rassel stora komponenter i nätdelen (trafo, drosslar ...) inte kopplas vidare induktivt, kapacitivt till annat.

Man får ju också fundera på HUR känsliga kretsarna är. En digitalapparat kan ju vara oerhört känslig med en superkrets som betraktar 5V överspänning som dödlig puls och som nollställs av en 4ns lång puls på resetingången.
En rörhäck klarar mycket stryk - det satt rörelektronik i Mig-planen för att klara EMP med fältstyrkor på åtskilliga kV/m från atombomber.

Likaså måste man titta på vilka sorts störningar elektroniken alstrar och som ska skärmas in.

Du hittar säkert en del generella regler men mycket är som jag försökt berätta beroende på applikation.
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/06/14 :  15:48:03  Show Profile Send zikkan a Private Message
Jooodå ... teorin och nyttan kan jag nog fundera fram. Men jag tänkte helt krasst nog mer på hur ni rent praktiskt donar till era olika spänningsmatningar på DYI-projekten ....

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Edited by - zikkan on 2007/06/14 17:36:25
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/15 :  09:25:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag bygger mest rörförstärkare på öppna chassin och har massor av induktiva komponenter. Min strävan är att förlägga nätdelen åtskilt från förstärkaren - alltså i olika hörn på förstärkaren. Jag använder aldrig någon nätavstörning men ofta CLC-filer i nätdelen.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/06/15 :  12:45:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag använder aldrig någon nätavstörning men ofta CLC-filer i nätdelen.

Filter är nog enklare/bättre att prova det utanför lådan ifall det inte "behövs"i alla fall.Känns onödigt att sätta det i lådan om det inte blir skillnad.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000