HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fråga angående inbyggnadshögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2007/06/12 :  11:48:34  Show Profile Send Dre a Private Message
Har precis byggt in ett par inbyggnadshögtalare i en mellanvägg till vardagsrummet. Vi har alltid musik på men ville slippa lådor vid nån vägg. Det låter nog bra tillslut men jag tror att lådan blev för dämpad.

Fråga

Det är mycket bas i rummet bakom högtalarna. Kan man göra något med botten på lådan för att minimera detta t ex asfaltsmatta mdf mm. Nu är det ju bara en gipsskiva till botten.

Tacksam för svar.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/12 :  11:52:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Spelar högtalarna fritt in i mellan väggen?

Med denna typ av högtalare får du ju i det närmaste en "oändlig baffel". Av denna orsak bör filtret göras annorlunda jämfört med "lådehögtalare".


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2007/06/13 :  09:20:32  Show Profile Send Dre a Private Message
Jag har köpt "riktiga inbyggnadshögtalare" så jag räknar med att allt är i sin ordning.

Jag undrar mest om det finns något sätt att dämpa ljudet bakåt.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/06/13 :  09:33:19  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Risk är väl att "bakväggen" agerar resonansplatta, och den skulle väl behövas stagas isf. Annars kan det ju vara rumsresonanser som gärna spökar i "öppna" planlösningar.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2007/06/13 :  21:34:53  Show Profile Send mjon a Private Message
Låter som en intressant lösning. Vad är det för högtalare du köpt?

/ Magnus
Go to Top of Page

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2007/06/14 :  21:00:13  Show Profile Send Dre a Private Message
De heter Preference K-802 och de kommer att drivas av TEACs dvdreciver som troligtvis kommer att hamna i garderoben bakom. Jag hoppas även på en LCD tv mellan högtalarna så man kan lika guitarhero på fester. Lobbning pågår (tv+ps3).

Om jag limmar fast en gipskiva till i botten av "lådan" tror ni det kommer dämpa ljud och resonanser. Väggen "botten" vibrerar kraftigt...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/06/15 :  07:27:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nja, en platta till kommer att dämpa lite granna men oxå flytta ned resonansfrekvensen en del. Mer massa och mer stagning. Gärna ett par påsar med sand någonstans i väggen. Det tar hand om mycket.

Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2007/06/15 07:28:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000