HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY Raven R3 klon (eller vad det nu blir)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 28

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/05 :  21:52:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Sådär ja. Nu har jag slaktat en 80va ringkärna jag hade liggande för att få tag i en kärna. Den är gjord i bladmetall och tvärsnittsarean är 6cm2. Har ingen aning om vad övriga specifikatoner för kärnan består i. Tanken är att den skall klara av området 400hz-minst 20khz. Nu undrar jag om någon vänlig själ (Norman kanske) skulle kunna hjälpa mig med att räkna ut antalet varv på primär och sekundärsidan för både Hififorums diskant och en längre variant. Bandresistansen blir 0,5ohm för den ena (som helst skall fungera från 200hz och uppåt)och 0,05ohm för den andra. Jag vill ha 6ohms impedans mot slutsteget för att kunna laborera både uppåt och nedåt med folietjockleken. Om jag hade gått mer än nio år i skolan skulle jag kanske fixa det här själv men just nu behöver jag hjälp.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:32:26  Show Profile Send n/a a Private Message
Flyttade upp dom gamla trådarna för att frächa upp minnet på dom som inte har bestämt sig för om dom skall beställa magneter. Det har blivit några innlägg.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:35:01  Show Profile Send norman a Private Message
Ahh såg ett fel (finns säkert fler..) i mina trafoformler, det skall vara: N2=N1/sqrt(Rin/Rlast) där sqrt är kvadratroten

Utan att veta så mycket om din kärna så gissar jag (om jag jämför med min trafo som är lite mindre) att du kan linda på 60varv på primären och 5varv på sekundären. Då kommer den nog gå fint från 200hz.

Jag körde med 1.2mm tråd på min till primären och 4ggr 1.2mm till sekundären (det tog inte upp all plats på min kärna så jag kunde haft grövre tråd), du kan nog köra med det eller grövre (det fungerar bra eller bättre att parallellkoppla flera trådar eller lindningar).
Lindningarna kan du t.ex. dela upp så att du lindar 30varv primär sen 5 varv sekundär ovanpå och sist 30varv primär ovanpå det (sen seriekopplar du de två primärlindningarna), då fick iaf jag min att gå upp till 40khz.

Detta är inte optimalt uträknat men det funkade bra på min trafo iaf...

Edited by - norman on 2003/01/05 22:36:01
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:39:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Ok, 60varv på primären och 5 på sekundären. Var det för den med bandresistans 0,5ohm eller den med 0,05ohm? Tack ska du ha förresten. Hur går det med folien?
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:45:29  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Ok, 60varv på primären och 5 på sekundären. Var det för den med bandresistans 0,5ohm eller den med 0,05ohm? Tack ska du ha förresten. Hur går det med folien?

det var för 0.05 ohm, för o.5ohm blir det 17varv på sekundären.

Gjorde mätningar på hushållsfolie och gammaband (12um och 6um) och jag fick jämnare frekvensgång med hushållsfolien. Veckningen gick att fixa med ett gammalt itusågat burklock med räfflor i (skall försöka fixa fram kugg så jag kan vecka med grövre veck för att se eventuell skillnad)
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:47:38  Show Profile Send norman a Private Message
Just det, kom på att du nog inte skall ansluta trafon direkt på förstärkarutgången då det blir i stort sett noll ohm för låga frekvenser. Man kan ha en stor konding i serie.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:08:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Tack. Det där med kondningen hade jag redan listat ut men jag undrar hur autoformer'n fixar det. Skumt. Då gör jag en trafo med 60varv på primären och 5+12varv på sekundären. Jag har skickat en bild åt dig på kärnan. Jag har letat som f..n efter färdiga kuggvalsar utan lycka. Den jag använder nu fick jag tillverkad åt mig på en micromekanikerskola (gymnasielinje)ganska dyrt. Vore bra om det gick att hitta något färdigt och inte så dyrt. För att kunna prova lite olika korrugeringar. Om du vill så kan jag skicka färdiga 0,012mm's band åt dig imorgon.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:28:51  Show Profile Send norman a Private Message
Hmm det är kanske bättre att göra sekundären 3*5varv (eller 4*5) och parallellkoppla lindningarna vid 0.05 ohm last och seriekoppla vid 0.5ohms last, då har man ingen onödig tråd som tar upp plats (och ökar läckinduktansen) när man kör med 0.05ohm.

Håller ännu på att bygga om och testa diskanterna en massa så det vore nog synd att slösa dina band på det..(om man har sönder dem). Men tack iaf!
Vilket djup hade du på korrugeringen? Kunde vara kul att testa dina band senare när jag fått lite mer ordning på diskanterna.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:45:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har gått om transformatorer så jag gör väl två istället då. Som det ser ut just nu så blir nog den långa prototypen klar först. Angående banden så gör jag gör 150cm i stöten och det tar ca:10minuter så det är inget problem (obs, gäller endast helmetallband). Jag bjuder på dom i forskningens namn.
Mina valsar är tillverkade med 0.5's kuggmodul så det är 1mm mellan varje topp. Kan skicka en bild imorgon (kul med kamera) . Längdmåttet krymper med ca:30% vid korrugeringen men det spelar inte så stor roll för dig.

Edited by - n/a on 2003/01/05 23:47:29
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/06 :  16:17:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Då var trafon klar. Det blev 57 varv på primären och 17 på sekundären. Enkel 1,4mm's tråd på primärlindningen och dubbla det på sekundären. Jag har ont i fingrarna.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/06 :  16:23:03  Show Profile Send norman a Private Message
joo.. fick själv lite ont när jag lindade min.. och det var ju ingen ringkärna..

Återkom när du testat!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/06 :  17:27:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Norman, jag har just skickat bilder på band och trafo till dig. Så du kan väl kolla brevlådan. Jag har inget bra ställe att lägga upp dom på. Ursäkta bildstorleken.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/06 :  19:21:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Hur mäter jag frekvenomfånget på trafon? Räcker det med induktansen i primärlindningen?
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/06 :  19:33:28  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Hur mäter jag frekvenomfånget på trafon? Räcker det med induktansen i primärlindningen?

Du kopplar in den till ett band och mäter spänningen över bandet och jämför med spänningen på ingången. Då får man frekvensgång med last. (man behöver inte jämföra med ingången om man vet att man driver den med en konstant amplitud)

Frekvensgången neråt är beroende på vilken nivå signalen har, med låg nivå går den lägre ner. Din borde kunna gå ner till 200hz vid 40volt (lite grovt räknat)

Edited by - norman on 2003/01/06 19:37:30
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/07 :  16:42:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Så här ser banden ut just nu (1x150cm). Det här är lite buckligt bara. Norman, jag hittade inget bra packmaterial idag men det blir i veckan.

Edited by - n/a on 2003/01/13 12:59:27
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/07 :  17:02:37  Show Profile Send norman a Private Message
Det ser ju fint ut! Säg bara till vad frakten o.s.v. kostar. Det är ingen brådska om du inte hittar nåt lämpligt att packa bandet i.
Får hoppas jag kan fixa kugg med grövre korrugering så kan ju du få ett sånt band att testa med.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/01/08 :  21:04:33  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hej,
Nu har jag äntligen fixat datorn...
Jag ser att det inte är så många som ännu anmält att dom vill ha magneter, jag hoppas och räknar med att det ska ändras när väl vi fått lite mätningar från ditt test ex. Dahlberg. Då kan vi ju visa vad den kan prestera!
Hur gick det med dom där fördiglindade spolarna?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/08 :  21:08:03  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hej Alexi!

Jo det ska bli jätteintressant, tycker jag också!
man kunde använda ett par eller flera ribbons till
mina JBL -projekt faktiskt.

nackdelen är väl att de inte klarar en massa effekt,
och så måste jag komma opp i runt 100db känslighet.

Man får väl stacka flera st på varandra...

eller kan man göra en specialvariant DAHLBERG?! Som
är lite längre dvs... 20 - 30cm kanske

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/08 :  21:10:11  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Skall det fixas någon sorts infästning för skydd
på profilerna, så inte bandet hänger löst i gapet
så det kan gåsönder om nu nån klantig person skulle
komma och sätta en syl rakt igenom..

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/01/08 :  21:27:29  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
NN, vad menar du känsligheten på bandet ska ju ligga på runt 100dB.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/08 :  21:38:13  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

Skall det fixas någon sorts infästning för skydd
på profilerna, så inte bandet hänger löst i gapet
så det kan gåsönder om nu nån klantig person skulle
komma och sätta en syl rakt igenom..

Klantiga personer med sylar bör man hålla borta från stereorummet!! (iof skall jag inte säga så mycket då jag lyckats få skruvar och skruvmejslar att flyga in i magnetgapet...)

Edited by - norman on 2003/01/08 21:40:27
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/08 :  21:39:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

nej men till mitt högtalarprojekt med JBL -element
så hamnar dessa högtalare på ca 100db, jag behöver matcha
det med diskant,. kanske ribbon, och kanske stacka några
ribbons ifall EN inte kommer upp i 100db, jag vet inte, men
vilken känslighet kommer en sådan hära banddiskant få?

quote:
Originally posted by Alexi

NN, vad menar du känsligheten på bandet ska ju ligga på runt 100dB.

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/01/08 :  22:40:12  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag har ju tänkt köra dom med mina Lambda TD15M dom är på 98dB/1W.
I värsta fall så får man köra aktivt istället

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/08 :  22:58:03  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

eller kan man göra en specialvariant DAHLBERG?! Som
är lite längre dvs... 20 - 30cm kanske

Varför inte 150cm? Bandet på bilden är så långt.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/08 :  23:07:22  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

nej men till mitt högtalarprojekt med JBL -element
så hamnar dessa högtalare på ca 100db, jag behöver matcha
det med diskant,. kanske ribbon, och kanske stacka några
ribbons ifall EN inte kommer upp i 100db, jag vet inte, men
vilken känslighet kommer en sådan hära banddiskant få?

NN,

Det ingen fara om inte diskanten går att matcha med resten av JBL elementen i känslighet ... Du ska ju driva systemet helt aktivt (separata slutsteg till varje register) och då kan du ju justera nivån på slutsteget som driver diskanten till att matcha ljudnivå på de andra registren

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page
Page: of 28 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000