Author |
Topic |
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 17:43:59
|
Hej Dahlberg, Vad jag förstår så fortskrider projektet. Band, trafobeställning talas det om. Är det fortfarande på experimentstadiet eller är det skarpt läge med olika beställningar? Är frontplattan bestämd, terminaler, hur skall allt hålla ihop osv. Ursäkta om frågan är dum
Hälssningar Dimitri Zylberstein
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 18:27:45
|
Ta det lugnt bara, det är inte dags att beställa något ännu. Vi är fortfarande i projekterings-stadiet och vi tar oss så sakteliga framåt. Jag har testat lite olika korrugeringar idag och har börjat fundera på en ny lösning där en lite större korrugering blir aktuell. Om vi kan få Lundahltransformatorer för 500kr/st så kan det nog vara läge för lite fusk. Norman, tittade du på länkarna jag postade angående trafokärnor? |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 18:36:05
|
quote: Originally posted by Dahlberg
Om vi kan få Lundahltransformatorer för 500kr/st så kan det nog vara läge för lite fusk. Norman, tittade du på länkarna jag postade angående trafokärnor?
Jo, ibland får man väl fuska lite..
Kollade lite snabbt på länkarna och det verkade intressant! Får läsa igenom länken med teori lite mer noggrannt senare.. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 17:46:16
|
Jag köper gärna färdiglindad så kan vi få till det så så tror jag även fler är intresserade eftersom det då bara är att bygga ihop en clon som om det vore Lego Eller om man har otur Ikea
Jag vet inte hur aktiv jag kan vara här just nu, eftersom ett elakt virus har slagit ut min dator hemma Och Norton AntiVirus 2003 inte kan hitta det... Måste skaffa boot bart virus program på disket, som är bätre en Norton... Jaja nu har man iaf tid att läsa böcker och sånt |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
Kim Bay Smidt
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 03:35:52
|
Ta det lugnt bara, det är inte dags att beställa något ännu. Vi är fortfarande i projekterings-stadiet och vi tar oss så sakteliga framåt. Jag har testat lite olika korrugeringar idag och har börjat fundera på en ny lösning där en lite större korrugering blir aktuell. Om vi kan få Lundahltransformatorer för 500kr/st så kan det nog vara läge för lite fusk. Norman, tittade du på länkarna jag postade angående trafokärnor?
Hej! Er det nødvendigt med galvansisk adskillelse i trafoen? Jeg mener det ikke. I USA er de helt skøre med en autotransformer (The Zero) til rørforstærkere. Læs her: http://www.otlamp.com/tweaks/ps/zero/index.html
Check på siden: - The Zero Story - FAQ - White Paper
Om dette princip kan bruges i vor trafoer kan Lundahl vel svare på?
Hilsen Kim |
...there's a difference between knowing the path and walking the path... |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 12:34:49
|
Hej, Kim och välkommen till forumet. Jag tittade som hastigast på länken och vad jag kunde se så hade den här trafon ett omsåttningsförhållande upp till 4x. Det räcker tyvärr inte eftersom att vi vill höja impedansen från ca:0,5ohm till ca:8ohm. |
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 12:38:15
|
quote:
http://www.otlamp.com/tweaks/ps/zero/index.html
Check på siden: - The Zero Story - FAQ - White Paper
Om dette princip kan bruges i vor trafoer kan Lundahl vel svare på?
Hilsen Kim
Dom har en trafo der giver 16X impedansen. Om vora band er 0,5 ohm giver det 8 ohm. Jeg tycker dog at dom er alt for dyra - 433 USD for et sätt (+frakt och moms)!! Det er mycket mera enn de ca. 1.000 SKR Lundahl skal ha.
Om det så skal være en autoformer er dog en bra fråga.
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
Kim Bay Smidt
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 15:20:41
|
Hej, Kim och välkommen till forumet. Jag tittade som hastigast på länken och vad jag kunde se så hade den här trafon ett omsåttningsförhållande upp till 4x. Det räcker tyvärr inte eftersom att vi vill höja impedansen från ca:0,5ohm till ca:8ohm.
Hej, tak for velkomsten!
Vi skal inte bruge denne autotransformer men checke om princippet kan bruges i de transformere som Lundahl skal vikle til os.
Et fråga(?): Nogen der kan lave elementet/båndet?
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 16:01:13
|
Jag kan göra banden och jag har också erbjudit mig att bjuda på dom till dom 25 första som beställer magneter. Det här gäller alltså band av aluminium. Jag har provat att göra band som skulle ha 10st 1mm's banor med ett mellanrum mellan banorna om 0,25mm. Det var ingen lek och frågan är hur hållbara dom skulle bli. |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 16:38:00
|
Dahlberg: Har du fått ihop nåt som låter av bitarna än? Själv har jag precis fixat klart en till trafo så att jag kan lyssna i stereo! Lyckades få ett 12um band med annan korrugering att gå tillräckligt högt upp i frekvens nu (iaf så högt eller högre än micen går (16k))
(för de som inte vet kör jag med 10*60mm band) |
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 16:51:17
|
quote: Originally posted by norman
Dahlberg: Har du fått ihop nåt som låter av bitarna än? Själv har jag precis fixat klart en till trafo så att jag kan lyssna i stereo! Lyckades få ett 12um band med annan korrugering att gå tillräckligt högt upp i frekvens nu (iaf så högt eller högre än micen går (16k))
(för de som inte vet kör jag med 10*60mm band)
60 mm?? Det var inte långt! Raven och ESg er da minnst 15 cm! Vårfor så kortt? |
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 17:04:31
|
quote: Originally posted by norman
(för de som inte vet kör jag med 10*60mm band)
Nej, jag har inte fått ihop något ännu men jag har inte haft någon brådska heller. Har dessutom haft lite annat att göra med långa band åt både mig själv och bla Jan. Kul att du har fått dom att mäta bättre, hur låter det då. Lovande eller |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 17:35:42
|
jan: Jag har dom korta för att få lite mer spridning i höjdled plus att jag inte behöver få dom att gå så lågt ner då jag använder ett mellanregister under. Dock går dom ner en bit under 1k ändå (tål väl inte så värst mycket där iof..)
Dahlberg: Det låter nog lovande, måste fixa lite (=en hel massa) med delningen för att se vad som blir bäst (måste testa lite med olika branta filter o.s.v.). |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 14:22:58
|
Nu har jag testat att magnetisera mina magneter till banddiskanterna (attans svårt att få loss dom från elektromagneten..). Fick en ökning av känsligheten med ca 8db vilket medför att magnetfältet måste ha ökat med ca 2,5ggr. Frekvensgången ändrades dock ingenting (vilket kanske inte är så konstigt om man tänker efter.. magnetfältet är ju ändå så svagt att den motinducerade spänningen blir försumbar så ökning av magnetfältet blir samma sak som att öka strömmen => öka spänningen eftersom kretsen i stort sett är resistiv)
(hoppas det går bra att jag tjatar om mina diskanter som inte är några ravenkloner i denna tråd.. ) |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 12:15:29
|
Det går alldeles utmärkt. Visst hade du alnicomagneter i hästskoform eller minns jag fel Låter lite konstigt att dom skulle ha tappat så mycket kraft. Kan det vara så att dom inte var fullmagnetiserade från början. |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 15:18:38
|
Japp, det är alnico i hästskoform. Tror att de har tappat magnetism då just alnico skall ha lätt för det om de inte sitter i en sluten krets, de har nog också utsatts för slag m.m. då de är rätt gamla. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 16:08:20
|
ja alnico kan tappa sin magnetism ja! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 16:21:40
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
ja alnico kan tappa sin magnetism ja!
Det kan alla magneter! Men alnico har lite lättare för det än andra material. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 16:23:44
|
blablablabla jaja
en bild på en fin höjjetallaeriii
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 13:18:25
|
Undrar hur det gick med Lundahl transformatorerna Blackhawk, vart tog du vägen. Jag skall ta och ringa till firman som hade transformatorkärnor när helgen är över så får vi se vad dom säger. Tankegången att ha ett kortare band för höjdleds-spridningens skull är smått tilltalande för övrigt. Norman, hur tycker du att dina diskanter fungerar där? |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 13:55:20
|
Tankegången att ha ett kortare band för höjdleds-spridningens skull är smått tilltalande för övrigt. Norman, hur tycker du att dina diskanter fungerar där?
Man måste sitta ganska rakt framför för att få med all diskant (har inte mätt än så jag har inga siffror), men dom borde ju sprida lite mer än längre band iaf.. |
|
|
Kim Bay Smidt
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 14:24:41
|
Undrar hur det gick med Lundahl transformatorerna Blackhawk, vart tog du vägen. Jag skall ta och ringa till firman som hade transformatorkärnor när helgen är över så får vi se vad dom säger. Tankegången att ha ett kortare band för höjdleds-spridningens skull är smått tilltalande för övrigt. Norman, hur tycker du att dina diskanter fungerar där?
Hej,
Jeg har skrevet til Per Lundahl om muligheden for at få lavet en autoformer i stedet for en transformator.
Princippet kan du læse om her: http://www.zeroimpedance.com/subindex.html
En autoformer har ind- og udtag på samme vikling, og det skulle give mindre tab og større frekvensområde (bandwidth.) The ZERO har et frekvensområde på 2Hz til 2 MHz/-3dB.
Per skulle på resa, og er tilbage 16. januar, så der venter jeg svar.
Hilsen Kim |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 18:15:36
|
Det ser spännande ut, men dom var dyra. Skall det inte gå att lista ut lite mer ingående hur dom är gjorda. Det ser ut att vara väldigt många trådvarv på den. |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 02:52:39
|
Det här är något pinsamt men jag tror inte att någon har tagit skada av det.
Resistansen räknas fram så här: Resistivitet för aluminium (0,028) x längd(0,2m) / tvärsnittsarea för ett 13mm brett band som är 0,009mm tjockt(0,117) = 0,048ohm.
"Ursäkta jättemissen på resistansen, det blev ett decimalfel på resistiviteten så impedansen skall vara 0,048ohm och inget annat. Det har mer än bara viss inverkan på trafon. 16 i omsättningstal är för en tvåmetersdiskant (har en sån på gång också) och inte för en 2 decimeters dito. |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 20:28:15
|
Tog mig friheten att klistra in Normans innlägg om transformatorlindning från den urspungliga tråden. Jag har nämligen gett upp om multibanebandet och behöver en trafo. Igentligen 4 st om jag skall räkna alla projekt.
Från Norman: Nedan är: U1=inspänning, N1=varv på primären, B=flödestäthet i tesla, Ae=effektiva arean i kärnan i kvadratmeter, Ie=effektiv spårlängd (Ae och Ie står som data på kärnan), U0=4*3.14*10^-7,ue=kärnans effektiva permeabilitet, f=frekvens,
U1=N1*d(B*Ae)/dt=N1*j*w*B*Ae => volt/varv=w*B*Ae=2*3.14*f*B*Ae (B=max flödestäthet materialet klarar)
primärlindningens induktans:
L=N1^2*u0*ue/(Ie/Ae)
(L måste bli tillräckligt stor annars får man linda på fler varv (men det brukar inte vara några problem med vanliga kärnor för då är ue så hög att L automatiskt blir tillräckligt stor)
Nu när man bestämt antal varv på primären kan man räkna ut varv på sekundären:
N2=N1/(Rin/Rlast)^2 (där t.ex. Rin = 8ohm och Rlast är bandets impedans)
arean på sekundärlindningens tråd kan vara så många gånger större än primärens tråd som det är färre varv på sekundären.
|
|
|
Topic |
|