Author |
Topic |
Blackhawk
Member
112 Posts |
Posted - 2002/12/16 : 23:14:51
|
Dahlberg,
Se till att få en hård folie, den glödgade är för mjuk och är helt omöjlig att vecka när du väl laminerat den. Kapton går inte att vecka. Jag skulle dessutom ha valt en lite tjockare folie och en lite tunnare kapton för att få bättre stabilitet i bandet och i vecken. 12um alu och 12um kapton är en bra kompromiss. Då tangerar den visserligen inte 40K lika bra men 25-30K är inte så illa det heller. |
The truth is out there. You just have to find it! |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/16 : 23:20:18
|
quote: Originally posted by Blackhawk
Dahlberg,
Se till att få en hård folie, den glödgade är för mjuk och är helt omöjlig att vecka när du väl laminerat den. Kapton går inte att vecka. Jag skulle dessutom ha valt en lite tjockare folie och en lite tunnare kapton för att få bättre stabilitet i bandet och i vecken. 12um alu och 12um kapton är en bra kompromiss. Då tangerar den visserligen inte 40K lika bra men 25-30K är inte så illa det heller.
Tjockare folie skulle inte jag använda då man får fall i den högre diskanten (iaf på mina test med ren 12um folie, hade iof svaga magneter..) man får helt enkelt testa att variera folietjockleken och se hur frekvenskurvan blir.
Hur vet man om folien är glödgad eller inte? (går det att glödga aluminium? kan inget om detta..) Vad är vanlig hushållsfolie?
|
Edited by - norman on 2002/12/16 23:24:19 |
|
|
Blackhawk
Member
112 Posts |
Posted - 2002/12/17 : 00:04:48
|
quote: Originally posted by norman
Dahlberg,
Se till att få en hård folie, den glödgade är för mjuk och är helt omöjlig att vecka när du väl laminerat den. Kapton går inte att vecka. Jag skulle dessutom ha valt en lite tjockare folie och en lite tunnare kapton för att få bättre stabilitet i bandet och i vecken. 12um alu och 12um kapton är en bra kompromiss. Då tangerar den visserligen inte 40K lika bra men 25-30K är inte så illa det heller.
Tjockare folie skulle inte jag använda då man får fall i den högre diskanten (iaf på mina test med ren 12um folie, hade iof svaga magneter..) man får helt enkelt testa att variera folietjockleken och se hur frekvenskurvan blir.
Hur vet man om folien är glödgad eller inte? (går det att glödga aluminium? kan inget om detta..) Vad är vanlig hushållsfolie?
Vanlig "matfolie" brukar som regel vara antingen glödgad "mjuk" (vanligast) medan vissa sorter är vad man brukar kalla "halvhård" och den är inte lika hårt uppvärmd innan valsning. Den hårda folien har ingen värmebehandling alls och är således kallvalsad. Fördelen med den hårda folien är att den har betydligt bättre förutsättningar att behålla veckningen eftersom den behållit sina "interna" spänningar. Glödgningen gör den lättare att valsa vid tillverkningen men "alla" interna spänningar försvinner.
Välj däremot en så ren aluminium som möjligt, skippa alla olika legeringar, dom är bara dyrare och svårare att få tag på och ofta blir legeringarna sprödare med risk för sprickbildning i stället, och det vill vi ju inte ha. Risken att membranet spricker finns där ändå, i synnerhet om folien bara är 9um. Om den är laminerad mot kapton eller kaladex klarar den sig bättre.
Viktigt är också att välja ett mycket värmetåligt lim vid lamineringen, annars finns risken att skikten separerar redan första festen. Dessutom kommer membranet att ser väldigt skojj ut eftersom den termiska vidgningen hos materialen inte är den samma. Det kan vara bra att veta men det blir seriöst höga temperaturer när man börjar stå på lite.
Visst kan man efterbehandla folie men det ger inga fördelar mig veterligt, annat än att man tar ur alla spänningar man byggt upp i materialet med veckmaskinen |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/12/17 : 00:28:20
|
30HN Kapton som jag använder är typiskt 7,6 tusendels mm tjock med ett minimum vid 6,1 och max vid 9,1 tusendel.
http://www.dupont.com/kapton/general/H-38479-4.html
Den 0,009mm's folie jag har använder har fungerat mycket bra och den har inte tappat spänsten alls. Prov med 0,006mm's folie laminerad på samma Kapton har fungerat mindre bra, tydligen så klarar inte den tunna folien att hålla tillbaka Kaptonets vilja att räta ut sig. Det här har jag dock bara provat med ca:140cm långa band som är 26,5mm breda, förhållandevis tunga jämfört med banden i det här projektet alltså. Mina egna högtalare har inte världens högsta verkningsgrad så dom har fått ta emot väldigt mycket effekt genom åren, det har dom också klarat bra. Dom delas idag med 12db/oktav vid 270hz. |
Edited by - n/a on 2002/12/17 00:31:38 |
|
|
Blackhawk
Member
112 Posts |
Posted - 2002/12/17 : 02:02:07
|
quote: Originally posted by Dahlberg
30HN Kapton som jag använder är typiskt 7,6 tusendels mm tjock med ett minimum vid 6,1 och max vid 9,1 tusendel.
http://www.dupont.com/kapton/general/H-38479-4.html
Den 0,009mm's folie jag har använder har fungerat mycket bra och den har inte tappat spänsten alls. Prov med 0,006mm's folie laminerad på samma Kapton har fungerat mindre bra, tydligen så klarar inte den tunna folien att hålla tillbaka Kaptonets vilja att räta ut sig. Det här har jag dock bara provat med ca:140cm långa band som är 26,5mm breda, förhållandevis tunga jämfört med banden i det här projektet alltså. Mina egna högtalare har inte världens högsta verkningsgrad så dom har fått ta emot väldigt mycket effekt genom åren, det har dom också klarat bra. Dom delas idag med 12db/oktav vid 270hz.
Om bandet är så brett som 26,5mm så förstår jag att det funkar fint. Det är stor skillnad när man kommer ner mot den bredd som Raven har. Det finns ju uppenbara fördelar att köra med ett så brett band, särskilt när det gäller den mekaniska hållfastheten. Däremot begränsas spridningen horisontellt en hel del med så pass breda band. Men det är ju inte alltid att det spelar så stor roll. Det beror ju som vanligt på vilka kompromisser man valt att göra. |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/12/17 : 12:31:03
|
Jag har tillverkat band till gammadiskanter också. Samma folie på samma Kapton (för ökad hållfasthet), bredden kommer jag inte ihåg men den var runt 10mm. Killen som skulle ha dom var nöjd och så vitt jag vet så är han det fortfarande. Angående spridningen hos mina diskanter så tycker jag att dom fungerar mycket bra, ett trevägsprojekt är iofs i planeringsstadiet. Får se om det blir något, det är ingen brådska. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/12/17 : 12:46:47
|
Om man använder Kapton sänker man känsligheten mot ökad effektålighet och aningen sämre ljud eller? |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/12/17 : 12:59:17
|
Precis som Blackhawk skriver så är det summan av kompromisserna som ger slutresultatet. Det är mycket som spelar in, effekttålighet, materieltillgång, trafo eller inte,osv. Gör man band med många banor så slipper man trafon, har man en bra trafo kan man ha ett lättare band. Gör man bandet av 0,006mm folie får man bra utsträckning uppåt på bekostnad av effekttåligheten. Mycket att hålla reda på alltså. |
Edited by - n/a on 2002/12/17 12:59:56 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/12/17 : 22:44:44
|
Vad har man en trafo till igentligen? Och hur man det komma sig att man slipper trafo om diskanterna är flera? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/12/18 : 12:03:21
|
Traffon ökar motståndet från kanske 0,6ohm till 8ohm eller vad man nu vill. Flera ellement i serie ökar också motsåndet och gör därför traffon mindre nödvändig tex 4 x 0,6ohm = 2,4ohm |
|
|
Lumor
Starting Member
25 Posts |
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/12/18 : 16:20:54
|
Tack men den länken och underliggande har blivit postade många gånger. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/12/18 : 19:03:48
|
hur mycket Ohm blir denna DIY på ca? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/12/18 : 21:37:13
|
Det bestämmer vi själva, men 8ohm hadde jag tänkt mig. |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/12/18 : 22:00:05
|
Någonstans mellan 4-8ohm låter helt OK. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 11:07:26
|
Efter som bandet förmodligen kommer ha en högre känslighet en den bas man koplar till den så tycker jag 8ohm är att föredra. |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 21:03:14
|
Hej Dahlberg,
Tyvärr vet jeg inte mycket om hur man gör en trafo - men jeg har nogle små (net-trafoer) som kanche kan anvendes? Jeg vil lage nogle målinger på dom och se om det går.
Iövrigen har jeg tilfögt litet om vort projekt med bilder på min hemsida. "The Raven/ESg clone". Kanche nogon från nonstand i verden kan gi os lite input och bra ideer? |
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 21:13:03
|
Hej Jan. Dina band är färdiga, jag skall bara leta rätt på något bra packmaterial så att dom komer fram hela också. Norman har ganska bra koll på hur man gör signaltransformatorer men han har haft lite svårt att hitta transformatorkärnor. Kul projekt det här. |
|
|
Blackhawk
Member
112 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 00:01:01
|
Det finns ett utmärkt sätt att lösa trafofrågan, frågan är bara om c:a 500 spänn styck mycket grovt gissat är OK? Jag kan garantera att det skulle bli den mest transparenta och linjära traf ni skådat!
Nån som är intresserad? |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 00:07:46
|
Självklart. |
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 00:17:37
|
Det finns ett utmärkt sätt att lösa trafofrågan, frågan är bara om c:a 500 spänn styck mycket grovt gissat är OK? Jag kan garantera att det skulle bli den mest transparenta och linjära traf ni skådat!
Nån som är intresserad?
Fortæl mera! .... "den mest transparenta och linjära trafo" er into nokk. Facts! Takk. Effekttålighet, størrelse, bandbredd, impedanser, tråd (sølv eller kobber) etc. |
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
Blackhawk
Member
112 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 00:59:52
|
Jag visste väl att någon skulle vakna!
Jag har sedan tidigare god kontakt med våra trafogurus på Lundahl. Jag har dessutom använt deras trafar till andra bandprojekt. Resultatet är inte annat än lysande. Till skillnad från många andra så använder dom "know how" när dom lindar sina trafar i stället för exotiska material som ändå inte gör annat än att öka priset.
OK, dom är kanske inte lika "sexiga" som andra men dom låter fantastiskt. Utförda A-B tester, med respektive utan traf, drivet med potenta slutsteg som gillar LÅG impedans har gjorts många gånger i olika sammanhang och resultatet har alltid varit lysande. I dom allra flesta fall har det varit omöjligt att avgöra vilket som har varit med respektive utan traf.
Material, storlek, effektålighet, bandbredd, impedans m.m. kan vi själva avgöra. Det är ju till detta forums diskant trafen ska passa, eller hur.
Dahlberg, har du fått fram någon preliminär resistans hos bandet?
Har vi bara det kan vi börja kolla på omsättningsförhållande och andra parametrar. När vi vet det kan jag ta kontakt med Lundahl och få närmare info om priser, leveranstider och ev. kvantiteter.
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 12:16:51
|
Att kompetensen för att tillverka signaltransformatorer finns hos Lundahl visste jag sedan tidigare. När jag kontaktade dom vid ett tidigare tillfälle så föll det tyvärr på minimiorderkvantiteter. Nu kommer jag iofs inte ihåg hur stor den var.
Resistansen räknas fram så här: Resistivitet för aluminium (0,028) x längd(0,2m) / tvärsnittsarea för ett 13mm brett band som är 0,009mm tjockt(0,117) = 0,048ohm.
"Ursäkta jättemissen på resistansen, det blev ett decimalfel på resistiviteten så impedansen skall vara 0,048ohm och inget annat. |
Edited by - n/a on 2003/01/05 02:38:28 |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 16:31:34
|
Är det inte fusk att köpa trafos? Nu under jul har jag tillgång till lite bättre mätutrustning så jag tänkte mäta lite på transformatorn jag lindat och se om den duger, annars får jag linda en lite mer genomtänkt..
Låter billigt med 500kr för en färdig trafo! |
|
|
Topic |
|